Jarrut

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Lemmy

Jarrut

Viesti Kirjoittaja Lemmy » La Helmi 15, 2003 2:14 pm

Moni on parannellut mopottimensa jarruja mm. parempien stoppien yms. vuoksi. Kyselisin, mitä viranomaiset tykkää siitä että vaihtelee jarrulevyjä ja -satuloita alkuperäistä parempiin? :freak2: Eli mitä saa tehdä jarruille ettei katsastuksessa tarvi käyttää, vai joutuuko joka tapauksessa? Jarrumaakarit, kommentteja... :upto: :)

WilleP

Viesti Kirjoittaja WilleP » La Helmi 15, 2003 3:38 pm

Vielä jatkokysymys: Hyödyttääkö noi teräspunos jarruletkut mitään, muuta kun kauppiaan toimeentuloa, eli onko niistä 80e:n vastinetta?
Tosin tuunaus on tuunausta :D

tomppa

Viesti Kirjoittaja tomppa » La Helmi 15, 2003 3:52 pm

Willep kirjoitti:
Vielä jatkokysymys: Hyödyttääkö noi teräspunos jarruletkut mitään, muuta kun kauppiaan toimeentuloa, eli onko niistä 80e:n vastinetta?
Kyllä ne hyödyttää.Ainakin jarrutuntuma on parempi kuin vakiolutkuilla.
Teräsp letkut ei ainakaan turpoa kun puristetaan voimalla jarrua.Itse tein omaan letkut ja tuli maksamaan 42 egee eteen ja letkua jäi vielä sen verran että saan tehtyä uuden letkun myös taakse.Ainakin autoracing myy sopivia päitä ja letkua.Sieltä tilasin itse.Liittimissä on ns. helmiliitos joten sen voit myös tarvittaessa avata uudestaan ja kun laitat sen kasaan niin siihen ei tarvia uusia kuin se tiivisterengas sinne sisälle. :deal: Eli minun mielestä parempi kuin se puristettu liitos.

www.autoracing.fi
Mielipuolisuus on perinnöllistä. Saat sen lapsiltasi. <br>

jerry125

Viesti Kirjoittaja jerry125 » Su Helmi 16, 2003 6:40 am

WilleP kirjoitti:Vielä jatkokysymys: Hyödyttääkö noi teräspunos jarruletkut mitään, muuta kun kauppiaan toimeentuloa, eli onko niistä 80e:n vastinetta?
Radalla puutuu melkein moposta kuin moposta jarrut hetken runttaamisen jälkeen vakio letkuilla. Ei ole kiva fiilis suoran päässä kun kahva tulee tuppiin asti ja vauhtia on pitkälle yli 200. Katuajosa lähinnä parempi tuntuma jarruissa. Tosin eihän noiden punosletkujen erinomaisuutta huomaa jos ajaa kuin vanhat ämmät :P.

jörö

Viesti Kirjoittaja jörö » Ma Helmi 17, 2003 11:52 am

WilleP kirjoitti:Vielä jatkokysymys: Hyödyttääkö noi teräspunos jarruletkut mitään, muuta kun kauppiaan toimeentuloa, eli onko niistä 80e:n vastinetta?
Eihän ne paljoa maksa, mutta onko niistä vastinetta edes tuolle rahalle on minusta hieman kysymysmerkki. Hyöty voi olla vaikka katu-uskottavuuden paranemisessa :blah: :blah:

Minusta teräspunosletkut on mopotuningin vastine autojen madallussarjoille, joiden asennuksen jälkeen auto lukee tietä heti eritavalla :eek:

Olenko ainut joko ilkeää tunnustaa, että on mennyt myyntimiesten ansaan, ostanut letkut ja kuvitellut että niistä oiskeasti ois ollu jotain hyötyä???????

Minulla oli luultavasti yli 10V vanhat orkkisletkut ja parannus tuntui ainoastaan siinä että jäi pieni "letkun pullistumisen" tuntuma täysjarrutuksissa pois. Eli olihan niistä hyötyä, mutta aika marginaalinen. Vaihto lähinnä sen takia, ettei ollut tietoa edellisestä letkun vaihdon ajankohdasta.

jerry125 kirjoitti: Radalla puutuu melkein moposta kuin moposta jarrut hetken runttaamisen jälkeen vakio letkuilla. Ei ole kiva fiilis suoran päässä kun kahva tulee tuppiin asti ja vauhtia on pitkälle yli 200. Katuajosa lähinnä parempi tuntuma jarruissa. Tosin eihän noiden punosletkujen erinomaisuutta huomaa jos ajaa kuin vanhat ämmät :P.
Minulla kahva tuli tuppiin asti nesteitten kiehumisen takia ja ei siihen uudet letkut mitään auta. Voiskahan tässä letkun vaihto hommassa olla pointtina se että ihmiset ei taida jarrunesteitä paljon vaihdella ja samassa syssyssä ne mustat litkut vaihtuu nesteisiin ja tulee myös ilmattua ?????

