Jännitteensäätimen liittimet
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
- Ghost Slider
Jännitteensäätimen liittimet
Mulla on Suzukissa jännitteensäädin, missä on 5 johtoa ja sen tilalle pitäisi saada R1:sen liitin, jossa onkin 6 johtoa. Voiko noita liitäntöjä jotenkin modata niin että saisin ton Rykkösen säätimen omaan Suitzaan?
Vanhaan säätimeen menee kolme piuhaa laturilta ja kaks akun navoista. Uudessa säätimessä on 6 paikkaa, kolme harmaassa liittimessä ja kolme mustassa liittimessä.
Mustan liittimen paikat on varmaan laturilta tulevalle virralle (onkohan järjestyksellä väliä) ja harmaasta pitäisi lähteä plus ja miinus johto, mutta mikä on tuo mystinen kolmas paikka harmaassa liittimessä?
Vanhaan säätimeen menee kolme piuhaa laturilta ja kaks akun navoista. Uudessa säätimessä on 6 paikkaa, kolme harmaassa liittimessä ja kolme mustassa liittimessä.
Mustan liittimen paikat on varmaan laturilta tulevalle virralle (onkohan järjestyksellä väliä) ja harmaasta pitäisi lähteä plus ja miinus johto, mutta mikä on tuo mystinen kolmas paikka harmaassa liittimessä?
- Ghost Slider
-
Freed
Lueppas oheisen linkin juttu:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... =6038;st=0
Siinä on jammun ja suzukin säätimien johtojen erot. Mielestäni toimii kummassa kumpainenkin..
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... =6038;st=0
Siinä on jammun ja suzukin säätimien johtojen erot. Mielestäni toimii kummassa kumpainenkin..
- Ghost Slider
Olihan tuolla kaikenlaista yleishyödyllistä tietoa, kiitos siitä, mutta eipä siellä kerrottu mitä tolla Yamahan säätimen ylimääräsellä valojen päälle/pois piuhalle pitäisi tehdä, mitä Suzukista ei löydy. Voiko sen vaan jättää liittämättä mihinkään?
Miten saan selville mikä johto Yamahan liittimissä on mikäkin, kun säätimessä on kaksi liitintä, musta ja harmaa, kummassakin kolme johtoa. Mustan liittimen johdot ovat varmaan laturin piuhoille? Mutta miten harmaan liittimen piuhoista selviää mikä on plus, mikä miinus ja mikä niistä on se ylimääränen (jos se on ylimääränen) valojen liitin?
Miten saan selville mikä johto Yamahan liittimissä on mikäkin, kun säätimessä on kaksi liitintä, musta ja harmaa, kummassakin kolme johtoa. Mustan liittimen johdot ovat varmaan laturin piuhoille? Mutta miten harmaan liittimen piuhoista selviää mikä on plus, mikä miinus ja mikä niistä on se ylimääränen (jos se on ylimääränen) valojen liitin?
-
jörö
Nopeasti vilaisin tuota linkkiä ja kuvan mukaan Suzukeista voi löytyä valokatkaisija, joka pätkäisee laturilta yhden vaiheen pois kun valot eivät ole päällä ettei säädin lämpene liikaa. Muissa tyhmempi systeemi joka lämmittää aina säädintä kun kuormaa ei ole perässä.Ghost Slider kirjoitti: Olihan tuolla kaikenlaista yleishyödyllistä tietoa, kiitos siitä, mutta eipä siellä kerrottu mitä tolla Yamahan säätimen ylimääräsellä valojen päälle/pois piuhalle pitäisi tehdä, mitä Suzukista ei löydy. Voiko sen vaan jättää liittämättä mihinkään?
Kysymykseen en osaa tietenkään vastata, mutta YZF-R1P:n manuaalista katsoin. Tosin manuaali ei kyllä täsmää sinun kirjoituksiin, taitaa olla väärästä vuosimallista? Tai sinun säätimestä ei lähde yhtään piuhaa vaan siinä on liittimet kyljessä kiinni ja luulet että mustan liitimen keskinastaan tulee säätimestä piuha?Ghost Slider kirjoitti:
- säätimessä on kaksi liitintä, musta ja harmaaa (molemmissa liittimissä 3-napaa)
- harmaa liitin on laturin käämejä varten ja siinä lähtee valkoiset piuhat laturin käämeille (3kpl)
- musta liitin on 12Vdc piuhoille: musta johto joka lähtee mustasta liittimestä on miinus (runko) ja punainen piuha +12Vdc. Keskimmäisessä navassa ei kuvan mukaan ole piuhaa.
