Ohjausiskarit

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

kawa6r
Viesti:

Ohjausiskarit

Viesti Kirjoittaja kawa6r » Ti Tammi 26, 2010 12:25 am

Pitäs stunttipeliin ohjausiskaria miettiä.

Mitäs noista pitäs tietää ennenkun alkaa ostamaan.

tottakai joka pyörään on olemassa omat telineet, mutta onko niitä itse iskareitakin eri pituisia liikeradaltaan ja pitääkö tällänen ottaa jossain huomioon.

onko muitakin vaihtoehtoja kun öhlins

jos joutuu itse tekemään telineet yleismalliselle iskarille, onko siinä jotain huomioitavaa iskarin asennon tai liikeradan kanssa.

voiko käytetyn ostaa ?

Ride-

Viesti Kirjoittaja Ride- » Ti Tammi 26, 2010 12:59 am

Kaikki laatumerkit pystyy huoltamaan/löytyy osat, joten Öhlins/WP/Hyperpro/Bitubo ainakin voi ostaa käytetyn.

Jos ite väkästelee kiinnikkeet, niin eipä kai kummallisempaa kuin ottaa huomioon ettei ota mihinkään kiinni eikä jumita missään kohtaa. Varmaan stunttipelissä vähiten tiellä jos asennus etupumppuun ja rungon sivulle?
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Kuva

GertMüller

Viesti Kirjoittaja GertMüller » Ti Tammi 26, 2010 1:11 am

Aloitetaan siitä, että kyllä käytetyn voi ostaa.

Ja on muitakin, kuin öhlins. kuten esim. LSL, WP, HyperPro, Bitubo...

Tärkeintä on, että on säädettävä, ja että saa tarpeksi jäykäksi, mutta ei liian...

Kai kaikki mallit on vähän eri kokoisia, mutta käsittääkseni on vain lyhkäisiä poikittain asennettavaksi, ja pitkiä pitkittäin sivulle asennettavaksi.

Kiinnitykset ja asento ei varmaan ole niin justiinsa, mutta ei siinä paljoa ole vaihtoehtoja, että iskarin liike riittää. Stunttipyörässä tuskin tulee ikinä ongelmia, kun ei ole katteita, valoja, eikä muutakaan rajoittamassa.
-Unknown Fighters SFC-

jupa771

Viesti Kirjoittaja jupa771 » La Helmi 06, 2010 10:53 pm

onhan niitä pituuksia monia,mutta kun kuitenkin laitat stunttiin sen niin pystyt tekemään kiinnikkeet sellaiselle etäisyydelle,ettei iskari pääse "pohjaamaan".tarkoitin sitä vaan,että iskariin täytyy jäädä hiukan pelivaraa kun on tanko käänetty ääriasentoon.toinen tärkeä asia on myös,että iskari täytyy olla 2 säiliöllinen,varsinkin sinun käyttöön,jos alkaa voblaamaan kun keula tulee alas tahi muussa tilanteessa niin 1 säiliöllinen ei kerkiä mukaan ja menee jumiin.2 säiliöölisessä paine iskarissa pääsee siihen toiseen säiliöön jolloin iskari toimii ja rauhoittaa keulan,eikä mene jumiin.
ääni ei riitä,voimaa pitää olla<br>

KilpuR1

Viesti Kirjoittaja KilpuR1 » La Helmi 06, 2010 11:57 pm

Onko käynyt mielessä vaihtoehtona GPR? Käytetään varmaankin yleisesti kurapyörissä ja RR-peleissä.

JonttuKing

Viesti Kirjoittaja JonttuKing » Su Helmi 07, 2010 11:47 am

minkälaisias pelejä nuo vakio ohj. iskarit on? esim. suzukeissa?

Ps*

Viesti Kirjoittaja Ps* » Su Helmi 07, 2010 11:58 am

JonttuKing kirjoitti:minkälaisias pelejä nuo vakio ohj. iskarit on? esim. suzukeissa?

Kymppikawan ensiasennus öhlins on löysempi mitä aftermarket öhlärit. Tuskin vaikutusta ellei ole rr-kuski. Suzukeissa ei taida olla säätöjä, mutta pitää kait suurimmat släpperit kurissa.
On kahdenlaisia ihmisiä. Miehiä ja naisia. Miehen tunnistaa punaisesta baretista.

