Stunt Riding, missä mennään?

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Avatar
Zheba
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 1:00 am
Paikkakunta: sukisuki

Viesti Kirjoittaja Zheba » Ti Elo 09, 2005 12:29 am

kipivaan kirjoitti: Pointtina luitenkin se että kohderyhmä voi vaihdella laidasta laitaan ja kuskin pitäis osata se etukäteen arvioida minkälaiselle yleisölle esiintyy.
Tosta olen sen verran eri mieltä että se ei mielestäni ole kuskin tehtävä arvioida yleisöä vaan päinvastoin.

Joka jannu joka menee radalle on treenannut omaa settiänsä vitusti, ja jos yleisöä miellyttää, niin se sen myös tuo äänekkäästi julki.
Jos kaikki menee nappiin, eikä silti tulosta synny, niin sitten treenaamaan entistä hullumpia temppuja.

Ei siitä voi mitenkään järkevästi muokata yleisön mieltymyksien mukaan lajia, koska silloin pärjäisi parhaiten yleisönsä ottava, ja tekninen osaaminen jäisi toisarvoiseksi.

Vähän sekavaa tekstiä, mutta sekava on jätkäkin. Ja ei millään pahalla, mutta Matti Tepsa oli ihan vitun kurko äijä vetämään showta, siitä suomipojalle mallia. :upto:

Avatar
LEQ
Viestit: 1663
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Paikkakunta: GSX12RRt+GSX-R1277+Katana+KZ1170tbo '73+R1RR+FB Suzuki inj+SSB Suzuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LEQ » Ti Elo 09, 2005 1:44 am

four kirjoitti:Jos suomessa järjestetään yksi stunt kilpailu missä kaikki stunt kuskit ottaa pyörän käsittely taidoilla mittaa toisistaan niin suodaan se heille.Ja mitä sillä on väliä jos katsoja joka omistaa jonku homosohvan (mukavaa lotkottelua) tai turbo pelin pitkällä svigillä (mikä aika, menikö kymppi rikki) Ei ymmärtä tästä lajista mitään, niin mitä sitte. En minäkään mene katsomaan mitään taitoluistelua mistä en ymmärrä mitään.
Olipa tylyä tekstiä.

On erittäin todennäköistä, että missasit pointtini.
Tuskin muuten laukoisit tuollaista näppäimistöstäsi.

Toivottavasti pariin kertaan uudestaan tekstin luettuasi tajusit kuitenkin, että otin osaa keskusteluun vain siksi, että haluaisin saada laajempaa yleisöpohjaa, jatkuvuutta ja statusta tuolle yhdelle ja tulevaisuudessa muillekin järjestettäville stunt-kisoille.

Sitä ei saada, jollei yleisömäärä ja median kiinnostus kasva. Jos ne kasvavat, paranee myös mahdollisuudet kuskien täys- tai puoliammattilaisuuteen, joka varmasti on ainakin muutamien nuorien lupaavien kuskien tavoite.

Jos rajataan yleisö ja media pois periaatteella "ne jotka ei osaa High Chair Circleä pysyköön himassa, kun eivät mitään tajua" voidaan hyvin nopeasti unohtaa suuret kilpailut Suomen maassa.

Onpa hyvää keskustelua: keskusteluun osallistuvat vain kilpailijat tai heidän tukijoukkonsa, jotka kaikki tuntuvat olevan kovin huolissaan siitä, että kilpailua muutettaisiin enemmän yleisöä vetäväksi. Vaikka mitä nyt itse olen urpona noita kisoja katsonut, niin eiköhän esim. tämän vuotiset tulokset olisi säilyneet selkeästi noilla minunkin ehdottamillani painotuksilla.

Voitte kuitenkin olla huoletta. Minä en mitään muuta, kuten aiemmin sanottua, en ole stunttikisojen järjestäjä, toimitsija, tuomari tai mitään muutakaan.

Mutta jos mielipidettä kysytään, niin oman kokemukseni ja työni puolesta koen velvollisuudekseni sen tuoda julki.

T.LEQ
Vaparit Sux - kirjaimellisesti
www.vamumc.org
www.pratkapaja.fi

Avatar
Zheba
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 1:00 am
Paikkakunta: sukisuki

Viesti Kirjoittaja Zheba » Ti Elo 09, 2005 9:01 pm

LEQ kirjoitti: Onpa hyvää keskustelua: keskusteluun osallistuvat vain kilpailijat tai heidän tukijoukkonsa, jotka kaikki tuntuvat olevan kovin huolissaan siitä, että kilpailua muutettaisiin enemmän yleisöä vetäväksi.
T.LEQ
Eieieiei. En kilpaile enkä tue ketään, kun en ketään henk. koht. tunne.
Kyllä se yleisö tulee paikalle katsomaan mielellään, ja kisoja saisi olla hiemän enemmän, että olisi enemmän ihmeteltävää.