Periaatteessa + ja - nastat pitäisi onnistua löytämään yleismittarin dioditestaustoiminnolla ja samalla selviää diodienkin kunto. (joku muu saa selittää) Tai pyydä jotain mittaamaan joka tietää mikä on kynnysjännite.
Jos tuo ei onnistu mie kyllä uskaltaisin laitta mopon käyntiin laturi säätimeen kytkettynä ja nopeasti mitata mikä napa on mikäkin. En tosin ota vastuuta jos saat säätimen poltettua tällä konstilla.
- Ghost Slider
Juu, siis säätimen kyljessä on kaksi liitintä, yhtään johtoa ei näy koko paketissa ulospäin, pahoittelen epäselvää pohjustusta.
Suzukissa tämä valojen katkaisin virta on hoidettu käyttämällä yksi laturin käämi valojen kautta, kun taas Jammussa se on erillisen piuhan päässä (tämä ns. ylimääräinen piuha). Eli mikäli olen oikein käsittänyt
niin jos käytän pyörän omia johtoja voin jättää Yamahan liittimen valopiuhan kokonaan tyhjäksi sillä suzukin johdista yksi kulkee jo valojen kautta.
Korjatkaa jos olen väärässä, muuten illalla nousee savua säätäjästä ja mun päästä
Ja noi mustan liittimen plus ja miinus kyllä löytyy melko helposti dioditestillä, nyt kun on enää kaksi vaihtoehtoa mitä kokeilla.
Suzukissa tämä valojen katkaisin virta on hoidettu käyttämällä yksi laturin käämi valojen kautta, kun taas Jammussa se on erillisen piuhan päässä (tämä ns. ylimääräinen piuha). Eli mikäli olen oikein käsittänyt
Korjatkaa jos olen väärässä, muuten illalla nousee savua säätäjästä ja mun päästä
Ja noi mustan liittimen plus ja miinus kyllä löytyy melko helposti dioditestillä, nyt kun on enää kaksi vaihtoehtoa mitä kokeilla.
-
jörö
Toivottavasti sait latauksen toimimaan.Ghost Slider kirjoitti: Suzukissa tämä valojen katkaisin virta on hoidettu käyttämällä yksi laturin käämi valojen kautta, kun taas Jammussa se on erillisen piuhan päässä (tämä ns. ylimääräinen piuha). Eli mikäli olen oikein käsittänytniin jos käytän pyörän omia johtoja voin jättää Yamahan liittimen valopiuhan kokonaan tyhjäksi sillä suzukin johdista yksi kulkee jo valojen kautta.
Korjatkaa jos olen väärässä, muuten illalla nousee savua säätäjästä ja mun päästä![]()
Katselin että 98-01 R1:ssä on säädin yhdellä liitimellä, 2002-2003 kahdella liittimellä ja 2004 kahdella liitimellä mutta erilainen säädin. (Ronayers.com mukaan)
2004 R1:stä ei minulla ole sähökuvia niin en pysty katsomaan miten tuo kertomasi jamahan valojen erillinen piuha on kytketty. Mutta 2002-2003 malleissa ei moista piuhaa ole vaikka ns. ylimääräinen nasta liittimestä löytyy.
Säätimen 5JW-81960-00-00 (vm. 2002-2003) voit huoletta kytkeä niin että laturin yksi vaihe katkeaa valokatkaisijaa käyttämällä, jos siitä löytyy ko. tarkoitukseen liittiimet (pitäisi olla ns. potentiaali vapaa kosketin). Eli käytät pyörän omia johtoja etkä laita piuhaa sinne "ylimääräiseen" liittimeen, aivan kuten olit ajatellutkin.
Sitten jossittelua ja arvauksia:
Jos 2004 säätimessä (5VY-81960-00-00) on erillinen piuha valoja varten, jos en löytäisi sähkökuvia, niin tekisin aivan samoin kuin 2002-2003 säätimelläkin. Mittailee vaan latausjännitteet valot päällä ja pois sekä katsoo ettei säädin turhia lämpene.