Takarattaan teko itse
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
-
sikavatukossa
Takarattaan teko itse
Moro
Semmosta kyselisin että onko tietoa miten "musta rauta" kestää takarattaana? Itsellä olisi työstökeskuksella ohjelma valmiina ja nyt enää materiaali pitää valita.
Semmosta kyselisin että onko tietoa miten "musta rauta" kestää takarattaana? Itsellä olisi työstökeskuksella ohjelma valmiina ja nyt enää materiaali pitää valita.
-
Zippaaja
Re: Takarattaan teko itse
Riippuu varmaan mustan raudan laadukkuudesta, mutta luulisihan tuon kestävän.Enemmän miettisin varmaan, että kestääkö ketjut.
-
sradder
Ratapyörissä käytetty paljon(?) alumiinisia tekeleitä, niiden ei tosin tarvitse kestää isältä pojalle. Mm. SKS Mekaniikka myy kattavasti raakarattaita, joissa hinta ja tarkkuus kohtaa.
I don't need Google. My wife knows everything.
- -Ape-
Kyllähän se ketju kestää jos rattas on mitoillaan. Sehän olisi aika typerää suunnittelua tehtailta jos ketju kuluisi ratasta nopeammin. Ja takarattaallekkaan ei loppujen lopuksi tule mitään kamalia voimia. Ja mitä isompi ratas, sen isommalle alalle se paine jakautuu.
"Musta rauta" on aika venyvä käsite ja tarkoittaa millon mitäkin puhujasta riippuen. Perus konepajatavaraa ovat ainakin S235 ja S355, joissa numero tarkoittaa murtolujuutta. Tohon hommaan teräslaatu S355 passaa oikein hyvin. S235 on vähemmän lujaa, mutta toimii sekin aivan varmasti. Kuluu varmasti nopeammin, mutta ei sen kummempaa. Kyllähän sen huomaa että miten se ratas käytössä kestää. Ei siinä mitään räjähdystä missään tapauksessa tule. Tietysti rattaan koko vaikuttaa ja pyörä johon se tulee kiinni. 15 piikkinen takaratas 350rwhp pyörässä ei varmaan kestä kovin pitkään.
Mä itse teen tämän vuoden aikana testin että missä menee riittävän kestävyyden raja alumiinisessa takarattaassa stunttikäytössä. Testiin tulee EN AW-7075 ja EN AW-6082 seokset. 7075 on varmasti riittävän lujaa, mutta 6082 olisi puolet halvempaa.
"Musta rauta" on aika venyvä käsite ja tarkoittaa millon mitäkin puhujasta riippuen. Perus konepajatavaraa ovat ainakin S235 ja S355, joissa numero tarkoittaa murtolujuutta. Tohon hommaan teräslaatu S355 passaa oikein hyvin. S235 on vähemmän lujaa, mutta toimii sekin aivan varmasti. Kuluu varmasti nopeammin, mutta ei sen kummempaa. Kyllähän sen huomaa että miten se ratas käytössä kestää. Ei siinä mitään räjähdystä missään tapauksessa tule. Tietysti rattaan koko vaikuttaa ja pyörä johon se tulee kiinni. 15 piikkinen takaratas 350rwhp pyörässä ei varmaan kestä kovin pitkään.
Mä itse teen tämän vuoden aikana testin että missä menee riittävän kestävyyden raja alumiinisessa takarattaassa stunttikäytössä. Testiin tulee EN AW-7075 ja EN AW-6082 seokset. 7075 on varmasti riittävän lujaa, mutta 6082 olisi puolet halvempaa.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
-
tamyam
Hei !
Kyllä se on paska tai voitelemattomuus, mikä sen ketjun ja rattaat kuluttaa, ei teho !!!
Jutusteluketjut ahdetun pyörän ketjuista on ihan hanu...a
Ja, jos kuluisivatkin tuplanopeudella, niin mitä sitten?
Loistava syy vaihtaa esim, yhtenäisen ketjun kanssa, jolloin tulee huollettua haarukan linkun laakeroinnit
samalla.
Kuten sradder/ape mainitsi, varmaan hyvinkin heikot materiaalit kestävät, liekö magnesiumseokset peräti
tehdastiimeillä käytössä.
t: tamyam
Kyllä se on paska tai voitelemattomuus, mikä sen ketjun ja rattaat kuluttaa, ei teho !!!
Jutusteluketjut ahdetun pyörän ketjuista on ihan hanu...a
Ja, jos kuluisivatkin tuplanopeudella, niin mitä sitten?
Loistava syy vaihtaa esim, yhtenäisen ketjun kanssa, jolloin tulee huollettua haarukan linkun laakeroinnit
samalla.
Kuten sradder/ape mainitsi, varmaan hyvinkin heikot materiaalit kestävät, liekö magnesiumseokset peräti
tehdastiimeillä käytössä.
t: tamyam
- TESTO
- Paikkakunta: Suzuki GSX-R 7/13 -88, GSX-R 7/12 -89 ja GSXR 1340 APE -86 GSXR 1100 -92, Yamaha YG1 -69
Vähän pilkunnussintaa, numero tarkoittaa materiaalin miminimyötölujuutta, S235=235MPa, S355... jne.. Murtolujuus teräksillä sitten myötölujuutta suurempi. Kyseisen jännityksen alaisena materiaaliin ei vielä tule pysyviä muodonmuutoksia. Suunnittelun perustana käytetään myötölujuutta+varmuuskertoimia, jolloin materiaalia voidaan käsitellä suunnittelussa ehyenä. Murtorajalla suunniteltaessa elettäisiin tavallaan "rajoilla", kestää, ei kestä.-Ape- kirjoitti:Perus konepajatavaraa ovat ainakin S235 ja S355, joissa numero tarkoittaa murtolujuutta. Tohon hommaan teräslaatu S355 passaa oikein hyvin. S235 on vähemmän lujaa, mutta toimii sekin aivan varmasti.
Tuon halvemman alsan myötölujuuduksi ilmoittaa eräs valmistaja 220-260MPa, eli ei kaukana S235:stä. Sikäli jos esim. S235 olisi riittävä lujuudeltaan.
- -Ape-
Oops. Sorry, mun näppishäiriö. Ihan hyvä oikaisu.TESTO kirjoitti:Vähän pilkunnussintaa, numero tarkoittaa materiaalin miminimyötölujuutta...
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
- TESTO
- Paikkakunta: Suzuki GSX-R 7/13 -88, GSX-R 7/12 -89 ja GSXR 1340 APE -86 GSXR 1100 -92, Yamaha YG1 -69
Aattelinkin näin, mut oli pakko alkaa heti pätemään.-Ape- kirjoitti:Oops. Sorry, mun näppishäiriö. Ihan hyvä oikaisu.TESTO kirjoitti:Vähän pilkunnussintaa, numero tarkoittaa materiaalin miminimyötölujuutta...![]()