Mopo ei ole käynnissä ja silti bensa valuu maahan
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
-
Ronttu
Mopo ei ole käynnissä ja silti bensa valuu maahan
Terve!
Honda CBR 600f, pc-25 tiputtaa bensaa paikallaan vaikka ei ole käynnissä. Ajaessa vahvaa bensan hajua myös ja tuntuu että käy tosi rikkaalla, pakokaasussa vahva palamattoman bensan aromi. Röpöttää ja paukkuu välillä putkeen. Mahdollisesti myös mennyt bensaa öljyjen joukkoon.
Äsken havaitsin, että tiputtaa bensaa, vaikka pyörä on ollut monta tuntia ajamatta.
Otin tankin pois ja havaitsin kaksi letkua jotka ovat "avonaisista päistä" sellaisella kumilenkillä yhdessä, letkujen toiset päät tulevat ilmanputsarin ja kaasuttimien välistä ja menevätkö kaasuttimiin? Ovat kuitenkin siellä kaasuttimien ja ilmanputsarin välissä lähdöt näillä kahdella letkulla. Niistä tuli bensaa kun niihin koskin oikein kunnolla valumalla.
Mitä hemmettiä, vaikka bensahana olisi auki 24/7, niin eihän mopon kuuluisi bensaa vuotaa? Mopossa on alipainehana, senkin otin auki ja ne kumiosat vaihdettu uusiin, näytti ettei itse hana vuoda kun on kiinni, vaikka itse ropasin. Kuitenkin satulaan päin kun katsotaan tankin pohjaa, on muistaakseni kaksi muuta letkun paikkaa, isompi ja pienempi. Molemmissa on letkut. Siitä pienemmästä kohdasta tuli tippa sillon tällön ulos kun mikään letku ei ollut kiinni ja tankki oli irti, onko se jokin ilma letku, toinen pää on auki ja maata kohden? Siitä en ole havainnut vuotoa kun tankki on kiinni ja letkut paikallaan.
Kaikki letkut pitäisi olla myös ehjät ja kunnolla kiinni niin ettei vuoda, letkuja on nyt useampaan kertaan tarkasteltu. Tosiaan kun bensaa tuli niistä mainitsemistani letkuista jotka sijaistevat kaasuttimien ja ilmanputsarin välissä, niin näistä sitten valuttaa ilmeisesti kaasareita pitkin koneen päälle ja sieltä maahan. Eli sen verran tiputtaa että maahan saakka tulee kunnon läikkä.
Miten ilmenee jos on kuluneet neulaventtiilit ja bensahana auki tai viallinen?
Miten alipainehanan eri käytökset vaikuttaa jos osat on rikki hanan sisällä, tai väärin asennettu? Kuitenkaan hana ei nyt vuoda, en ole varma vuosiko sillon kun maahan tiputti bensaa.
Hanaa tosiaan roplasin, mutta näytti ettei vuoda nyt kun hana on kiinni.
Honda CBR 600f, pc-25 tiputtaa bensaa paikallaan vaikka ei ole käynnissä. Ajaessa vahvaa bensan hajua myös ja tuntuu että käy tosi rikkaalla, pakokaasussa vahva palamattoman bensan aromi. Röpöttää ja paukkuu välillä putkeen. Mahdollisesti myös mennyt bensaa öljyjen joukkoon.
Äsken havaitsin, että tiputtaa bensaa, vaikka pyörä on ollut monta tuntia ajamatta.
Otin tankin pois ja havaitsin kaksi letkua jotka ovat "avonaisista päistä" sellaisella kumilenkillä yhdessä, letkujen toiset päät tulevat ilmanputsarin ja kaasuttimien välistä ja menevätkö kaasuttimiin? Ovat kuitenkin siellä kaasuttimien ja ilmanputsarin välissä lähdöt näillä kahdella letkulla. Niistä tuli bensaa kun niihin koskin oikein kunnolla valumalla.