Sitäpaitsi ei tollaset paikallaan ympyrää keulimiset ilman käsiä mielestäni kovin tylsää katsottavaa ole? Näkeehän niitä hitaita ympyräkeuloja tarpeeksi videoistakin, mutta pitäähän ne nyt kisoissakin vetää.
Eiköhän se ole kumminkin aika pieni osa sitä kokonaisuutta, ja ne jotka on ympyröihin kyllästyneet, voi pitää vaikka niiden ajan silmät kiinni ja odottaa seuraavia temppuja.
Ihme winetystä kun jätkät osaa vetää. Menkää valittajat ite treenaamaan parempia temppuja jos tympäsee.

Avatar
jacka
Viestit: 932
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Vehkeet vaihtuu!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jacka » Ti Elo 09, 2005 9:28 pm

Zheba kirjoitti: Menkää valittajat ite treenaamaan parempia temppuja jos tympäsee.
Näin pitää tehdä.... :drin: :cool:

Avatar
LEQ
Viestit: 1663
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Paikkakunta: GSX12RRt+GSX-R1277+Katana+KZ1170tbo '73+R1RR+FB Suzuki inj+SSB Suzuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LEQ » Ti Elo 09, 2005 11:01 pm

Zheba kirjoitti:Eieieiei. En kilpaile enkä tue ketään, kun en ketään henk. koht. tunne.
Kyllä se yleisö tulee paikalle katsomaan mielellään, ja kisoja saisi olla hiemän enemmän, että olisi enemmän ihmeteltävää.
Ei ollut sulle tuo kilpailija-juttu. Keskusteluun tästä aiheesta tulisi osallistua myös yleisöä. Valitettava tosiasia on, että yleisö kuitenkin maksaa nuo kisat, kuten kaikki muutkin kilpailut. Mitä enemmän yleisöä, sitä paremmat kisat. Mitä innostuneempaa yleisöä, sitä enemmän kisoja.

Kysymyshän on stunt-ridingin nykytilasta, joka on Suomessa erittäin hyvä, mutta laji on vielä nuoruudestaan johtuen pieni ja suhteellisen tuntematon. Mikäli lajin tulevaisuus on samanlainen kuin vanhempien lajien menneisyys, tulee sille kansalliset ja kansainvälinen kattojärjestö, jossa määritellään miten kisat ajetaan, missä ajetaan, kuka ajaa ja millä säännöillä. Kuten muissakin lajeissa, on järjestöjen jäsenistö luonnollisesti kilpailijat, joka siis loppukädessä tulee päättämään kilpailuarvostelujen painotuksesta ja tavasta.

Itse arvaan, että kattojärjestöjä tulee kaksi, yksi Jenkkilään ja yksi Eurooppaan, koska nyt jo on laji eriytynyt aika selkeästi näiden kahden mantereen kesken, osittain varmaan siksi, ettei Jenkeillä ole varaa kilpailla Euroopassa eikä päinvastoin.

Eli tällä keskustelulla ei lopullisesti vaikuteta mihinkään, vaan tässä vain vaihdellaan mielipiteitä.
Zheba kirjoitti:Sitäpaitsi ei tollaset paikallaan ympyrää keulimiset ilman käsiä mielestäni kovin tylsää katsottavaa ole? Näkeehän niitä hitaita ympyräkeuloja tarpeeksi videoistakin, mutta pitäähän ne nyt kisoissakin vetää.
Eiköhän se ole kumminkin aika pieni osa sitä kokonaisuutta, ja ne jotka on ympyröihin kyllästyneet, voi pitää vaikka niiden ajan silmät kiinni ja odottaa seuraavia temppuja.
Nimenomaan. Kilpailuissa ei tulisikaan päästä huippusijoille ilman huippuvaikeita temppuja ja niiden mahdollisimman puhdasta suoritusta. Mutta esimerkiksi viiden minuutin sessioon olisi hyvä sisällyttää mahdollisimman laajalti erityyppisiä temppuja: hitaita, nopeita, hiljaisia, meluisia, jotta katsojat ja tuomaristo saa mahdollisimman hyvän kuvan lajista ja kyseisen kuljettajan taidoista.

