kuinka keulitaan??

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Noc
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 12:00 am
Paikkakunta: EXC

Viesti Kirjoittaja Noc » Pe Kesä 04, 2010 6:15 pm

Keppis kirjoitti:miten opettelen käyttämään jarrua? koitanko pistää tahallani ympäri ja sit jarrua?
Nosta keulaa ihan normaalisti ylös ja lasket heti jarrulla alas. Voi tuntua turhalta aluks, mut saa hyvin tuntumaa jarruun ja siihen miten se millonki vaikuttaa.

Avatar
T.A
Viestit: 1377
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 1:00 am
Paikkakunta: gpz 500,smr 511

Viesti Kirjoittaja T.A » La Kesä 05, 2010 12:38 am

Noc kirjoitti:
Keppis kirjoitti:miten opettelen käyttämään jarrua? koitanko pistää tahallani ympäri ja sit jarrua?
Nosta keulaa ihan normaalisti ylös ja lasket heti jarrulla alas. Voi tuntua turhalta aluks, mut saa hyvin tuntumaa jarruun ja siihen miten se millonki vaikuttaa.
Ite oppisin niin,että katselin kaiken näköistä stuntti pätkää ja miettisin,että koska sitä jarrua kuuluiu painaa ja sitten vaan käytännön töihin.Tais siinä viikko kulua ennen,kuin vedin ekaa kertaa ympäri,mutta sekin mopolla.Isolla pyörällä se on sitten asia erikseen.Voin sanoa,että ei mopo ajan jälkeen ole mennnyt kertaakaan ympäri piikillä eikä isommalla pyörällä.Joten kannattaa harjoitella jllain tehottomalla vehkeellä jarrun käyttö varsinkin,elleipyörässä ole siaan kuuluvia kaatumissuojia. :drin:
Nyttenkin menisi varmasti keulaa pyöräkllä,kuin pyörällä jarrua vasten 5min harjoittelun jälkeen vaikka ebn ole 2-pyöräsellä melkeen vuoteen ajanutkaan.Se on meinan taito jota ei heti unohda. :wavey:

Avatar
Vermin
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 12:00 am
Paikkakunta: 929RR

Viesti Kirjoittaja Vermin » Ke Kesä 09, 2010 11:54 pm

Nyt on pakko kysyä onko joku saanu vakioväleillä PC25 nyppästyä keulan ylös kakkosella? Ykkösellä lähtee ihan kepeesti mutta ei tahdo pysyä ilmassa kun vaihtaa eikä kyllä kiihota painella raakana vaihteita sisään, vinkkejä?
"What? The land of the Free? Who ever told you that is your enemy."

Avatar
tmz
Viestit: 1382
Liittynyt: Ke Syys 11, 2002 12:00 am
Paikkakunta: Tonninen RääRää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmz » To Kesä 10, 2010 8:17 am

Vermin kirjoitti: Ykkösellä lähtee ihan kepeesti mutta ei tahdo pysyä ilmassa kun vaihtaa eikä kyllä kiihota painella raakana vaihteita sisään, vinkkejä?
lisää kulmaa... :deal:
HP-Garage

Detz
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2010 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha Dt , Bse 125

Viesti Kirjoittaja Detz » To Kesä 17, 2010 12:10 am

tmz kirjoitti:
Vermin kirjoitti: Ykkösellä lähtee ihan kepeesti mutta ei tahdo pysyä ilmassa kun vaihtaa eikä kyllä kiihota painella raakana vaihteita sisään, vinkkejä?
lisää kulmaa... :deal:
kuule, opettele käyttään kytkintä ja vaihtaan vaihteita :) itellä (vaikka onkin 50cc DT) menee 1-5 vaihteet läpi ja vauhtiakin kertyy todella hyvin :D takajarrun opin käyttämään kun vahingossa liikaa kaasua annoin ja meinasi mennä liian isoon kulmaan,melkeinpä ympäri. silloin näpsäytin jarrua ja nyt kun oppinut kikkailemaan niin menee pitkääkin siivua ( yli 300m )

Avatar
kopebe
Viestit: 555
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: honda

