Kawasaki ZXR 750 TURBO projekti.. (-90H2)

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Bart

Viesti Kirjoittaja Bart » To Syys 02, 2004 11:38 am

Los Hooligans kirjoitti:
P_KASA kirjoitti:Eiks 91 jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa tarvii sen vtt:n päästö lappusen joka kustantaa n. 1000 e meni läpi tai ei !???
Moottoripyörien turbotus ei vaadi välttämättä erillistä lupahakemusta, vaan pyörä muutoskatsastetaan ahtimelle. Ennen 01.01.91 käyttöönotetut pyörät tarvitsevat lisädokumentteina tehonmittauksesta todistuksen ja sitä uudemmat vielä sen lisäksi pakokaasujen päästömittauksen normin ECE 40.01 mukaisesti. Tehonnousu saa olla korkeintaan 20%. Suurempiin tehonmuutoksiin on haettava AKE:lta erikoislupaa. Piste.

Kärymittaus maksoi vielä taannoin n. 0,5 tonnia.
Juuri näin.

Tehonmittauslapussa tulee (tai ainakin on hyvä) olla tehojen lisäksi ahtopaine, ahtimen merkki (ja ehkä myös malli), välijäähdyttimen koko, päivämäärä, mitanneen henkilön allekirjoitus, firman leima ja luonnollisesti ajoneuvon merkki, malli ja rek. nro.
Katsastustoimipaikoissa on varmasti eroja vaadittavan dokumentaation suhteen, mutta ainakin vältyy turhalta edes takaisin juoksentelulta kun pyytää kaikki faktat lappuun kerralla. Ja joissain tapauksissa myös toiminta tienvarsiratsoissa on sujuvampaa kun myös esim. välläri löytyy otteesta.
Päästömittauksestakin saattaa edelleen saada katsastustoimipaikoilta kysyttäessä ristiriitaista tietoa, mutta uskon että katsastustilanteessa kyllä tarkistavat AKE:sta asian todellisen laidan, eli vaativat 1.1.91 jälkeen käyttöönotetuista. Tämän vuoksi esim. vm. -90 R on hieman helpompi leimata ahdettuna :)
Mutta eipä se päästömittauskaan mikään elämää suurempi projekti ole, kyllähän niitä on moni teettänyt ja kaikki tietämäni ovat menneet heittämällä läpi. Vaatii toki hiukan ylimääräistä vaivaa ja rahaa

Taiquri

Viesti Kirjoittaja Taiquri » Pe Syys 03, 2004 4:39 pm

oon tässä koko kesän kironnu tota paskaa H2 -90 mottia ja kerrankin oon tyytyväinen että ostin ton -90 mallin enkä -91 mallia =D

mä en ymmärrä.. isot pojat sano että pakosatsi pitää hitsata tigillä. miksi kaasu ei käy? tunnen helvetin paljon enemmän kaasuhitsareita kun tiggihitsareita.. toki ite heftailen migillä sen.
Ilo alkaa kilosta ja meno kahdesta ^_^
Rääväsuu club :D
Suzuki GSXR TIC & Nissan Skyline R33

-Makke-

Viesti Kirjoittaja -Makke- » Pe Syys 03, 2004 9:39 pm

Wizardy kirjoitti:
mä en ymmärrä.. isot pojat sano että pakosatsi pitää hitsata tigillä. miksi kaasu ei käy? tunnen helvetin paljon enemmän kaasuhitsareita kun tiggihitsareita.. toki ite heftailen migillä sen.
Olisko siksi, että yleensä pakosatsi on rosteria ja se kun on v-mäistä hitsata kaasulla. En oo varma onko edes mahdollista.
"The thing I like about bikes is that only people who like bikes are on them... Cars are full of people who don't care." James May

Taiquri

Viesti Kirjoittaja Taiquri » La Syys 04, 2004 3:46 pm

isot pojat sano että se kannattaa tehdä se jostain mustasta lvi putkesta jotain ihme lämpöputkea tjsp, en muista täytyy kysellä.. mutta se oli ihan RAUTAA :)

Taiquri

Viesti Kirjoittaja Taiquri » Ma Syys 06, 2004 12:16 am

auttakaa mua.. mistä mä saan männät kawaan..? ei löydy muita mäntiä kun noita uudemman zxr ja niissä on kaiten eri kone.. mutta tutkin nettiä ja niissä pistäis olla sama iskupituus ja halkaisija kun munkin männissä.. :( :( : mitenköhän kiinnitys.. nyt todella tarvitaan apua..! ajattelin noita wiseco zxr 765cc tai je 770cc mäntiä.. mut käyköne prkl!? :-? :-? :-?

hessu75
Viesti:

Lisää infoo mulle mulle...