GertMüller

Viesti Kirjoittaja GertMüller » Su Helmi 07, 2010 3:27 pm

JonttuKing kirjoitti:minkälaisias pelejä nuo vakio ohj. iskarit on? esim. suzukeissa?

K2 gixussa ainakin ihan koristeena se iskari. Mutta kun siihen vaihdoin 10w litkut, niin uskon sen tulleen aika hyväksi.
Saman tein RN12 rykkösen iskarille, ja se oli bladessa sopivan jämäkkä...
-Unknown Fighters SFC-

GertMüller

Viesti Kirjoittaja GertMüller » Su Helmi 07, 2010 3:33 pm

Ps* kirjoitti:Kymppikawan ensiasennus öhlins on löysempi mitä aftermarket öhlärit.
Tuollaiseen laitoin ihan pienen lirun 10w öljyä, niin muuttui säätöalue huomattavasti :deal:
-Unknown Fighters SFC-

kawa6r
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawa6r » Su Helmi 07, 2010 4:23 pm

No miten ne hyvät iskarit toimii. Onko mahdollista, että on kevyt kääntää mutta vastustaa liikettä sitten vasta kun tulee nopea liike.

vai onko ne kaikki sellasia joko löysiä tai jäykkiä säädöstä riippuen. Joku ohjausiskari mulla oli jossain pyörässä ja sitä oli vaikee käännellä parkkiksella kun oli niin jäykkä hitaissakin liikkeissä.

kukaan ei vielä oli pystynyt kertomaan mikä tekee hyvästä iskarista hyvän. mikä on se ominaisuus.

gixerin orkkis on kuulema paska.. .MIKSI ?
öhlins on kuulemma hyvä... MIKSI ?

GertMüller

Viesti Kirjoittaja GertMüller » Su Helmi 07, 2010 6:43 pm

kawa6r kirjoitti:No miten ne hyvät iskarit toimii. Onko mahdollista, että on kevyt kääntää mutta vastustaa liikettä sitten vasta kun tulee nopea liike.

vai onko ne kaikki sellasia joko löysiä tai jäykkiä säädöstä riippuen. Joku ohjausiskari mulla oli jossain pyörässä ja sitä oli vaikee käännellä parkkiksella kun oli niin jäykkä hitaissakin liikkeissä.

kukaan ei vielä oli pystynyt kertomaan mikä tekee hyvästä iskarista hyvän. mikä on se ominaisuus.

gixerin orkkis on kuulema paska.. .MIKSI ?
öhlins on kuulemma hyvä... MIKSI ?
Vähän taas lisää mutuilua...

Hyvä ohjausiskari on juuri sellainen, että liikkuu hitaasti vaivattomasti, ja nopeammissa liikkeissä todella jäykkä.

Ero hyvässä ja huonossa on oltava se tuotekehittely ja armoton testaus, että minkä kokoiset reijät ja mitkä oljyt jne tuottavat halutun lopputuloksen. Tähän tuskin kukaan alalla työskentelemätön pystyy hyvää vastausta antamaan.

Mutta myöskin kannattaa miettiä, että kuinka paljon sitä ohjausiskaria oma pyörä tarvitsee... Usein myös jousituksella on iso merkitys keulan levottomuuten...

Onko jotain esimerkkejä, missä tilanteissa ohjausiskaria tarvitset?
Endoissa olen nähnyt aika woblauksia. Siinä on niin paljon massaa etupyörällä, että varmaan pitäisi pistää pari naksua tiukemmalle normi säädöistä :-?

Ja sitten tulee mieleen tämä joku "no hander landing"???, missä varmaan auttaa kunhan joku iskari siellä on...

Liian jäykkä on noissa hommissa huono, koska silloin on hyvin tuskallista koittaa kääntää ilman käsiä, tai ylipäätään kallistelemalla... nim. kokemusta on
-Unknown Fighters SFC-

serious-sam

Viesti Kirjoittaja serious-sam » Su Helmi 07, 2010 8:08 pm

ainakin osittain menee mutuilu metsään...

