Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
- Mozze
- Viestit: 321
- Liittynyt: To Elo 30, 2007 12:00 am
- Paikkakunta: 3-pyttynen, 2-tahtinen ja 1-mukinen
Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Pistetääs keskustelun syntymiseen vähän vauhtia.. Itsellä kun tulee useasti kysymyksiä ainakin alustan säätöjen hakemisesta...
Mutta tällä kertaa tarttis vähän kotarimiehiltä käyttökokemuksia tehoputkista. Hiljattain hankittu kotarin 300 exc sallii kyllä jurnuttamisen isommallakin vaihteella mutta tuntuu hieman puutuneelta kun on tottunut crossien kautta paljon kierrosherkempään ja agressiivisempaan kalustoon ja kiinnostais hankkia putki mikä auttais piristämään ylätehoja samalla kun alan rukkailla kaasarin säätöjä. Ktm powerpartsia vai jotain ihan muuta? Miten radikaalisti eroaa crossien ja enskojen putket tehontuotossa?
Mutta tällä kertaa tarttis vähän kotarimiehiltä käyttökokemuksia tehoputkista. Hiljattain hankittu kotarin 300 exc sallii kyllä jurnuttamisen isommallakin vaihteella mutta tuntuu hieman puutuneelta kun on tottunut crossien kautta paljon kierrosherkempään ja agressiivisempaan kalustoon ja kiinnostais hankkia putki mikä auttais piristämään ylätehoja samalla kun alan rukkailla kaasarin säätöjä. Ktm powerpartsia vai jotain ihan muuta? Miten radikaalisti eroaa crossien ja enskojen putket tehontuotossa?
- pommikone
- Viestit: 1522
- Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 12:00 am
- Paikkakunta: ni sutii
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Tiedä sitten miten tossa 300:sessa putki vaikuttaa mutta siihen pakoaukon säätimeen kannattaa keskittyä!
Arbeit macht frei
- tenu
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:00 am
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Mun mielestä riittää jo mukana olevat topikit, noista saa avun kaikkeen(ehkä jopa panemiseen)
- ZaDi
- Viestit: 930
- Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: -13 450 SMR
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
http://www.iceroadracing.com, en äkkiseltään löytänyt oikeaa topikkia. Yks varma tiedonlähde on Niskasen Jarmo Turbotec Oy:stä.Mozze kirjoitti:Pistetääs keskustelun syntymiseen vähän vauhtia.. Itsellä kun tulee useasti kysymyksiä ainakin alustan säätöjen hakemisesta...
Mutta tällä kertaa tarttis vähän kotarimiehiltä käyttökokemuksia tehoputkista. Hiljattain hankittu kotarin 300 exc sallii kyllä jurnuttamisen isommallakin vaihteella mutta tuntuu hieman puutuneelta kun on tottunut crossien kautta paljon kierrosherkempään ja agressiivisempaan kalustoon ja kiinnostais hankkia putki mikä auttais piristämään ylätehoja samalla kun alan rukkailla kaasarin säätöjä. Ktm powerpartsia vai jotain ihan muuta? Miten radikaalisti eroaa crossien ja enskojen putket tehontuotossa?
- Neki
- Viestit: 135
- Liittynyt: Ma Marras 05, 2007 1:00 am
- Paikkakunta: SX 250 -13
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Aika paljon eroa putkissa.. FMF Fattyllä ja powercore 2 vaimentimella saa hyvin kireyttä isolohko 2-t kotariin.. Kannattasin tutustumaan vhm ja bud racing kansiin, saa mieleisillä/vaihdettavilla palotiloilla.. Autto ainaki omissa suzukeissa.. Kotareihin en oo kansia laitellu, niin en osaa sanoa.
Hgs:ssän putkia on ollu mutta malleja en muista.. Ne on ollu tehoaluielta mieleisiä mutta ohkasta materiaalia ja alkukäyrä murtuu herkästi alle 50 tunninki jos on sinkki kireellä.. Edit. Ei taida exceehen saada fattyä, gnarlyä vaan ja se on alavääntöputki mitä on turha laittaa jos kireyttä haluaa..
