Zheba kirjoitti:Eieieiei. En kilpaile enkä tue ketään, kun en ketään henk. koht. tunne.
Kyllä se yleisö tulee paikalle katsomaan mielellään, ja kisoja saisi olla hiemän enemmän, että olisi enemmän ihmeteltävää.
Ei ollut sulle tuo kilpailija-juttu. Keskusteluun tästä aiheesta tulisi osallistua myös yleisöä. Valitettava tosiasia on, että yleisö kuitenkin maksaa nuo kisat, kuten kaikki muutkin kilpailut. Mitä enemmän yleisöä, sitä paremmat kisat. Mitä innostuneempaa yleisöä, sitä enemmän kisoja.
Kysymyshän on stunt-ridingin nykytilasta, joka on Suomessa erittäin hyvä, mutta laji on vielä nuoruudestaan johtuen pieni ja suhteellisen tuntematon. Mikäli lajin tulevaisuus on samanlainen kuin vanhempien lajien menneisyys, tulee sille kansalliset ja kansainvälinen kattojärjestö, jossa määritellään miten kisat ajetaan, missä ajetaan, kuka ajaa ja millä säännöillä. Kuten muissakin lajeissa, on järjestöjen jäsenistö luonnollisesti kilpailijat, joka siis loppukädessä tulee päättämään kilpailuarvostelujen painotuksesta ja tavasta.
Itse arvaan, että kattojärjestöjä tulee kaksi, yksi Jenkkilään ja yksi Eurooppaan, koska nyt jo on laji eriytynyt aika selkeästi näiden kahden mantereen kesken, osittain varmaan siksi, ettei Jenkeillä ole varaa kilpailla Euroopassa eikä päinvastoin.
Eli tällä keskustelulla ei lopullisesti vaikuteta mihinkään, vaan tässä vain vaihdellaan mielipiteitä.
Zheba kirjoitti:Sitäpaitsi ei tollaset paikallaan ympyrää keulimiset ilman käsiä mielestäni kovin tylsää katsottavaa ole? Näkeehän niitä hitaita ympyräkeuloja tarpeeksi videoistakin, mutta pitäähän ne nyt kisoissakin vetää.
Eiköhän se ole kumminkin aika pieni osa sitä kokonaisuutta, ja ne jotka on ympyröihin kyllästyneet, voi pitää vaikka niiden ajan silmät kiinni ja odottaa seuraavia temppuja.
Nimenomaan. Kilpailuissa ei tulisikaan päästä huippusijoille ilman huippuvaikeita temppuja ja niiden mahdollisimman puhdasta suoritusta. Mutta esimerkiksi viiden minuutin sessioon olisi hyvä sisällyttää mahdollisimman laajalti erityyppisiä temppuja: hitaita, nopeita, hiljaisia, meluisia, jotta katsojat ja tuomaristo saa mahdollisimman hyvän kuvan lajista ja kyseisen kuljettajan taidoista.
Keskusteltuani lajia harrastavien kanssa syistä, että mihin on kadonneet ne raivokkaat power-sladittelut ja muu vastaava vauhti-temppuilu, olen saanut kuulla, että nykytemput vaativat onnistuakseen 150-kiloisen kuussatasen vanteen kokoisella takarattaalla. Noilla laitteilla ei ole enää niin helppoa piirrellä vauhdilla 200-metrisiä viivoja kiitoradan laidasta laitaan (tyyliin Carmichael & Nyqvist), kuin oli muutama vuosi sitten muotia olleilla Firebladeilla, joissa oli laajempi vääntöalue ja massaa ihan eri lailla. Jos asia on niin, että ne jäävät tästä syystä historiaan, on se mielestäni sääli... Ehkä jatkossa sitten saamme nähdä näitä temppuja vain erillisissä näytöksissä, kuten oli aiemmin tässä topicissa puhe.
Zheba kirjoitti:Ihme winetystä kun jätkät osaa vetää. Menkää valittajat ite treenaamaan parempia temppuja jos tympäsee.
Ihme kärjistystä ilman pointtia, kun yritetään keskustella.
T.LEQ