Mitä hemmettiä, vaikka bensahana olisi auki 24/7, niin eihän mopon kuuluisi bensaa vuotaa? Mopossa on alipainehana, senkin otin auki ja ne kumiosat vaihdettu uusiin, näytti ettei itse hana vuoda kun on kiinni, vaikka itse ropasin. Kuitenkin satulaan päin kun katsotaan tankin pohjaa, on muistaakseni kaksi muuta letkun paikkaa, isompi ja pienempi. Molemmissa on letkut. Siitä pienemmästä kohdasta tuli tippa sillon tällön ulos kun mikään letku ei ollut kiinni ja tankki oli irti, onko se jokin ilma letku, toinen pää on auki ja maata kohden? Siitä en ole havainnut vuotoa kun tankki on kiinni ja letkut paikallaan.
Kaikki letkut pitäisi olla myös ehjät ja kunnolla kiinni niin ettei vuoda, letkuja on nyt useampaan kertaan tarkasteltu. Tosiaan kun bensaa tuli niistä mainitsemistani letkuista jotka sijaistevat kaasuttimien ja ilmanputsarin välissä, niin näistä sitten valuttaa ilmeisesti kaasareita pitkin koneen päälle ja sieltä maahan. Eli sen verran tiputtaa että maahan saakka tulee kunnon läikkä.
Miten ilmenee jos on kuluneet neulaventtiilit ja bensahana auki tai viallinen?
Miten alipainehanan eri käytökset vaikuttaa jos osat on rikki hanan sisällä, tai väärin asennettu? Kuitenkaan hana ei nyt vuoda, en ole varma vuosiko sillon kun maahan tiputti bensaa.
Hanaa tosiaan roplasin, mutta näytti ettei vuoda nyt kun hana on kiinni.
- GertMüller
Nehän ovat juurikin ylivuotoletkut, että siltä osin ei ihmettelemistä.
Tai siis eihän sieltä kuuluisi toimivassa vehkeessä mitään tulla...
Itse ottaisin ensimmäisenä kaasarit irti, ja katsoisin juurikin neulat ja kohot, ettei siellä ole häikkää. Ei se hanassa ainakaan voi vika olla...
Tai siis eihän sieltä kuuluisi toimivassa vehkeessä mitään tulla...
Itse ottaisin ensimmäisenä kaasarit irti, ja katsoisin juurikin neulat ja kohot, ettei siellä ole häikkää. Ei se hanassa ainakaan voi vika olla...
-Unknown Fighters SFC-
- NehRt
Eikös se vehje ollu sulla just huollossa missä ne oli kaasarit putsannu jne???
Älä mieti vaan vie se vehje sinne takasi ja sano että ois parempi olla vuotamatta kun seuraavan kerran haen.... ei kaikki oo ihan putkeen voinu mennä jos kaasarit vuotaa huollon jälkeen??!!
Älä mieti vaan vie se vehje sinne takasi ja sano että ois parempi olla vuotamatta kun seuraavan kerran haen.... ei kaikki oo ihan putkeen voinu mennä jos kaasarit vuotaa huollon jälkeen??!!
Motoilut motoiltu, ei ne rahat ny kaikkeen riitä!
- CFH
Paikallista nyt se vuoto paikka ihan ekana. Pc-25 on kuitenkin sen verran yksinkertainen laite että paikan pitäis löytyä aika helposti...
neulaventtiileitä mäkin veikkaan näin näkemättä ja muutenkin veikkaisin vuodon olevan kaasareissa. Huono mennä sanomaan netin välityksellä kauhean varmaksi mitään
neulaventtiileitä mäkin veikkaan näin näkemättä ja muutenkin veikkaisin vuodon olevan kaasareissa. Huono mennä sanomaan netin välityksellä kauhean varmaksi mitään
-
Ronttu
Jep, viety on useasti ja asiasta keskusteltu huoltofirman kanssa paikanpäällä, puhelimitse ja sähköpostin välityksellä. Tässä on nyt asiakas (amatööri) vs. huolto (ammattilainen).NehRt kirjoitti:Eikös se vehje ollu sulla just huollossa missä ne oli kaasarit putsannu jne???
Tarina on pitkä, mutta eivät saaneet mopoa kuntoon. Onhan siinä vikaa oltava kun kaikki muut tämän toteavat, mutta ei huolto aluksi, sitten kun aikani asiasta sanoin, niin selitellään sitä ja tätä miksi se tekee niin ja näin. Yli tuhat euroa tuli laitettua rahaa tiskiin ja aina sanottiin että mopo on nyt kunnossa ( 3. huollon jälkeen, joiden välissä on noin 150 km ajettu, niin ei ole kunnossa ).