Viesti Kirjoittaja kopebe » Pe Kesä 18, 2010 8:01 pm

Detz kirjoitti:
tmz kirjoitti:
Vermin kirjoitti: Ykkösellä lähtee ihan kepeesti mutta ei tahdo pysyä ilmassa kun vaihtaa eikä kyllä kiihota painella raakana vaihteita sisään, vinkkejä?
lisää kulmaa... :deal:
kuule, opettele käyttään kytkintä ja vaihtaan vaihteita :) itellä (vaikka onkin 50cc DT) menee 1-5 vaihteet läpi ja vauhtiakin kertyy todella hyvin :D takajarrun opin käyttämään kun vahingossa liikaa kaasua annoin ja meinasi mennä liian isoon kulmaan,melkeinpä ympäri. silloin näpsäytin jarrua ja nyt kun oppinut kikkailemaan niin menee pitkääkin siivua ( yli 300m )
vähän eri suhteessa noi mopon ja f2:sen painot mutta toimiihan se jarru samalla tavalla. Jos olisin Vermin, harjoittelisin toinen jalka jarrulla ja toinen maassa. Kytkimellä ylös ja kun tuntuu menevän yli, painat jarrulla maahan, ETKÄ laita molempia jalkoja maahan. Koitat pikemminkin saada ne tapeille ja jarrun haltuun.

Avatar
jaket
Viestit: 2709
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace

Viesti Kirjoittaja jaket » Pe Kesä 18, 2010 11:24 pm

mopolla on pakko vaihtaa harjoitellessa, kun 1 menee 5km&h:ssa, ja 6 nen 60km/h:a. isolla pyörällä voi ajaa ykkösellä, jos kulma kohdillaan, koska pyörä voi mennä 100km/h:ssa ykkösellä.

isolla pyörällä on ihan turha pitää jalkaa maassa. kumpikin vaan tapeilla.

jarrua joutuu opettelemaan paljon. koska se pitää saada automaattiseksi. siksi kannattaa käyttää sitä aina, ajatella sen käyttämistä jne.

itse myönnän sen täysin, että mopolla perus keuliminen on helvetisti vaikeempaa kuin isolla pyörällä. iso pyörä keulii suht näyttävästi kevyellä kaasun käännöllä. mopossa on todellä lyhyet välit, keula pitää saada heti pystyyn ja sitä on lähes pakko hillitä jarrulla. joten jarrun oppii nopeesti mopolla. mopolla ei voi kaasulla paljon korjailla. mopolla jo keulan pystyyn saaminen vaatii monesti aika suoritusta, kun pitää käyttää hemmetisti kierroksia ja raa-asti kytkintä. mopolla harjoitelleilla ei ole ongelmia kytkimen rääkkäämistä kohtaan.
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

zeby
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 1:00 am

Viesti Kirjoittaja zeby » Su Kesä 20, 2010 9:20 pm

Itse huomannut tosi suuren eron 125cc 2-t enskan ja ktm:n lc4 640cc välillä keulimisessa(yllätys).
Piikkisellä pysty keuliin 1-3vaihteella, piikillä keula ilmaan ja lähes samantien alas, kun ei osannu jarrua kunnolla.
Nytten, kun pyörä vaihtunut isompaan 4-t on taidot muuttunut sen verran, että pystyy vaihteita jopa pari vaihtamaan keulitellessa ja vieläkään ei todellakaan takajarru hyvin hallussa, eli moottorijarrulla menee.
Siitä kysyisinkin, että miten paljon tollasen kotarin moottorijarruun voi luottaa, eli voiko millasta kulmaa vetää pelkällä moottorijarrulla palauttaakseen eturenkaan maahan?
Takajarru täytyis jotenkin saada mukaan keulimiseen...... :nono: Keula ilmaan ja jarrulla alas tyyli tuntuu vaan niin saatanan toivottomalta ja loputtomalta, muita vinkkejä oppia takajarrun käyttö?