Hgs:ssän putkia on ollu mutta malleja en muista.. Ne on ollu tehoaluielta mieleisiä mutta ohkasta materiaalia ja alkukäyrä murtuu herkästi alle 50 tunninki jos on sinkki kireellä.. Edit. Ei taida exceehen saada fattyä, gnarlyä vaan ja se on alavääntöputki mitä on turha laittaa jos kireyttä haluaa..
Ride fast or be the last!
- arska
- Viestit: 78
- Liittynyt: Ke Tammi 08, 2003 1:00 am
- Paikkakunta: exc 525 & sx 250
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Meinasinpa samaa tarinoida tuosta FMF Fattysta, laiton moisen 250 äsäksään ja kyllä se vaan alkoi ylhäältä kiekumaan erimalliin kuin vakioputkella. Mut ei tosiaan taida Exc:hen tota saada.. Huomaattehan miten tähdellinen viesti tämäkin oli? Auttoi varmasti kysyjää!
katuniilo
- Neki
- Viestit: 135
- Liittynyt: Ma Marras 05, 2007 1:00 am
- Paikkakunta: SX 250 -13
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Niin ja niistä alusta hommista.. Eka asia on hoitaa takaiskunvaimentimen painauma eli SAG-arvo kohdalleen eli ottaa akselista lokariin (suoraan ylöspäin) mitta pyörä pukilla muistiin. Kuski pyörän päälle keskelle istumaan ajovarusteet päällä ja säätää takaiskunvaimentimen jousen kireys siten, että akselista lokariin mitta lyhenee n. 8-11cm (crossiin) (kuskin mieltymyksen, vauhdin ja iskunvaimentimien muiden säätöjen mukaan). Kokeneempi kuski huomaa 1-2cm eron säädössä pyörän käyttäytymisessä selvästi.
Jos vauhtia alkaa löytymään kannattaa kokeilla "klikkereitä" eli sisään (compression tai C) ja ulos (rebound tai R) vaimennuksen säätöruuveja. Etuiskunvaimentimissa merkistä ja iskunvaimennin mallista riippuen yläpäässä R eli rebound ja alapäässä kumikorkkien alla piilossa C eli compression ruuvit tai päinvastoin. Klikkereitä säädettäessä kannattaa aina muistaa merkitä ylös, missä säädössä (ts. monennen klikin kohdalla) iskunvaimentimet ovat. Jos et jo ennestään tiiä missä säädössä vaimentimet ovat niin voit selvittää sen kääntämällä klikkerit kiinni ja samalla laskemalla, kuinka monta napsausta säädön ja täysin kiinni-asennon välillä on. Näin voit aina palata edelliseen/lähtö asetukseen, jos ja kun säätö ei onnistukaan
Vielä vähä tietoa iskareista jos kaikki ei oo pahemmin perehtyny..
C = Compression = Sisäänvaimennus = Kuinka nopeasti iskunvaimennin painuu kasaan = Mitä kireämmällä (myötäpäivään käännettynä) klikkerit ovat, sitä hitaammin iskunvaimennin liikkuu kasaan ja sitä jäykemmälle alusta tuntuu erityisesti jarrupateissa ja alastuloissa. (Takaiskunvaimentimessa hitaan (lyhyen) vaimennuksen säätäminen vaikuttaa tilanteisiin, joissa iskunpituus on lyhyt ja nopean (pitkän) vaimennuksen säätäminen tilanteisiin joissa iskunpituus on suuri)
R = Rebound = Ulos(/paluu)vaimennus = Kuinka nopeasti iskunvaimennin palautuu täyteen mittaansa = Mitä kireämmällä klikkerit sitä hitaammin vaimennin palaa täyteen mittaansa. Esim. jarrupateissa etupumput voivat pohjata, jos paluuvaimennusta on niin paljon, ettei iskunvaimennin pääse palautumaan pattien välillä yhtä paljoa, mitä se joka iskulla painuu. Toinen syy voi olla myös liian löysä sisäänvaimennus tai näiden molempien yhdistelmä.