Viesti Kirjoittaja hessu75 » Ma Syys 06, 2004 9:57 am

Heips kukkuu jäbät!

Lomat lusittu tältä kesältä ja tallilla tuli notkuttua ja polteltua moljoona spaddua laskelkellessa CFM ja A/R lukuja :-?
Swiddu! Se on homojen hommaa.

Tulin siihen tulokseen että aatamin aikaiset Garretit ja Mitsut ovat perrssiistä. Sitten Holsetit ovat NIIN kalliita minun lompakolleni, että moi moi...
Turbotekniikasta ei saanut mitään apua, kun "pitäisi ostaa sieltä, että kerrotaan mitään", vittu.

Nyt siis on auki edelleen projekti kympin kohdilta.

Sitten kävin tuossa Pitstopissa Tikkurilassa muita asioita hoitamassa autooni ja samalla kyselin siellä olevalta turbigyryltä hommasta.
Siellä oltiin sitä mieltä, että kaasarit hewon swidduun ja megasquirttia tms. kehiin.
Vaikka ois kuinka hyvät paineistetut kaasarit, ei niitä saa kunnolla pelittämään??? Antakaa mulle eri mielipide tästä, kiitosh.

Sitten luvuista. CFM on mun laskutaitojen kanssa vielä hämärän peitossa. Tällä luvullahan saan aika hyvin selville mikä solmu mun kannattaa laittaa pyörään.
Sitten kompura ja turbiinipuolen A/R luku. Aivan hepreaa mulle.
Vanha tupro on sitten totaalisesti liian iso. Ei varmaan lähtisi edes ahtamaan tonnisessa myllyssä.
Kertokaapa mulle hyvä solmu tonniseen.
En tarvitse mitään novellia, kuinka A/R luku lasketaan tai mitä jos ja kun näin, vaan yksinkertaisesti se yksi sopiva malli ja merkki...

Puristussuhteet tulisivat siitä jostain 11:1 sinne kasiin tms. Nokkiin en koske. Kansi varmaan portataan, jos on tarvetta. Tähänkin mielipiteitä guruilta kiitos.
Takaswingiä en pidennä, ihan ulkonäön vuoksi.

Jos homma menee siihen, että ois hyvä laittaa ruisku kiinni, niin homma jää siihen ja muutan Grönlantiin ajamaan moottorikelkkacrossia...

Dänx jannut!

-H-

P_KASA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P_KASA » Ma Syys 06, 2004 12:28 pm

Megaa pitäis survoo munkin ja nyt tuli itse asiassa mieleen et siitä vois varmaan duunata pikku stoorin sit siinä sivussa ku rakentelee ! tulis vaan ne osat nii ei tartteis ihan 0 pisteestä aloittaa !!!!

Taiquri

Viesti Kirjoittaja Taiquri » Ma Syys 06, 2004 2:51 pm

vitun asiallista että mukana kirjottelee muitakin pyörää ahtamassa olevia! (hessu75)! :firing: :firing: :firing: hessu, homman voi hoitaa ihan vaan kokeilemalla erillaisia ahtimia.. itselläni on tarkotus vaihtaa t25 -> t2 ja siihen jotain erilaista pakopesää.. tjsp, kaveri ne lupas mulle tutkia..

hessu75> http://www.turbo-bike.net/Pressurize%20carbs.htm

Taiquri

Viesti Kirjoittaja Taiquri » Pe Syys 10, 2004 10:53 am

hoo, tällähetkellä näyttäisi siltä, että GPZ 750 turbon männät saisi menemään tuohon zxr:ään porausta olis milli ja iskupituus vielä tarkistaa. männäntappikin tuntuisi olevan samankokonen.. :) puristukset pitäis tonne 8-9 tienoille saada. joku fiksumpi jos vois auttaa taas :( :-? :firing: :firing:

P_KASA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P_KASA » Pe Syys 10, 2004 11:38 am

Minkä ikäisen gpz:n männät ??