Sekavaa, koittakaa ymmärtää. :lol:

Avatar
tmz
Viestit: 1382
Liittynyt: Ke Syys 11, 2002 12:00 am
Paikkakunta: Tonninen RääRää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmz » Su Kesä 20, 2010 11:15 pm

zeby kirjoitti: Siitä kysyisinkin, että miten paljon tollasen kotarin moottorijarruun voi luottaa, eli voiko millasta kulmaa vetää pelkällä moottorijarrulla palauttaakseen eturenkaan maahan?
omallä ex-kottaraisella pysty ainakin vetämään pikkasen yli balancepointin ja hyvin palas moottorijarrulla kahelle renkaalle...

opettele vaan se takajarru, niin ei käy hassusti :)
HP-Garage

zeby
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 1:00 am

Viesti Kirjoittaja zeby » Ma Kesä 21, 2010 11:02 pm

Täytyy yrittää väkisin treenata sitä jarrua. :lol:

Avatar
pommikone
Viestit: 1522
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 12:00 am
Paikkakunta: ni sutii

Viesti Kirjoittaja pommikone » Ma Kesä 21, 2010 11:28 pm

Ite hieroin sillä tyylillä että keula ylös ja melkein heti jarrulla alas. Siitä se rupes sitten pikku hiljaa luonnistumaan. Esimerkiksi mönkijällä kun vetelee muutaman sata metriä keulien niin siihen jarruun tulee koskettua aika saatanan monta kertaa kun taas "isolla" pyörällä sillä matkalla ei välttämättä tarvii koskea koko jarruun ja meno on silti näyttävää.
Arbeit macht frei

Detz
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2010 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha Dt , Bse 125

Viesti Kirjoittaja Detz » Ti Kesä 22, 2010 12:12 am

miten sen nyt sanois miten se jarru kannattis laittaa. itellä on sellanen aluksi löysä mutta sitten toppaa ku seinään eli meneepi lukkoon. alkanu pikkuhiljaa löytämään kulmaaki tuolla mopolla vaikka melkoinen temppuilu siinä ensin on että saa vaihteet läpi ja vauhdilla kulmaan.

Avatar
Tessustelija
Viestit: 1391
Liittynyt: Su Syys 11, 2005 12:00 am
Paikkakunta: pc25, pc12, pv60
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tessustelija » Ti Kesä 22, 2010 11:07 am

Detz kirjoitti:miten sen nyt sanois miten se jarru kannattis laittaa. itellä on sellanen aluksi löysä mutta sitten toppaa ku seinään eli meneepi lukkoon. alkanu pikkuhiljaa löytämään kulmaaki tuolla mopolla vaikka melkoinen temppuilu siinä ensin on että saa vaihteet läpi ja vauhdilla kulmaan.
Onko sulla rumpujarru dt:ssä? Mulla on pv:ssä sama ominaisuus :blah:
Honda - Aja koko kausi!
Dt:n piikkirenkaat vanteineen kaupan
http://www.youtube.com/watch?v=2OT-LSG7JXw

Detz
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2010 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha Dt , Bse 125

Viesti Kirjoittaja Detz » Ti Kesä 22, 2010 10:38 pm

Tessustelija kirjoitti:
Detz kirjoitti:miten sen nyt sanois miten se jarru kannattis laittaa. itellä on sellanen aluksi löysä mutta sitten toppaa ku seinään eli meneepi lukkoon. alkanu pikkuhiljaa löytämään kulmaaki tuolla mopolla vaikka melkoinen temppuilu siinä ensin on että saa vaihteet läpi ja vauhdilla kulmaan.
Onko sulla rumpujarru dt:ssä? Mulla on pv:ssä sama ominaisuus :blah:
ei ole, levyjarru :) mutta en tiiä. se meni sellaseksi ku laitto uudet jarrupalat ja ilmas sen. mukavaa kevliä ku ei ole ollenkaan pelkoa että yli menee ja tietää jo sen kulman missä alkaa "ottamaan" yli niin helppo korjata jarrulla ja jatkaa vaan matkaa :D

newbomber
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 12:00 am

keulii?

Viesti Kirjoittaja newbomber » Ke Elo 18, 2010 6:07 pm

ny on taas aika alottelija tasonen kysymys mut mopo menee n.70km/h nii mite rengaa sais ilmaan jooh ehk kytkimel avittamal mut mites sitä kytkintä aivitetaan kierrokset tappii ja kytkin irti vai..??? miten se oikee lähtee :lol:

Vastaa Viestiin