Bensan lisäaineet...
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
- D_Mann
Bensan lisäaineet...
Oottako ruukanneet koskaan käytää mopoissanne bensan seassa mitään lisä-aineita koskaan? Itse olen joskus miettinyt masinolin ja ruiskunpuhdistus aineen käyttöä lähinnä kosteuden pois saamiseksi polttoaine järjestelmästä jos nyt sitä sattuu siellä olemaan joskus...
- Bulletproof
Re: Bensan lisäaineet...
Ajoittain on käytetty sekä masinolia että bensajärjestelmän puhdistajaa. Masinolia joskus keväisin holautettu tankkiin varmuuden vuoksi.D_Mann kirjoitti:Oottako ruukanneet koskaan käytää mopoissanne bensan seassa mitään lisä-aineita koskaan? Itse olen joskus miettinyt masinolin ja ruiskunpuhdistus aineen käyttöä lähinnä kosteuden pois saamiseksi polttoaine järjestelmästä jos nyt sitä sattuu siellä olemaan joskus...
Myös venttiilinsuojaa on tullu käytettyä. Etenkin edellisessä pyörässä tämä oli hyvinkin säännöllistä. Pyörä oli muuten yllättäen vuoden -90 kawa. En tiedä oliko vaikutusta, mutta ei ollut ainakaan ikään mitään ongelmaa venttiilien kanssa. Ei edes säätöä vaatinut vaikka kilsoja tuli muistaakseni jotain liki 20000.
- AC-13
- Viesti:
-
shakes
Re: Bensan lisäaineet...
Viime keväänä hieman reilun puoli vuotta keskeytyksettä seissyt GPZ500S ei päässyt tehopiikkiään edeltävästä asiaankuuluvasta rötäämisestä yli, vaan jäi (lähes joka kerta) junnaamaan siihen 8000 rpm hujakoille. Päättelin tämän johtuvan tukkoisuudesta kaasuttimissa, mutta päätin tyylille uskollisena yksinkertaisesti jatkaa ajoa. Kaadoin kevään ekan tankkauksen yhteydessä oikenemisen nopeuttamiseksi pullollisen kaasutinspriitä tankkiin, sellaista, joka on tarkoitettu juurikin tähän tarkoitukseen. Kas, 500 km ajon jälkeen tehopiikki eteni normaalisti.D_Mann kirjoitti:Oottako ruukanneet koskaan käytää mopoissanne bensan seassa mitään lisä-aineita koskaan? Itse olen joskus miettinyt masinolin ja ruiskunpuhdistus aineen käyttöä lähinnä kosteuden pois saamiseksi polttoaine järjestelmästä jos nyt sitä sattuu siellä olemaan joskus...
Tänä keväänä hieman vajaan puoli vuotta keskeytyksettä seissyt sama GPZ500S otti tehopiikin ja kierrokset punaviivalle ensimmäisessä kiihdytyksessä. Sen sijaan tällä kertaa tuntui, että kierrokset ihan pikkasen kantoivat (eli jäivät ikään kuin päälle kaasua nopeasti suljettaessa). Jälleen oire tukkoisuudesta kaasuttimissa ja sama lääke: pullollinen kaasutinspriitä tankkiin, tankkaus ja kovaa ajoa. 100 km jälkeen kierrosten kantamista ei huomannut.
Käytännön kannalta jäi tietenkin selvittämättä, nopeuttiko kaasutinsprii oikenemista, ja kuinka paljon. Kemiallisesti on selvää, että kaasurinsprii liuottaa hyytymiä paremmin kuin pelkkä bensa. Näin ollen ei varmaan paljoa heitä arvaus, että se nopeutuisi puolella (esim 500 km vastaan 1000 km ilman kaasutinspriitä).