Keskusteltuani lajia harrastavien kanssa syistä, että mihin on kadonneet ne raivokkaat power-sladittelut ja muu vastaava vauhti-temppuilu, olen saanut kuulla, että nykytemput vaativat onnistuakseen 150-kiloisen kuussatasen vanteen kokoisella takarattaalla. Noilla laitteilla ei ole enää niin helppoa piirrellä vauhdilla 200-metrisiä viivoja kiitoradan laidasta laitaan (tyyliin Carmichael & Nyqvist), kuin oli muutama vuosi sitten muotia olleilla Firebladeilla, joissa oli laajempi vääntöalue ja massaa ihan eri lailla. Jos asia on niin, että ne jäävät tästä syystä historiaan, on se mielestäni sääli... Ehkä jatkossa sitten saamme nähdä näitä temppuja vain erillisissä näytöksissä, kuten oli aiemmin tässä topicissa puhe.
Zheba kirjoitti:Ihme winetystä kun jätkät osaa vetää. Menkää valittajat ite treenaamaan parempia temppuja jos tympäsee.

Ihme kärjistystä ilman pointtia, kun yritetään keskustella.

T.LEQ
Vaparit Sux - kirjaimellisesti
www.vamumc.org
www.pratkapaja.fi

Avatar
Zheba
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 1:00 am
Paikkakunta: sukisuki

Viesti Kirjoittaja Zheba » Ti Elo 09, 2005 11:26 pm

Joo tuo korjaus lähinnä siksi että yleisön puolelta niitä kisoja tulee seurattua.

Tuo loppukärjistys lähinnä oli ihmettelyä siitä kun ihmiset valittaa että ympyrät ym on tylsää katsottavaa, eikä todellakaan koskenut aiheesta käytävää keskustelua. Pahoittelen jos viesti antoi näin ymmärtää.

Täysin samaa mieltä siitä että vauhtitemppuja ja powerburniksia yms. näkisi kyllä enemmän kuin mielellään kisoissa.
Nykyisten välitysten johdosta ei vaan ole mahdollista.

Olisihan se hienoa jos olisi vaikka pari eri luokkaa, jossa toisessa nykymallin mukaiset kikkailupyörät, ja toisessa katteelliset kyykyt, joissa olisi joku rajoitus välitystenkin suhteen, jotta kansa saisi lisää vauhtia ja vaaratilanteita.
Ei vaan taida olla kovin montaa joka treenaa peruskyykyllä temppuja...

Onhan laji kuitenkin loppujen lopuksi show-laji, ja ennemmin tai myöhemmin tulee puutumus vauhdin puutteeseen.

Silloin voitaisiin vaikka keksiä joku maksimi välitys-suhde, jotta vauhti ei ihan kokonaan lopu kesken, kun nuo renkaat jäävät kohta pieniksi kun takarattaat ovat suurempia kuin vanne.

Taitaa olla vaan aika vaikea lähteä rajoittelemaan rattaiden kokoa, kun pitäisi koko lajiin tulla silloin kansainvälisesti samat rajoitukset?

Meneekö samalla sitten mahdottomaksi tehdä ympyröitä yms temppuja? En oikein usko siihen. Vitusti vaan vaikeammaksi, ja sehän erottaa jyvät akanoista :D

En tiedä, kunhan ajattelen julkisesti itsekseni, lajista ja sen vaikeudesta sen paremmin tietämättä.
Itse hyvä jos osaan lipata, niin siksi en lähtisi hirveästi stunttaajia haukkumaan.

Tämä siis satunnaisen katsojan näkövinkkelistä.

Avatar
LEQ
Viestit: 1663
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Paikkakunta: GSX12RRt+GSX-R1277+Katana+KZ1170tbo '73+R1RR+FB Suzuki inj+SSB Suzuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LEQ » Ti Elo 09, 2005 11:36 pm

Zheba: samoilla linjoilla siis ollaan :wavey:

T.LEQ
Vaparit Sux - kirjaimellisesti
www.vamumc.org
www.pratkapaja.fi

Avatar
Zheba
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 1:00 am
Paikkakunta: sukisuki

Viesti Kirjoittaja Zheba » Ti Elo 09, 2005 11:38 pm

Taidetaan olla, kunhan ymmärretään mitä toinen tarkoittaa :D

four
Viestit: 13
Liittynyt: Su Syys 02, 2001 12:00 am

Viesti Kirjoittaja four » Ti Elo 09, 2005 11:55 pm

Hyvä leq. Se johtuu et niitä pover sladeja ei nähdä kun monella kilpailialla on matalat paineet renkaassa nähtiinhän se jo pakollisissa donitseissa kun ei meinannu weekendissä lähtee laku palamaan. Ei sillä välityksellä ole niin merkitystä kutosen sisään ja pistää pyörimään kyllä tulee viirua kun paineet on kohdallaan.Muutetaan sääntöjä saa käyttää kahta pyörää kisoissa niin ongelma ratkeaa ja yleisö hurraa? Mitä tota ruotsin kisan tulevaa alustaa kattelee 150/9 metriä ja tietysti aidattu niin taitaa monelta jäädä pover sladit tekemättä.

