Py

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Jns
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:00 am
Paikkakunta: F4 CBR 600cc

Pyörä säätöihin - Honda Nsr ( 190cc Athena)

Viesti Kirjoittaja Jns » Ti Marras 08, 2005 9:48 pm

Tässä ollaan jo kohta kuukausi säädetty tuota Nassea, osinahan toimii Athenan 190cc, teholäpät ja 34mm kaasari / 28 vakio kaasari.

Suutin on vaihettu jopa 125:seen joka on vakiotakin 10 numeroa pienempi ja silti käy liian rikkaalla? On kokeiltu jopa ilman vaahtomuovia ilmanputsarissa, mutta silti tuntuu käyvän rikkaalla ainakin mitä paikallaan kaasutteli, ei vastannu kierroksiin ollenkaan hyvin. Pyörä hyytyy kun painaa kaasua vaikka vain vähän tuolla tehopiikin jälkeisellä alueella 7500rpm +. Röpöttää pahasti 5000 jälkeen tuonne tehopiikkin asti jolloin alkaa kunnon veto. Neulan sokka on ylimmässä, ilmaruuvi niin auki kuin melkein voi olla. Kummalakin kaasarilla vähän sama ongelma, mutta 34mm toimii huonommin ja vastaa huonommin kaasuun... MIKÄ MÄTTÄÄ?!

Ihmettelen suurestikki miten voi käydä muka vieläkin liian rikkaalla vaikka suutin on nuin pieni, ja kaikki säädöt että kävis mahd. laihalla, mutta niet... Liekkö putki jotenkin tukossa tai vastaavaa... Aattelin ostaa K&N:n vapaavirtaussuotimen, jos sillä koittas saada sitten säätöihin... Ajatuksia kiitos.
"Toiset tekevät mitä taitavat, minä teen mitä tahdon"  <br>

Avatar
maqe
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:00 am
Paikkakunta: kuwahara

Viesti Kirjoittaja maqe » Ke Marras 09, 2005 1:08 pm

eti netistä tuon´Dellorto kaasuttimen VAKIO koon suuttimet ja osta/laita ne paikalleen. Mitä tapahtuu?
http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttime ... 4t%E4minen

-todennäköisesti tyhjäkäyntisuutin (pilot jet) on aivan liian iso=röpötys alhaalla. Pääsuutin vaikuttaa vasta noin kaasun asennon lopussa eli voi mennä yläpäässä jopa laihalle.
-Putsaa kaasutin kunnolla, jos ei ihan uusi ole.

-Mikuni vs Dellorton suuttimien koot eivät ole vastaavia.

-Huomioi että noin iso pytty ei joka pakoputkella toimi, pitäs olla suunniteltu tuolle koolle. Tosin luulisin että sulla on isoin häikkä kaasarissa.
*Huom: ihan yleistä höpinää sitten.....

Jns
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:00 am
Paikkakunta: F4 CBR 600cc

Viesti Kirjoittaja Jns » Ke Marras 09, 2005 3:05 pm

maqe kirjoitti:eti netistä tuon´Dellorto kaasuttimen VAKIO koon suuttimet ja osta/laita ne paikalleen. Mitä tapahtuu?
http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttime ... 4t%E4minen

-todennäköisesti tyhjäkäyntisuutin (pilot jet) on aivan liian iso=röpötys alhaalla. Pääsuutin vaikuttaa vasta noin kaasun asennon lopussa eli voi mennä yläpäässä jopa laihalle.
-Putsaa kaasutin kunnolla, jos ei ihan uusi ole.

-Mikuni vs Dellorton suuttimien koot eivät ole vastaavia.

-Huomioi että noin iso pytty ei joka pakoputkella toimi, pitäs olla suunniteltu tuolle koolle. Tosin luulisin että sulla on isoin häikkä kaasarissa.
*Huom: ihan yleistä höpinää sitten.....
En usko että käy yläpäässä liian laihalla jos hyytyy kun painaa kaasua ja menee parhaiten eteenpäin pintakaasulla.
"Toiset tekevät mitä taitavat, minä teen mitä tahdon"  <br>

Avatar
Pahkasika
Viestit: 251
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 1:00 am
Paikkakunta: 2xkawasaki+Yamaha

Viesti Kirjoittaja Pahkasika » Ke Marras 09, 2005 5:25 pm

En usko että käy yläpäässä liian laihalla jos hyytyy kun painaa kaasua ja menee parhaiten eteenpäin pintakaasulla.[/quote]


Kyllähän tuo hyytyminen ja pintakaasulla toimiminen vaikuttaa juuri siltä että laihalla käy ja pahasti. Jos se alkais röpöttää siellä yläkiekoilla niin sitten olis paksulla. Jos vakio kaasaria käytät niin missään nimessä ei suuttimia pidä vakio koosta mennä pienentämään jos kuutiot on kerta lisääntyny. Enemmän kakkua se tarvii kuin vakio. Ilmeisesti paikoillaan kiertää hyvin ja ajossa ei jaksa oikein vetää??