Ja katupyörien iskari huoltoihin tottuneet voi säikkyä mutta n. 30h välein kannattaa vaihdella öljyt pumppuihin jos haluaa viimesen herkkyyden niissä pysyvän, ei oo kova homma. Shimmeihin en sen paremmin osaa sanoa.. Kannattaa ottaa pelimiehiin yhteyttä sitten kun tietää mitä oikeesti niiltä kepeiltä haluaa. Crossiin suosittelen Topi Servicen palveluita ja enskaan Silvan & Suominen motorsportin sankareita
Jos vauhtia alkaa löytymään kannattaa kokeilla "klikkereitä" eli sisään (compression tai C) ja ulos (rebound tai R) vaimennuksen säätöruuveja. Etuiskunvaimentimissa merkistä ja iskunvaimennin mallista riippuen yläpäässä R eli rebound ja alapäässä kumikorkkien alla piilossa C eli compression ruuvit tai päinvastoin. Klikkereitä säädettäessä kannattaa aina muistaa merkitä ylös, missä säädössä (ts. monennen klikin kohdalla) iskunvaimentimet ovat. Jos et jo ennestään tiiä missä säädössä vaimentimet ovat niin voit selvittää sen kääntämällä klikkerit kiinni ja samalla laskemalla, kuinka monta napsausta säädön ja täysin kiinni-asennon välillä on. Näin voit aina palata edelliseen/lähtö asetukseen, jos ja kun säätö ei onnistukaan
Vielä vähä tietoa iskareista jos kaikki ei oo pahemmin perehtyny..
C = Compression = Sisäänvaimennus = Kuinka nopeasti iskunvaimennin painuu kasaan = Mitä kireämmällä (myötäpäivään käännettynä) klikkerit ovat, sitä hitaammin iskunvaimennin liikkuu kasaan ja sitä jäykemmälle alusta tuntuu erityisesti jarrupateissa ja alastuloissa. (Takaiskunvaimentimessa hitaan (lyhyen) vaimennuksen säätäminen vaikuttaa tilanteisiin, joissa iskunpituus on lyhyt ja nopean (pitkän) vaimennuksen säätäminen tilanteisiin joissa iskunpituus on suuri)
R = Rebound = Ulos(/paluu)vaimennus = Kuinka nopeasti iskunvaimennin palautuu täyteen mittaansa = Mitä kireämmällä klikkerit sitä hitaammin vaimennin palaa täyteen mittaansa. Esim. jarrupateissa etupumput voivat pohjata, jos paluuvaimennusta on niin paljon, ettei iskunvaimennin pääse palautumaan pattien välillä yhtä paljoa, mitä se joka iskulla painuu. Toinen syy voi olla myös liian löysä sisäänvaimennus tai näiden molempien yhdistelmä.
Ja katupyörien iskari huoltoihin tottuneet voi säikkyä mutta n. 30h välein kannattaa vaihdella öljyt pumppuihin jos haluaa viimesen herkkyyden niissä pysyvän, ei oo kova homma. Shimmeihin en sen paremmin osaa sanoa.. Kannattaa ottaa pelimiehiin yhteyttä sitten kun tietää mitä oikeesti niiltä kepeiltä haluaa. Crossiin suosittelen Topi Servicen palveluita ja enskaan Silvan & Suominen motorsportin sankareita
Ride fast or be the last!
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2009 1:00 am
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Iskareista myöskin vähän...
Takapään painuma tosiaankin paikoilleen, samalla tulisi tosin saada myös mitattua etupään painumat, onko peli balanssissa.
Sen mitä hommaa seuraillut, niin suosittelisin lajista riippumatta ihan aloittelijoidenkin (tai etenkin heidän)
pistämään alusta heti alussa kondikseen, eli tekemään ne kepit juuri omaan käyttöön sopiviksi.
Tämä vaatii tapauksesta riippuen vähän/ vähän enemmän duunia, samalla tietysti kunnon huolto.
Tarkoitan siis jousia ja vaimennuksen toimintaa =shimmaus. Ei klikkereitä siis.
Sanoisinpa että suurin yksittäinen muokkaus, millä saada omaan ajoon varmuutta, vauhtia, ja ehkä vähän lisää limittiä sinne äärirajalle.
Etenkin käytetyissä peleissä voi keppien sisällä olla ihan mitä vaan, täällä peräpohjolassa kun ollaan vielä ihan oikeasti aivan yössä
alustahommien suhteen. Se on sitä pintaherkkyyttä sano entinen mies kun keula pohjaan löi.
Vetomiehetkin on jännää väkeä, osa tietää asiasta paljon, ja tehnyt hommia toimivuuden suhteen.Osa jo hifisteleekin.