Nämä ovat ainoat kerrat kun GPZ:n polttoainejärjestelmä oireili minulla (36 kuukautta, kolme talvisäilytystä, neljä ajokautta ja 20.000 km). Talvisäilytykseen laitoin pyörän autotalliin aina suoraan ajosta, tankki puolillaan 95E:tä, kaasuttimet täynnä jne. Ainoa toimenpide, jonka tein syksyisin oli akun irrotus. Keväisin kiinnitin akun, kytkin auton akun rinnan moottoripyörän akun kanssa, käynnistin pyörän (vaatii parikymmentä starttausta), ajoin lämmittelylenkin, vaihdoin öljyt ja eikun pyörä käyttöön. Koskaan en näinä vuosina käyttänyt jäänestoa, avannut kohokammioiden tyhjennysventtiileitä enkä puhdistanut tai edes avannut kaasuttimia. Ajoin kyllä vikottain kaasuttimet tyhjiksi (bensahana kiinni 80 km/h:ssa, ajoa nelosella kaasua pumpaten, kunnes pariin sekuntiin ei enää esiinny yhtään palamista, minkä jälkeen bensahana auki ja matka jatkuu). Tämä on tehokas tapa poistaa kaasuttimista alkavat hyytymät/tukkeumat. Varsinkin, jos kaasareiden tyhjiksiajon puolessavälissä avaa ryypyn, niin kaikki piirit tulevat tuulettuneiksi. Voisi uskoa, että tämä poistaa piireistä myös kiteytymiskeskuksina toimivat mikrohiukkaset, jolloin pinnoittuminen ei heti ala uudestaan.
Kuitenkin se tosiasia, että tämän enempää tukkoisuutta ei kevätkäynnistysten yhteydessä esiintynyt, osoittaa sen, että kosteutta ei järjestelmässä koskaan ollut ja sen, että polttoainejärjestelmä on niin tiivis, että kaasuttimet eivät ehdi talven aikana täysin kuiviksi. Kummassakin tapauksessa muodostuisi nimittäin hyytymiä, jotka haittaisivat käyntiä tuntuvammin.
Tänä keväänä vaihdoin GPZ:n I/Ö GSXR750:een. Tässä, toisin kuin GPZ:ssa, ilmanpuhdistimet eivät ole koteloituja, joten sadevesi pääsee kastelemaan uloimmat ilmanpuhdistimet, ja kohokammioihin pääsee mahdollisesti vettä. Olen muutamaan kertaan avannut kohokammioiden tyhjennysventtiilit, ja ykkössylinterin kaasarista onkin tullut pari pisaraa ruosteensekaista vettä, muista ei. Olen vakuuttunut siitä, että tällainen menettely on täysin riittävä mahdollisen kosteuden poistamiseksi.
Ruiskutusmoottorin polttoainejärjestelmässä ei, jos se on hyvin suunniteltu, ole mitään paikkaa, johon kosteutta voisi kerääntyä, vaan mahdolliset pienen pienet vesipisarat päätyvät suoraan sylintereihin. Tässä tapauksessa kosteudesta ei näin ollen tarvitse välittää senkään vertaa.
Näin olen teorian ja käytännön kokemuksen kautta perustellut kantani, että bensan lisäaineille ei normaalisti ole tarvetta. Ainoastaan siinä tapauksessa, jos selkeitä oireita polttoainejärjestelmän tukkoisuudesta kaasarikoneessa esiintyy (ei pitäisi esiintyä muutoin kuin pitkän seisonnan jälkeen), kannattaa tankkauksen yhteydessä lisätä kaasutinspriitä oikenemisen nopeuttamiseksi. Sitten jos kone suunnilleen ei ollenkaan käy, kannattaa turvautua järeämpiin keinoihin (esim. kaasuttimien avaaminen ja puhdistaminen).
Toki markkinoilta löytyy puhdistusaineita, joita voi käyttää bensan seassa jatkuvasti, jos haluaa hifistellä. Sellainen kuuluu mielestäni kuitenkin samaan kategoriaan, kuin katteiden vahaaminen joka ilta ja akun laittaminen joka yöksi lataukseen.