Jns
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:00 am
Paikkakunta: F4 CBR 600cc

Viesti Kirjoittaja Jns » Ke Marras 09, 2005 5:31 pm

Pahkasika kirjoitti:En usko että käy yläpäässä liian laihalla jos hyytyy kun painaa kaasua ja menee parhaiten eteenpäin pintakaasulla.

Kyllähän tuo hyytyminen ja pintakaasulla toimiminen vaikuttaa juuri siltä että laihalla käy ja pahasti. Jos se alkais röpöttää siellä yläkiekoilla niin sitten olis paksulla. Jos vakio kaasaria käytät niin missään nimessä ei suuttimia pidä vakio koosta mennä pienentämään jos kuutiot on kerta lisääntyny. Enemmän kakkua se tarvii kuin vakio. Ilmeisesti paikoillaan kiertää hyvin ja ajossa ei jaksa oikein vetää??[/quote]

No ei kyllä paillaankaan kierrä silleen normaalisti. En oo kokeillu kyllä kierrättää tuonne yläkierroksille mutta silti. Kaverin 180cc:n mukana tuli 125:nen suutin, että en nuista koostakaan sitten tiedä, mutta joka tapauksessa kun kokeilin nuita isompia suuttimia, niin ei pelannu ei prkl mitenkään, ei tahtonu milään nousta tuonne yläkierroksille, isommilla suuttimilla en ole kyllä kokeillu miten pelaa tuolla yläkierroksilla, mutta tosiaan tuossa alle 7000rpm niin röpöttää ja tökkii sun muuta, ei vastaa hyvin kaasuun ja jne. Perhana ku ei tiedä mitäs tässä nyt pitäs säätää ja miten.. .Sais äkkiä tuon seosmittarin niin pystys kahtoo, että käykö se sielä yläkiekoilla liian rikkaalla.

Onko muuten mitään paikkaa täällä mieluiten oulun lähellä, missä säätäsivät nuita 2t vehkeitä.
"Toiset tekevät mitä taitavat, minä teen mitä tahdon"  <br>

Avatar
Pahkasika
Viestit: 251
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 1:00 am
Paikkakunta: 2xkawasaki+Yamaha

Viesti Kirjoittaja Pahkasika » Ke Marras 09, 2005 6:18 pm

Onko sulla siinä nyt vakio kaasari paikoillaan? Suuttumien koot eri merkkisten kaasuttimien kesken ei pidä paikkaansa ja tarvike ja alkuperäis-suuttimienkin välillä saattaa olla eroa vaikka samankokoisia pitäis numeron mukaan olla. Tulpan väristä saat jotain suuntaa että käykö laihalla vai rikkaalla. Aja niillä kierroksilla millä röpöttää pahiten,virrat poikki ja katso tulpan väri. Sama homma sitten yläkierroksilla niin saat jonkin käsityksen missä mennään.

Jns
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:00 am
Paikkakunta: F4 CBR 600cc

Viesti Kirjoittaja Jns » Ke Marras 09, 2005 6:57 pm

Pahkasika kirjoitti:Onko sulla siinä nyt vakio kaasari paikoillaan? Suuttumien koot eri merkkisten kaasuttimien kesken ei pidä paikkaansa ja tarvike ja alkuperäis-suuttimienkin välillä saattaa olla eroa vaikka samankokoisia pitäis numeron mukaan olla. Tulpan väristä saat jotain suuntaa että käykö laihalla vai rikkaalla. Aja niillä kierroksilla millä röpöttää pahiten,virrat poikki ja katso tulpan väri. Sama homma sitten yläkierroksilla niin saat jonkin käsityksen missä mennään.
No nyt on siis vakio kassu paikallaan... Samaa teki siis 34mm:llä kaasarilla, 125:lla suuttimella. Ehkä oli jopa pahempi toi yläkiekoilla hyytyminen... Bensaa se söi sillä kaasarilla IHAN TAJUTTOMASTI, joten säätöjen oli pakko olla viturallaan...
"Toiset tekevät mitä taitavat, minä teen mitä tahdon"  <br>

Avatar
maqe
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 12:00 am
Paikkakunta: kuwahara

Viesti Kirjoittaja maqe » Ke Marras 09, 2005 11:54 pm

se pieni kaasari vetää tiettyyn pisteeseen asti hyvin ja sitten hyytyy?
Se on liian pieni sylinterille, se tarviis lisää menoainetta.
Jos se alkaa "mjooaamaan" niin liian pieni suutin, ei saa bensaa.
Jos se alkaa "röpältämään" niin kun ryyppy päällä niin liian iso suutin, useita kymppejä.