Minä havaitsen yhden lenkin aikana, että ei käynnissä ole kaikki kunnossa, lämpimänä käynnistys edelleen vaikeaa, huollon jälkeen alkanut poksua putkeen, rötää alakierroksilla, bensa haisee hemmetisti ja ammattilainen ilmoittaa puhelimessa että pyörä on kunnossa 3 eri kertaan.
Jo muutaman kymmenen kilometrin jälkeen ensimmäisestä huollosta, havaitsin että ei ole kunnossa. Bensaa valuu ja haisee niin perkeleesti paikallaankin, että tututkin huomauttaa kun meillä käy, että kylläpäs bensa haisee.
Edellä manittu vika siis ilmaantui 1. huollon jälkeen.
Pyörä vietiin 1. huollon jälkeen sinne vielä 2 eri kertaan, kävin lisäksi näyttämässä pihalla sitä pariin otteeseen. Eli 3 kertaa se oli firmassa sisällä "huollettavana" eikä saatu kuntoon. Vastausta sain jos jonkinlaista, kun ihmettelin että toisestakin huollosta laskutetaan, eikä silti ole kunnossa, eikä kolmannen huoltokäynnin jälkeenkään ole kunnossa. Minulle vastattiin että: "vanhassa pyörässä on monia vikoja ja on vikoja jotka ilmaantuvat vasta sen jälkeen kun uudet viat on korjattu".
Syy miksi mopon alunperin huoltoon vein, oli se, että ei käynyt kunnolla kun moottori on lämmin ja ei lähtenyt kunnolla käyntiin lämpimänä, huollon mukaan vika puolissa ja tulpanjohdoissa, jotka vaihdettiin + tehtiin muuta huoltoa lisäksi.
Ekan huollon jälkeen tosiaan havaitsin ensimmäisten kymmenien kilometrien jälkeen bensan vuotoa ja erittäin vahvaa bensan hajua. Toisen huollon jälkeen, josta myös muuten laskutettiin, pääsin + 20km jonka jälkeen jätti tielle.
Vaikka mopo on vanha, niin pitäähän se kuntoon saada. Osia siis vaihdetaan ja aina tulee uusi vika ilmi, herää kysymys, että onko siis kunnolla edes mietitty mitä vikaa on.
Yllätyksiä voi tulla, mutta kyllä toiminta tuntu niin oudolta. Ensin en saanut mitään selitystä miksi vuosi bensaa ekan huollon jälkeen ja väittivät etteivät saaneet sitä vuotamaan ja on tyypillistä bensanhaju ja käyntiääni tämän ikäisessä yms. yms.
Myöhemmin sähköpostikeskusteluissa hän kertoo, että pesi ekassa huollossa myös polttoaineletkut ( tätä en pyytänyt ) ja tällöin ilmeisesti jokin bensaletkun sisäpinnassa oleva geelipinta on kulunut ja jokin bensaletku vuotanut sen takia tms. Lisäksi putsasivat kaasuttimet toiseen kertaan ja noin 100 km ajettu edellisestä kaasareiden putsauksesta --> minulle lasku. Kuulemma siksi, kun olin sanonut että kaasuttimien luota valuu jostain bensaa. Minun mielestä minä asiakkaana kerron omista havainnoista ja ammattilainen tekee sen mitä tarvitsee.
Alunperin jo sanoin kun ekaa kertaa mopoa huoltoon vein, että minä en näistä nelitahtisista paljon ymmärrä, joten vian selvitystä ja ilmoitusta sitten minulle korjauskustannuksista + tietyt työt määräsin itse, kuten esim. venttiilien tarkastus, kaasuttimien synkronointi yms.
Minähän vein mopon takaisin huoltoon, koska mielestäni jotain on pahasti pielessä edelleen ja kerron omista havainnoista, jälkeenpäin sitten sanotaan että minun puheiden takia kaasuttimet putsattiin jälleen uudelleen.
Ekan huollon jälkeen otin penkin pois, niin havaitsin että tankin pultti jolla tankki pysyy kiinni rungossa oli sormin käännettävissä auki.
Tankin alla bensaletkussa 1. huollon jälkeen ei ollut ollenkaan kiristintä, tosin ei näyttänyt silloin vuotavan.