Taiquri

Viesti Kirjoittaja Taiquri » Pe Syys 10, 2004 4:47 pm

gpz 750 turbo.. eip oo valmistettu sarjatuotantoon kuin -84

P_KASA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P_KASA » La Syys 11, 2004 3:14 pm

Juu samanlaisiahan ne ovat kaikki ! Mutta ootko ottanu huomioon että gpz:ssa on 2 venttiili kone ?? Eli joutuu hieman koneistaan niitä mäntiä ellei nosta ryhmää riittävästi, koska muuten voipi ottaa venttiili mäntään hieman kiinni !!

Taiquri

Viesti Kirjoittaja Taiquri » Su Syys 12, 2004 3:53 am

ainiin perkele, voi vittu tää taas menee hankalaks.. kawasakin keulassa on pirun vähän tilaa, ajattelin vaihtaa ton öljylauhun nestejäähdytteiseen, ja nyt on tallissa garrettin t2.. ja tehtiin kaverin kans siihen "boostkontrolleri" eli mulla on namiska jonka kiinnitän johonki stongan läheisyyteen ja saan siitä heitettyä lennosta 0.8bar paineet :o

LEQ
Paikkakunta: GSX12RRt+GSX-R1277+Katana+KZ1170tbo '73+R1RR+FB Suzuki inj+SSB Suzuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LEQ » Ma Syys 13, 2004 9:30 pm

Kannattaisi varmaan ensin laittaa peli soimaan ennen kuin rupeaa virittelemään siihen mitään sähkösolenoidi-boost-controllereita.

Mikäli noin alhaisilla paineilla (<bar) meinaat ajella, luulisi riittävän, että tiputat puristuksia kansi- tai pohjapahvin vaihdolla. Männistä ylimääräiset korokkeet pois ja ajoon.

Ihan lähtökohtaisesti ZXR:n pata ei liene paras mahdollinen lähtökohta turbo-laitteen rakentamisen harjoitteluun. Netistä en ainakaan yhtäkkiä Googgelilla yhtään sellaista löytänyt. Siihenkin lienee syynsä.

ZXR:n pata tietääkseni on läheistä sukua ZX9R:n pannulle.
Tuttavapiirissäni on muutamia ysikawoja enkä ole kauhean hyvää kuvaa niiden alakerran kestävyydestä saanut näiden kyseisten yksilöiden huoltohistoriaa tutkimalla. En suoraansanoen usko niiden kestävän, jos sinne sysää 230hp@12000rpm.

Oma vinkkini: Unohda koko juttu.
Hommaa Suzuki ja tilaa valmis setti.
Säästät rahaa, vaivaa ja mieliharmia käsittämättömän määrän.
Valmista settiä modailemalla ja duunaamalla opit varmaan enemmän turbotuksesta kuin aloittamalla ihan alusta. Jos alkuperäisessä konseptissa on 4 juttua väärin ihan lähtökohtaisesti, on vian etsintä vaikeaa, jollei mahdotonta.

Tai vie projekti loppuun: Hommaa kuitenkin kakkospyörä, jolla voit liikkua projektin ollessa kesken tai korjauksen alla ajokaudella. Varaa paalua proggikseen muutama tonni alkuvaiheessa ja sen jälkeen tonni joka toinen kuukausi.

Itse tein ja säästin.
:deal:

T.LEQ
Vaparit Sux - kirjaimellisesti
www.vamumc.org
www.pratkapaja.fi

Taiquri

Viesti Kirjoittaja Taiquri » Ti Syys 14, 2004 12:41 am

en saa tähän väliin mistään suzukia, talvella on hyvää aikaa tehdä ja tosiaan pienillä ahdoilla alotellaan, myöhemmin sit jotai järkevämpää pyörää.. meinasin jonku paskan auton ostaa talveks ja toivon mukaan kawasaki hyrähtää keväällä. viikonloppuna saatiin kaverin turboautosta savut :) vielä säätöhommaa siinäkin..

Vastaa Viestiin