Yleensä kaasarin tehdas koosta ei suuttimia tarvii vaihtaa pienemmäs. Iso kaasari ja pienet suuttimet ei ole hyvä juttu, seosta ei saa kohdalleen. Homma ei siis toimi että 14mm dellortosta saa 185 pääsuuttimella saman polttoaine tehon kun vaikka siitä 34mm:stä.

Se dellorton suutin 125 kuulostaa liian pieneltä mä muistelen että aikoinaan mopossa (50cc) oli pääsuutin luokkaa 90 dellortossa.

Jns
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:00 am
Paikkakunta: F4 CBR 600cc

Viesti Kirjoittaja Jns » To Marras 10, 2005 12:20 am

maqe kirjoitti:se pieni kaasari vetää tiettyyn pisteeseen asti hyvin ja sitten hyytyy?
Se on liian pieni sylinterille, se tarviis lisää menoainetta.
Jos se alkaa "mjooaamaan" niin liian pieni suutin, ei saa bensaa.
Jos se alkaa "röpältämään" niin kun ryyppy päällä niin liian iso suutin, useita kymppejä.

Yleensä kaasarin tehdas koosta ei suuttimia tarvii vaihtaa pienemmäs. Iso kaasari ja pienet suuttimet ei ole hyvä juttu, seosta ei saa kohdalleen. Homma ei siis toimi että 14mm dellortosta saa 185 pääsuuttimella saman polttoaine tehon kun vaikka siitä 34mm:stä.

Se dellorton suutin 125 kuulostaa liian pieneltä mä muistelen että aikoinaan mopossa (50cc) oli pääsuutin luokkaa 90 dellortossa.

Siis kerrataan

Aloitetaampa alusta.

Näin pelittää tällä asetelmalla

DELLORTO 28mm
125 SUUTIN


Paikoillaan on nyt siis 28mm Dellorto joka nyt ensin koitetaan saada säätöihin. Alakierroksilla alle 5000rpm tuntuu pelaavan ihan hyvin. Kun tullaan 5000-6500 röpöttää jota teki myös vakiopytyllä mutta ei ihan nuin pahasti... Kun tullaan 7000 + , pienillä vaihteilla ei rupea hyytymään niin helposti kun painaa kaasua, mutta suurilla vaihteilla rupeaa. Siis nimenomaan hyytyy ei booaa... Siis epäilen vahvasti että käykö liian laihalla yläkierroksilla? Tuntui että kun pisti neulan ihan alimpaan loveen siis että käy rikkaammalla niin pelitti paremmin, kuin että neula oisi ollut ylimmässä.

DELLORTO 34mm
ISOMMILLA SUUTTIMILLA ( 150+)

No ensinnäkään ei pysynyt tyhjäkäyniillä millään suuttimella, vaan pyrki sammumaan. Ei ainakaan tuntuman mukaan vastannu niin hyvin kaasun kuin vakio kaasari 125 suuttimella, siis alakiekoilla. Yläkiekoilla en kokeilutkaan nuilla suuttimilla kun oli ihan sisäänajon alkuvaiheita kun nuita kokeilin, mutta röpötti erittäin pahasti alakiekoilla. Paremmin pelas alakiekoilla pienemällä pääsuuttimella mm. 125.

EDIT: Nyt kävin vaihtaa 145:sen suuttimen tuohon 28mm dellortoon, pitää huomenissa kokeilla miten käyttäytyy.
"Toiset tekevät mitä taitavat, minä teen mitä tahdon"  <br>

Avatar
Pahkasika
Viestit: 251
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 1:00 am
Paikkakunta: 2xkawasaki+Yamaha

Viesti Kirjoittaja Pahkasika » To Marras 10, 2005 2:12 pm

Jos olet tarkastanut että imuvuotoa ei ole kato siitä sytytystulpasta. Eli kokeilet kuten aikasemmin jo kirjoitin. Ajat alueella millä ei toimi,kytkin pohjaan ja virrat pois päältä. Sitten vaan tulppa irti ja katsot tulpan elektrodia (vaikka suurennuslasilla). Elektrodin pituudesta pitäis 1/3 olla ihan puhdas. Jos on enemmän noessa niin käy rikkaalla ja jos enemmän kuin puolet elektrodista on puhdas niin käy laihalla. Näin on helppo saada säädöille suuntaa.

