Kysymys lambda-anturin (BOSCH) kestosta
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
-
sradder
Kysymys lambda-anturin (BOSCH) kestosta
Miten teillä, jotka mittaatte rullalla tehoja ja seosarvoja, kestävät otsikon anturit? Käytössäni on Innovaten laajakaista-lambda ja siinä käytetään Boschin anturia, tyyppinumero 0 258 .....
Anturi on asennettu kaksiputkiseen pidikkeeseen, jolla eliminoidaan pakokaasun takaisinvirtauksen vaikutusta. Ohuemmat putket menevät äänenvaimentimen sisälle ja itse anturiosa jää pakoputken päähän/ulkopuolelle. No, ei se sisälle mahtuisikaan.
Anturin lämmitys tehdään ohjeiden mukaan, niitä ei heitellä tms ja asennus mitattaessa aina ylöspäin. Silti, kaudessa antureita menee rikki about repullinen. Rikkoontuneet yksilöt eivät ole nokisia ja mitattavat laitteen suht' kunnossaolevia nelareita, mikäli sillä on merkitystä.
Onko neuvoa miten käyttöikää saataisiin pidennettyä, hankintahinta uusille anutreille on melko suolainen.
Anturi on asennettu kaksiputkiseen pidikkeeseen, jolla eliminoidaan pakokaasun takaisinvirtauksen vaikutusta. Ohuemmat putket menevät äänenvaimentimen sisälle ja itse anturiosa jää pakoputken päähän/ulkopuolelle. No, ei se sisälle mahtuisikaan.
Anturin lämmitys tehdään ohjeiden mukaan, niitä ei heitellä tms ja asennus mitattaessa aina ylöspäin. Silti, kaudessa antureita menee rikki about repullinen. Rikkoontuneet yksilöt eivät ole nokisia ja mitattavat laitteen suht' kunnossaolevia nelareita, mikäli sillä on merkitystä.
Onko neuvoa miten käyttöikää saataisiin pidennettyä, hankintahinta uusille anutreille on melko suolainen.
I don't need Google. My wife knows everything.
-
Arttu
- Viesti:
No näin "normaalikäytöstä" vertailukohtaa, niin mulla on ollut tuollainen Innovate pyörässä kiinni noin 15tkm ja kolme kesää. Ensimmäinen anturi toimii edelleen ongelmitta.
Mulla ei valitettavasti ole antaa sen parempia vinkkejä keston parantamiseksi, kuin mitä noissa käyttöohjeissa yleensä on. Ymmärtääkseni olennaisimpia tekijöitä olisi:
-sähköt anturilla aina kun kone on käynnissä
-vältettävä veden joutumista anturille eli asennus putken yläpinnalle
-ei lyijyllistä bensaa
-järjelliset lämpötilat, maksimi taisi olla 850°C
Mutta nämä kaikki sulla onkin ilmeisesti jo järjestyksessä.
Mulla ei valitettavasti ole antaa sen parempia vinkkejä keston parantamiseksi, kuin mitä noissa käyttöohjeissa yleensä on. Ymmärtääkseni olennaisimpia tekijöitä olisi:
-sähköt anturilla aina kun kone on käynnissä
-vältettävä veden joutumista anturille eli asennus putken yläpinnalle
-ei lyijyllistä bensaa
-järjelliset lämpötilat, maksimi taisi olla 850°C
Mutta nämä kaikki sulla onkin ilmeisesti jo järjestyksessä.
Arttu
-
petska
- Smokie
Eikö niistä hajonneista antureista voi oppia mitään? Mulla on ollut 3 vuotta VEMS lambda, se on ollut (myös ilman virtaa) V8 konees mikä sai niin paljon bensaa että tukehtui (ja se on muuten vitusti se), jarrupenkis putkessa ja tärisevässä adapterissa, virran kanssa ja ilman. HD:ssä seosten ollessa ~0.6 yms. Penkissä väliajat anturi on lattialla ilman suojia potkittavana. Ja toimii edelleen. Ainoo mistä oon pitänyt huolen on se että se on pystys. Mutta niinhän se on kaiken kanssa, joillain ei kestä siannahkainen vittukaan
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!