Flektin on / off kytkin on tankoon laitettu, havaitsin että kolmannen huoltokerran jälkeen ei se toiminut enää.
Sitten kun ilmoitin useiden keskustelujen jälkeen, että enään en maksa, kun vikaa on vehkeessä aina vaan, osia vaihdellaan ja laskutetaan, niin sitten sanotaan että neulaventtiilit pitäis vaihtaa.
Jäi todella epärehellinen kuva kyseisestä firmasta.
Minä vien ammattilaiselle ja olen valmis maksamaan kun sovitaan hinnasta, mutta miten koko ajan tulee uusia vikoja, eikö sitä yhdellä kerralla kunnon perehtymisellä saada kuntoon, tai kahdella, tai kolmannella, vaan neljännen kerran olisin joutunut vielä viemään neulaventtiilien vaihtoon, kun mopo on kasassa.
Yhden kerran soittivat ja kysyivät vahvistusta 1. huollon aikana, että tehdäänkö kyseiset toimenpiteet ja sanoin että tehdään. Millään muulla huoltokerralla en saanut soittoa että esim. vaihdettasko neulaventtiilit tms.
Kaikki huollot joita minulle ehdotettiin, niin hyväksyin ja maksoin.
Eikö neulaventtiili asiaa pystynyt aikaisemmin toteamaan, kun kuulemma 2 kertaan kaasarit pesty ( n. 100 kilometri ajon sisällä ). Eli kahteen kertaan on ollut ainakin vehkeet auki ja mopo ollut kolme kertaa sisällä hallissa, ovat koe ajaneet sitä. Eikö ammattilainen tosiaan huomaa että jotain on vielä pielessä kun käy oikein kunnon koeajo lenkillä. Minäkin sen huomaan että ei ole kunnossa. Ikäni ajanut prätkillä, niin kyllä sen huomaa jos oikuttelee vehkeet.
Mielenkiintoista on se, että pyörä toimi paremmin ennen huoltoa, ajoinhan sen itse huoltoon.
Tämän hetken erittäin kiireisen elämän vuoksi en ole kerennyt asiaa niin pohtimaan, mutta mopo on menossa jossain vaiheessa oikeen kunnon asiantuntevaan huoltoon, jossa katsovat mitä on tehty ja mitä ei ja mitä tehdään että saadaan peli kunnolla toimintakuntoon. Kirjallisen raportin toki pyydän ammattilaisilta.
-
Ronttu
- CFH
-
Ronttu
Jep, vein pyörän huoltoon ja pyysin laittamaan kuntoon. Missään vaiheessa en sanonut mitään kattoa edes sille miten paljon laitetaan rahaa haisemaan, vaan ilmoittaa mitä tulisi maksamaan ja sen mukaan mennään. Pyysin vielä muutenkin käymään pyörää läpi samalla kun huoltoa tekee, että jos havaitsee jotain niin keskustellaan muistakin huoltotoimenpiteistä.CFH kirjoitti:No joo, en mäkään ehkä enää alkaisi tekemään mitään pyörälle vaan tappelisin pyörän huoltaneen yrityksen kanssa niin kauan että laittaisivat pyörän kuntoon.
...ihan mielenkiinnosta, mikä firma kyseessä???
Helvetin väärin, että mopo tulee huollon jälkeen takaisin paskempana kuin oli, saatanan kova vaiva raahata näytille viiteen kertaan ja mopo seisoo viikko tolkulla korjaamolla ja kotona kun ei voi ajaa ja yhden kerran pakettiautollakin sai sen sinne itse viedä, kun alunperin vein ajamalla. Tämän kaiken aikana, huoltojen välissä ajettu n. 150 km.
Maksettu on, kun 3 kertaa on väitetty että nyt on mopo kunnossa. Ajot meni sivusuun ja oli hieno kesä.
Tuli taas muutama asia opittua. En viitsi lähteä tässä vaiheessa nimeä huutelemaan kun asia on kesken. Sen voin sanoa, että muutakin paskaa olen kyseisestä yrityksestä kuullut, tosin vasta tämän oman huoltoepisodin jälkeen.
-
jefffe
- NehRt
Nimeä tiskiin vaan ja takuu sillä työlläkin on!!!