Avatar
frst
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 1:00 am
Paikkakunta: 666

Viesti Kirjoittaja frst » To Marras 10, 2005 4:23 pm

Voi olla täysin turhaa tietoa, mutta kirjoitan kuitenkin:
Kaverilla 125cc tzr:ssä (kone siis pv:n rungossa) vakiosuutin (jos oikein muistan,) 180.
Vaihdettu pipercrossin putsari ja putki -> suutin 230 (jos taas kerran oikein muistin) = pelittää paremmin kuin 180 suuttimella.
Tolla 180 suuttimella ei muistaakseeni ottanut kone kunnolla kierroksia, tjsp.
-bäk-, jatka tästä....
M.A.D KUUSAA

-b
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2005 12:00 am
Paikkakunta: kymco 70cc, pv 125cc, derbi jne..

Viesti Kirjoittaja -b » To Marras 10, 2005 5:22 pm

ngk on nyt väärässä :D
tais olla silloi sillee että 3 ekaa vaihdetta meni hyvin mut loput alko hyytyy siis tolla 180 suuttimella, nyt 230 suuttimella ei oo ehtiny kokeilee isompii vaihteita.. mut toimi jotenkuten 180 suuttimellakin, kaasari on siis mikunin 28mm

Jns
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:00 am
Paikkakunta: F4 CBR 600cc

Viesti Kirjoittaja Jns » To Marras 10, 2005 5:52 pm

-bäk- kirjoitti:ngk on nyt väärässä :D
tais olla silloi sillee että 3 ekaa vaihdetta meni hyvin mut loput alko hyytyy siis tolla 180 suuttimella, nyt 230 suuttimella ei oo ehtiny kokeilee isompii vaihteita.. mut toimi jotenkuten 180 suuttimellakin, kaasari on siis mikunin 28mm
Itelläkin siis vähän samaa vikaa oli 125 suutitmella, että ekat vaihteet meni hian hyvin mutta mitä isommaksi niin sitten ku paino kaasua alko hyytyä = liian vähän bensaa.
"Toiset tekevät mitä taitavat, minä teen mitä tahdon"  <br>

Avatar
WJS
Viestit: 299
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 1:00 am
Paikkakunta: K3 1000 mayhem??? MYYNNISSÄ!

Viesti Kirjoittaja WJS » To Marras 10, 2005 7:37 pm

Hei haloo!! Onko sulla yks ja sama imukaula siinä ollu kiinni kokoajan kun oot noita kaasareita vaihellu? Elikkä onko siinä sille 28mm kaasarille tarkotettu imukaula NYT? Mittaappa sen sisähalkaisija jos pienempi kuin toi 34mm kaasarin kurkku niin se tekee sen ettei se pelaa mitenkään, saa pienillä raundeilla soppaa mutta kun vähän antaa happee virtaus tyssää siihen pykälään minkä se liianpieni imukaula tekee.
Moottoripyörät ovat vakionakin suhteellisen kevyitä tehoonsa nähden. Tämä ei koske tietenkään HARRIKOITA, mutta se, luetaanko ne yleensä moottoripyöriin vai MAATALOUSKONEISIIN, on tietysti jokaisen oma asia.

Jns
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:00 am
Paikkakunta: F4 CBR 600cc

Viesti Kirjoittaja Jns » To Marras 10, 2005 8:35 pm

WJS kirjoitti:Hei haloo!! Onko sulla yks ja sama imukaula siinä ollu kiinni kokoajan kun oot noita kaasareita vaihellu? Elikkä onko siinä sille 28mm kaasarille tarkotettu imukaula NYT? Mittaappa sen sisähalkaisija jos pienempi kuin toi 34mm kaasarin kurkku niin se tekee sen ettei se pelaa mitenkään, saa pienillä raundeilla soppaa mutta kun vähän antaa happee virtaus tyssää siihen pykälään minkä se liianpieni imukaula tekee.
On kyllä tosiaan sama imukaula... Sai venytettyä sen siihen kurkkun, mutta tiesti se on kapeampi sitten sen jälkeen... Mistähän sais imukauloja ostettua kun en ite nyt varmaan saa tähän hätään mistään tehtyä jne.
"Toiset tekevät mitä taitavat, minä teen mitä tahdon"  <br>

Vastaa Viestiin