Avatar
LEQ
Viestit: 1663
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Paikkakunta: GSX12RRt+GSX-R1277+Katana+KZ1170tbo '73+R1RR+FB Suzuki inj+SSB Suzuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LEQ » Ke Elo 10, 2005 1:11 am

four kirjoitti:Hyvä leq. Se johtuu et niitä pover sladeja ei nähdä kun monella kilpailialla on matalat paineet renkaassa nähtiinhän se jo pakollisissa donitseissa kun ei meinannu weekendissä lähtee laku palamaan. Ei sillä välityksellä ole niin merkitystä kutosen sisään ja pistää pyörimään kyllä tulee viirua kun paineet on kohdallaan.Muutetaan sääntöjä saa käyttää kahta pyörää kisoissa niin ongelma ratkeaa ja yleisö hurraa? Mitä tota ruotsin kisan tulevaa alustaa kattelee 150/9 metriä ja tietysti aidattu niin taitaa monelta jäädä pover sladit tekemättä.
Varmaan onkin näin.
Tulee kai sitä vauhtia siihen takapalloon, kun vaan pykälä on tarpeeksi suuri :D
Eli sen verran olen kuitenkin ymmärtänyt oikein, että kaikilla yhdellä ja samalla pyörällä ei ole helppoa tehdä kaikkia temppuja.

Tuskin kuitenkaan tuollaista kahdella pyörällä ajamista sääntöihin kannattaa laittaa, tulee kauhea kitinä, kun jo nyt lajiin kaikkensa panostavia miltei edellytettäisiin hankkimaan vielä toinen laite, kuljetuskalusto sen mukaan ja niin päin pois. Se taas epä-tasa-arvoistaisi kuljettajia, joka ei ole kovinkaan urheilullista.

Eikös ne jossain isossa maailmassa ole sallineetkin sen, että pyörää vaihdetaan kesken näytöksen?

T.LEQ
Vaparit Sux - kirjaimellisesti
www.vamumc.org
www.pratkapaja.fi

Avatar
Marko.S
Viestit: 567
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Marko.S » Ke Elo 10, 2005 7:04 am

mutta mutta eikös se jolla on kaksi pyörää saa tehtyä enemmän/helpommoin erinlaisia temppuja... kisoissa tulisi varmasti rutinaa jos joillain kaksi pyörää ja joillain yksi... viitaten b-weekendiin ja edellä mainittuihin pienetpaineet ja ei meinaa temput onnistua...
Kakka tapahtuu.

WWW.MMAF.FI

Avatar
Bomber#1
Viestit: 2297
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Kwaka(painava) ja Suzuki(matala) ja KTM(kilvetön)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bomber#1 » To Elo 25, 2005 11:27 pm

No niin, aika leveälle tämäkin keskustelu karkasi joten heitetään lisää pökköä kamiinaan. :deal:

Mitkäs ovat nykyisten, entisten ja tulevien kisaajien mielipiteet siitä, että esim. tulevat Lavangon kisat vedettäisiin moottoriliiton alaisena?

Avatar
Bomber#1
Viestit: 2297
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Kwaka(painava) ja Suzuki(matala) ja KTM(kilvetön)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bomber#1 » To Elo 25, 2005 11:53 pm

No jopas sattui. Samalla kuin kirjoitin yllä olevaa tekstiä tärähti tälläinen kilpailukutsu meililaatikkoon:

Terve.

Meillä on ilo kutsua sinut stunt ajo kilpailuihin 17.9.2005 Vantaalle.

Kilpailu ajetaan siis lavangon uudella stunt/supermoto radalla.

Viikonloppu toimii uuden radan avajaisjuhlana.

Lauantaina kilpaillaan stunt ajosta ja endon pituus ajosta, päivän nimi on supersaturday ja

sunnuntaina ajetaan supermoto luokkien kilpailut eli superSunday.

Kilpailun osanottomaksu on 15€ / stunt ajossa ja endo kilpailussa.