Toki aina ei oikeasti näin vanhoista pyöristä kerralla kaikkia vikoja saa kerralla selville ennenkun edelliset on korjattu (kokemusta on) ja yleensä näin huoltajan pahimmasta näkökulmasta ne uudet oireet tulee juurikin hetken päästä...
tilannetta sen tarkemmin tuntematta en enempää voi sanoa
mutta ei silti JO tehtyä työtä 2 kertaan tarvitse maksaa, kyllä huoltoliikkeellä on velvollisuus tarkastaa tekemänsä työ veloituksetta jos vika on sama joka ollut aiemmin... tuntuu vaan että olisi korjattu vääriä kohtia muutamaan kertaa
eikä tuosta kyllä voi veloittaa senttiäkään!
Jos kuitenkin itse haluat kokeilla taitoasi pyörän korjaamisessa tässä hieman listaa joka ehkä helpottaa:
-tarkista alipainehana
1)alipaine letkuun tulee alipaine startatessa
2)bensaletku irti ja starttaa - > täytyy tulla bensaa
-Letkujen kiinnitys
-Irroita bensaletku ja laita letkuun kiinni koekäyttöpullo ja anna bensan virrata kaasareihin vapaasti
1)bensaa ei saa vuotaa yli
2)jos vuotaa -> neulaventtiilit vuotaa
3)joskus myös mahdollista että bensaa vuotaa niin vähän että uittaa sen suoraan kohti sylinteriä -> taskulamppu käteen ja kaasuläpät auki ja nostat alipaine luistin ylös ja katsot valuuko bensaa koneeseen
tämä kaiken voit tehdä joko kaasarit paikallaan ja irrallaan.
Kaasareissa olevat neulat voi vaihtaa ja mahdollisesti myös niiden messinkirungot (ei aina) jos ne eivät ole vaihdettavat ei pelkkä neulojen vaihto vanhassa pyörässä välttämättä auta, tässä tapauksessa jotkut vanhojen pyörien entisöijät hallitsevat keinot niiden runkojen ehjäämiseen tai ostat uudet (käytetyt) kaasarit.
nimim. MP-alan yrittäjä
Toki aina ei oikeasti näin vanhoista pyöristä kerralla kaikkia vikoja saa kerralla selville ennenkun edelliset on korjattu (kokemusta on) ja yleensä näin huoltajan pahimmasta näkökulmasta ne uudet oireet tulee juurikin hetken päästä...
tilannetta sen tarkemmin tuntematta en enempää voi sanoa
mutta ei silti JO tehtyä työtä 2 kertaan tarvitse maksaa, kyllä huoltoliikkeellä on velvollisuus tarkastaa tekemänsä työ veloituksetta jos vika on sama joka ollut aiemmin... tuntuu vaan että olisi korjattu vääriä kohtia muutamaan kertaa
Jos kuitenkin itse haluat kokeilla taitoasi pyörän korjaamisessa tässä hieman listaa joka ehkä helpottaa:
-tarkista alipainehana
1)alipaine letkuun tulee alipaine startatessa
2)bensaletku irti ja starttaa - > täytyy tulla bensaa
-Letkujen kiinnitys
-Irroita bensaletku ja laita letkuun kiinni koekäyttöpullo ja anna bensan virrata kaasareihin vapaasti
1)bensaa ei saa vuotaa yli
2)jos vuotaa -> neulaventtiilit vuotaa
3)joskus myös mahdollista että bensaa vuotaa niin vähän että uittaa sen suoraan kohti sylinteriä -> taskulamppu käteen ja kaasuläpät auki ja nostat alipaine luistin ylös ja katsot valuuko bensaa koneeseen
tämä kaiken voit tehdä joko kaasarit paikallaan ja irrallaan.
Kaasareissa olevat neulat voi vaihtaa ja mahdollisesti myös niiden messinkirungot (ei aina) jos ne eivät ole vaihdettavat ei pelkkä neulojen vaihto vanhassa pyörässä välttämättä auta, tässä tapauksessa jotkut vanhojen pyörien entisöijät hallitsevat keinot niiden runkojen ehjäämiseen tai ostat uudet (käytetyt) kaasarit.
nimim. MP-alan yrittäjä
Motoilut motoiltu, ei ne rahat ny kaikkeen riitä!