Noita progressiivisia iskareita ei tietääkseni valmista kukaan muu kuin hyperpro. eli kyllä ne on niin "öölärit" kuin muutkin hipo hipo merkit mukaan lukien ihan lineaarista mallia.
Vaimentaa siis niin hitaassa kuin nopeassa liikkeessä just sen mitä säätö on. Tottakai se oikein hitaassa liikkeessä tuntuu löysemmältä, mutta vaimennus toimii silti lineaarisesti.

Tosta hyperpron progressiivisesta enemmän juttua TÄÄLTÄ

Vaikka aina hehkutetaan tota öhlinsin iskaria ja toki vaimennin varmasti on hyvä, niin luulen itse ainakin että lähes kaikki markkinoilla olevat vaimentimet ajaa meille tavan tallaajille asiansa ihan riittävällä varmuudella. Enemmänkin on varmasti sitten lajista tai makuasioista kiinni se mihinkä sen iskarin laittaa kiinni.

Seuraavaksi kun tarvii itselle iskari hommata ostan varmasti tälläsen GPR:än jo ihan sen takia että näyttää niin helvetin siistiltä :)
Kuva

Toi varmaan toimisi stunttailu käytössäkin? Luulisi että kokonsa puolesta ei ainakaan olisi tiellä.
Samoin luulen että toi hyperpron progressiivinen olisi varmaan hyvä tuon toiminta periaatteensa takia.
Siinä ainakin olisi tuo kaipaamasi kevyt kääntäminen :)

kopebe

Viesti Kirjoittaja kopebe » Su Helmi 07, 2010 8:27 pm

serious-sam kirjoitti:ainakin osittain menee mutuilu metsään...

Noita progressiivisia iskareita ei tietääkseni valmista kukaan muu kuin hyperpro. eli kyllä ne on niin "öölärit" kuin muutkin hipo hipo merkit mukaan lukien ihan lineaarista mallia.
Vaimentaa siis niin hitaassa kuin nopeassa liikkeessä just sen mitä säätö on. Tottakai se oikein hitaassa liikkeessä tuntuu löysemmältä, mutta vaimennus toimii silti lineaarisesti.

Vaikka aina hehkutetaan tota öhlinsin iskaria ja toki vaimennin varmasti on hyvä, niin luulen itse ainakin että lähes kaikki markkinoilla olevat vaimentimet ajaa meille tavan tallaajille asiansa ihan riittävällä varmuudella. Enemmänkin on varmasti sitten lajista tai makuasioista kiinni se mihinkä sen iskarin laittaa kiinni.

Seuraavaksi kun tarvii itselle iskari hommata ostan varmasti tälläsen GPR:än jo ihan sen takia että näyttää niin helvetin siistiltä :)
Kuva

Toi varmaan toimisi stunttailu käytössäkin? Luulisi että kokonsa puolesta ei ainakaan olisi tiellä.
Samoin luulen että toi hyperpron progressiivinen olisi varmaan hyvä tuon toiminta periaatteensa takia.
L_B:n blogissa oli hyvä kuva, vaikkei nyt ohjausiskarista, mutta

http://i128.photobucket.com/albums/p197 ... 010131.jpg

serious-sam

Viesti Kirjoittaja serious-sam » Su Helmi 07, 2010 8:38 pm

kopebe kirjoitti: L_B:n blogissa oli hyvä kuva, vaikkei nyt ohjausiskarista, mutta

http://i128.photobucket.com/albums/p197 ... 010131.jpg
Joo, toi on scottin versio samantyyppisestä iskarista kuin toi gpr, noita scotteja on vissiinkin ollut jo jonkun verran kauemmin markkinoilla. Tähän asti niiden myyntiä on tainnut rajoittaa niiden suhteellisen korkea hinta verrattuna perinteisiin.

KilpuR1

Viesti Kirjoittaja KilpuR1 » Su Helmi 07, 2010 8:41 pm

serious-sam kirjoitti:ainakin osittain menee mutuilu metsään...

Kuva

Itse laitoin omaan rytköseeni eilen GPR:n alkuperäisen ohjausiskarin tilalle. Vaikuttaa lupaavalta. Pääsisi vaan pian kokeilemaan käytännössä.. :wavey:

Vastaa Viestiin