Stunt ajon voittajille luvassa rahapalkinto 1. 600€ 2. 300€ 3. 100€ sekä mahtavat pokaalit.

Endo kilpailussa hienot pokaalit 3:lle parhaalle.

Kilpailu järjestetään suomen moottoriliiton sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti joten jokaisella

kuljettajalla on oltava moottoriliiton kilpailulisenssi.

Jos sinulla ei ole lisenssiä voit lunastaa paikan päältä kertalisenssin jonka arvo on 35€.

Kertalisenssin myöntämiseksi sinun on kuuluttava sml:n alaiseen jäsen kerhoon.

Jos kuitenkaan et kuulu mihinkään jäsen kerhoon tarjoaa vmk sinulle jäsenyyden kilpailun ajaksi.

Paikan päällä voi myös liittyä vmk:n varsinaiseksi jäseneksi.

Toivotan sinut siis tervetulleeksi Vantaalle vauhtikeskukseen Kisaamaan.



Terveisin

vane
Vantaanmoottorikerho ry
P 0503069937

Ps: ilmoittauduthan kilpailuun ennen 11.9.2005 sähköpostitse kilpailun sihteerille

minna.peltonen@omya.com

tai

www.vantaanmoottorikerho.fi




Hieno homma kilpailuiden johdosta, mutta tämä moottoriliitto herättää vähän kaksipiippuisia ajatuksia... :freak:
Vievätkö he asiaa oikeaan suuntaan vai tuleeko tästä kuitenkin Trial kilpailulaji?!

Avatar
Junnu
Viestit: 709
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 1:00 am
Paikkakunta: SXF 250, Pro RC, Monkey

Viesti Kirjoittaja Junnu » Pe Elo 26, 2005 8:41 am

Itse sain myöskin saman kutsun ja olin kyllä ihan tyytyväinen. En kyllä täysin tiedä mitä tuo moottoriliiton alaisuudessa kisaaminen käytännössä tarkoittaa ja mikä sille on vaihtoehto? Nuo lisenssihommat vähän nostaa osallistumiskustannuksia, mutta eikös siihen kuulu jonkun sortin vakuutus?

Siitä en tiedä mihin suuntaan He ovat lajia viemässä. Se kai riippuu täysin tuomareista ja arvosteluperusteista.

Kilpailun kulusta voisi infota vähän lisää. Onko karsintoja? ym. Säännöt yleensä kiinnostaa ennenkuin ruvetaan ilmoittautumaan mihinkään.

Avatar
kawa6r
Viestit: 1623
Liittynyt: To Huhti 04, 2002 12:00 am
Paikkakunta: 2-kilpinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawa6r » Pe Elo 26, 2005 10:13 am

niin olin ohi kuulevinani jostain keskustelusta, että jos on liiton lisenssi kuski niin ei saisi osallistua noihin kilpailuihin jotka eivät ole liiton alaisena. Ja käsittääkseni tämän lajin (stunt) kilpailut on pääsäntöisesti EI liiton alaisia.

olen joltain autourheilu ihmisiltä myös ohikuullut sellaisia asioita että jotkut rataluokat ovat menneet vähän pilalle liiton sääntöjen mukaan tulemisen myötä. mene ja tiedä.

Onko liitolla mahdollisuus vaikuttaa sääntöihin ja pisteytys järjestelmään, meinaan sitä vaan, että ei ole lajille edullista jos kohta on pakko ajaa nahkapuvussa ja umpikypärässä 100m turva alueiden keskellä jossain yleisön näkökentän tavoittamattomissa, jossa kaikki vetää samaa seatstandercomboa kun siitä sattuu sinä vuonna saamaan eniten pisteitä.

en sitten tiedä minkälainen mahdollisuus tuo kertalisenssi homma on, kallishan se taitaa ainakin olla.

ymmärsin ettei VMK voi järjestää kilpailuja jotka eivät ole liiton alaisia, mitenkä olisi joku toinen tapahtuman järjestäjä. Mahdolliset voitot ei sitten ohjaannu VMK:n kassaan mutta onhan se radanvuokra kuitenkin.

mitäs hyvää liitosta on tuon vakuutuksen lisäksi, ja sen että silloin esim VMK saa järjestää kilpailun.

Kai noissa vakuutuksissakin on sitten niitä turvallisuus ehtoja. eli justiin umpikypärää ja nahkapukua ja varmaan airbägiäkin.

tämä kaikki siis MUTUA ja mielipidettä.
mitään faktaa ei ole mistään.

Vastaa Viestiin