- JaniP
Smokie kirjoitti:Ainoo mistä oon pitänyt huolen on se että se on pystys. Mutta niinhän se on kaiken kanssa, joillain ei kestä siannahkainen vittukaan![]()
nii.. silloin ku se on pystyssä onko karvat ylä vai alapuolella?
60feet 1,647 330feet 4,154/152,14 660feet 6,106/210,53 1000feet 7,734/244,66 1320feet 9,116/261km/h
-
petrik
- Paikkakunta: Putkiviritteinen vapari ;-) jolla ehkä vähän kaasutellaan...
-
sradder
* Pumppubensallapetrik kirjoitti:Mikä polttoaine ?
Onko turbo tai kaasutettu ?
Kuinka lähellä - kaukana pakoventtiilistä ?
Onko pakolämpömittaria ja mikä on lukema ?
* Ottomoottoreja
* Pakoputken päässä; joskus harvemmin kollektorissa
* Ei ole mitattu, tuskin kriittinen
Kiinnitysclamppi on linkin irvikuva-kopio.
http://www.innovatemotorsports.com/xcar ... 271&page=1
I don't need Google. My wife knows everything.
-
petrik
- Paikkakunta: Putkiviritteinen vapari ;-) jolla ehkä vähän kaasutellaan...
joo, ei varmaan johdu mistää noista tässä tapauksessa. innovate on mun käytöissäni ollut todella luotettava ja useimmiten paljon nopeampi kuin muut.
lambda anturi on tavallaan polttokenno, joten liika paine siihen aiheuttaa ongelmia. toinen on jos jollain tavalla tukkii tai taittaa sen mustan paksun muovipäällysteen lambdan ja liittimen välissä.
lambda anturi on tavallaan polttokenno, joten liika paine siihen aiheuttaa ongelmia. toinen on jos jollain tavalla tukkii tai taittaa sen mustan paksun muovipäällysteen lambdan ja liittimen välissä.
-
samtux
-
Dubs
Innovaten mukana tuleva laajakaista lambda on VW beetlestä. Vapari koneisesta ja on halvin anturi mitä on saatavilla. Turboautolla ja vähän enemmän viritetyllä vaparilla on tuhottu muutamia antureita. Pakolämmöillä luulis olevan suuresti vaikutusta kun tietää missä alkuperäisesti kyseisen anturin on tarkoitettu toimivan.
- YAMAZAKI
Bosch
Boschin laajakaista lambdoja käytetty vuodesta 2003 lähtien,dynojetin omassa a/f moduulissa sekä suoraan kollektorissa päivittäin.
Hajonnut vain kaksi,toinen erittäin rikkaalla käyvässä 2-tahtisessa ja toinen rikkaalla olevassa turbo koneessa.
Lisäksi ollut jo vuosia käytössä dynojetin widebandcommander jota käytetty 2-mukissa toisessa pytyssä kun mitataan kahta pyttyä yhtä aikaa penkissä.Sekä tarvittaessa tiedonkeruuna ajossa.
Lisäksi Moteceilla ajettu kilpaa vuosia missä kans boschit tiedon keruussa,eikä niissäkään ole ollut suurempia vikoja.
Näitten kokemusten perusteella sanoisi et jossain mittavälineessä tai käyttäjässä on vikaa jos lambdoja menee kun sipulia.
Lambda/Lambdat testataan aina ennen käyttöä.
Hajonnut vain kaksi,toinen erittäin rikkaalla käyvässä 2-tahtisessa ja toinen rikkaalla olevassa turbo koneessa.
Lisäksi ollut jo vuosia käytössä dynojetin widebandcommander jota käytetty 2-mukissa toisessa pytyssä kun mitataan kahta pyttyä yhtä aikaa penkissä.Sekä tarvittaessa tiedonkeruuna ajossa.
Lisäksi Moteceilla ajettu kilpaa vuosia missä kans boschit tiedon keruussa,eikä niissäkään ole ollut suurempia vikoja.
Näitten kokemusten perusteella sanoisi et jossain mittavälineessä tai käyttäjässä on vikaa jos lambdoja menee kun sipulia.
Lambda/Lambdat testataan aina ennen käyttöä.
LISÄÄ VÄÄNTÖÖ!!!!