Joku joka asiasta tietää voisi kommentoida olenko oikeilla jäljillä? Jerry?
jerry125 kirjoitti:Tosin eihän noiden punosletkujen erinomaisuutta huomaa jos ajaa kuin vanhat ämmät :P.
Toi taitaa ollakin vastaus, tunnustan.

PS Löytyykö muita vanhoja ämmiä punosletkuilla, vai olenko ainoa lajissani

kawa6r
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawa6r » Ma Helmi 17, 2003 3:08 pm

Moni on parannellut mopottimensa jarruja mm. parempien stoppien yms. vuoksi. Kyselisin, mitä viranomaiset tykkää siitä että vaihtelee jarrulevyjä ja -satuloita alkuperäistä parempiin? Eli mitä saa tehdä jarruille ettei katsastuksessa tarvi käyttää, vai joutuuko joka tapauksessa?
Sanoisin että kannattaa käydä leimaamassa jos vaihtaa osia, itsellä vanteet vaihdettu ja samalla 320mm levy, ja ainakin katsastus konttorin ukkelin mielestä ehdottomasti pitää merkitä, voipi lähteä kilpi irti.
menee muistaakseni samoihin prossiin kun renkaat... renkaat ja jarrulaitteet 10%

omassa mopossa oli valmiiksi 320levy ja punos letku, ei ollut mielstäni tarpeeksi tiukka, (kahvaa joutu liikuttamaan liikaa) ja ilmaus yritykset eivät auttaneet. vaihdoin katupyörä mallisen kahvasylinterin enduroon ja jopas tuli hyvät jarrut.

uudesta veros lukiessani olin huomaavani jonkun muutoksen tässä jarru asiassa. olisko mennyt jotenkin niin että. kulutusosat ja turvallisuuteen vaikkutavat osat saa vaihtaa ilman että prosentteja menee.. mutta katsastusta se ei silti vapauta.

ja osia (letkut,sylinterit,levyt,yms) kannattaa vaihtaa mun mielestä siinä vaiheessa kun ei oo enää tyytyväinen niihin, eli niiden teho ei riitä.

jerry125

Viesti Kirjoittaja jerry125 » Ma Helmi 17, 2003 10:41 pm

jörö kirjoitti:Minulla kahva tuli tuppiin asti nesteitten kiehumisen takia ja ei siihen uudet letkut mitään auta. Voiskahan tässä letkun vaihto hommassa olla pointtina se että ihmiset ei taida jarrunesteitä paljon vaihdella ja samassa syssyssä ne mustat litkut vaihtuu nesteisiin ja tulee myös ilmattua ?????

Joku joka asiasta tietää voisi kommentoida olenko oikeilla jäljillä? Jerry?
Olen samaa mieltä tuon nesteiden vaihtamisen suhteen. Jos jarrut ovat muutenkin huonossa kunnossa niin tuskin letkut ongelmia korjaa. Tosin henkilökohtaisesti toitotan teräspunosten erinomaisuuden puolesta. Jokainen mopo mitä olen ajanut ennen letkujen vaihtoa ja sen jälkeen on muuttunut olellisesti jarrujen suhteen. Tuntuma on ollut kuin toiselta planeetalta. Nesteiden vanhuuskaan ennen vaihtoa ei selitä tilannetta, koska esim ajamani kilogixun mittarissa olin noin 10tkm. Asiasta enempää tietämättä tämä oli ainoastaan omien kokemuksieni kautta syntynyt mielipide.

JTD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTD » Ma Helmi 17, 2003 10:56 pm

Mikä muuten on sitten parasta jarrunestettä?
Itellä on jotain vanhaa Valvolinen paskaa mitä löyty kaapista mutta niitä on varmaan parempiakin?
Yamaha genuine parts:
http://www.jtparts.fi

Vastaa Viestiin