Sitten taas on ryhmä, joka vetää sitä omaa isoa kovaa (välillä menestykseenkin saakka) tuntematta yhtään mitään mitä fillari tekee.
Tai oikeastaan paikkaavat ajollaan pyörän tekemän ohjelman, heille on ihan sama onko naksut auki vai kiinni, tai onko koko venttiileitä paikallaan.
Kliksujen pyörittely on omalla tavallaan hauskaa puuhaa, ja on siitä hyötyäkin.
Alkuvaiheessa etenkin kannattaa niiden säätöjen kanssa leikkiä ääripäästä toiseen, ja ajaa jotakin tuttua pientä pätkää,
jolloin pitäisi oppia miten pyörä reagoi mihinkin. kannattaa kerralla muuttaa miljoonaa eri asiaa, niin saa hyvin selvyyden mikä vaikutti mihinkin (= eli not). Tämä auttaa myöhemmin huomattavasti, kun osaa kertoa iskariukolle, mitä se jopo tekee, ja mitä sen pitäisi tehdä.
Valitettavan usein näkee varsinkin asfaltilla, että se koko lauantaipäivä varikolla naksutellaan sitä reppiä kiinni ja komppia auki. Eikä fudaa. Kesän aikana voi mennä paljon arvokasta treeniaikaa ja fyrkkaa hukkaan.
Päivä ei välttämättä menisi hukkaan, kun ensin huolto siihen kuntoon mitä kuuluu, ja rungon geometria paikalleen painumien ja ajokorkeuksien kautta. Jos nämä persiillään, niin saapa olla aikamoinen taikasormi, että korjaa asian hidasta paluuvaimennusta vähentämällä.
Kun pelit on ensin tehty itselle alueelle,niin kliksuilla on helppo hakea sitä mahdollista parempaa, omaa hienosäätöä.
Yksi juttu, mikä välillä totisemmiltakin harrastajilta unohtuu.
Mikä toisella toimii, ei välttämättä toimi sulla. Jos itsestä tuntuu, että jokin osa-alue on kunnossa, ja kellokin näin kertoo, niin se on silloin kunnossa.
Ja huoltoväli tosiaan kannattaa pitää suht lyhyenä, sanoisin ite normihuollolle max. 20h (ainakin crossi/enska). On aina halvempaa huoltaa iskari, kuin korjata se.
Takapään painuma tosiaankin paikoilleen, samalla tulisi tosin saada myös mitattua etupään painumat, onko peli balanssissa.
Sen mitä hommaa seuraillut, niin suosittelisin lajista riippumatta ihan aloittelijoidenkin (tai etenkin heidän)
pistämään alusta heti alussa kondikseen, eli tekemään ne kepit juuri omaan käyttöön sopiviksi.
Tämä vaatii tapauksesta riippuen vähän/ vähän enemmän duunia, samalla tietysti kunnon huolto.
Tarkoitan siis jousia ja vaimennuksen toimintaa =shimmaus. Ei klikkereitä siis.
Sanoisinpa että suurin yksittäinen muokkaus, millä saada omaan ajoon varmuutta, vauhtia, ja ehkä vähän lisää limittiä sinne äärirajalle.
Etenkin käytetyissä peleissä voi keppien sisällä olla ihan mitä vaan, täällä peräpohjolassa kun ollaan vielä ihan oikeasti aivan yössä
alustahommien suhteen. Se on sitä pintaherkkyyttä sano entinen mies kun keula pohjaan löi.
Vetomiehetkin on jännää väkeä, osa tietää asiasta paljon, ja tehnyt hommia toimivuuden suhteen.Osa jo hifisteleekin.
Sitten taas on ryhmä, joka vetää sitä omaa isoa kovaa (välillä menestykseenkin saakka) tuntematta yhtään mitään mitä fillari tekee.
Tai oikeastaan paikkaavat ajollaan pyörän tekemän ohjelman, heille on ihan sama onko naksut auki vai kiinni, tai onko koko venttiileitä paikallaan.
Kliksujen pyörittely on omalla tavallaan hauskaa puuhaa, ja on siitä hyötyäkin.
Alkuvaiheessa etenkin kannattaa niiden säätöjen kanssa leikkiä ääripäästä toiseen, ja ajaa jotakin tuttua pientä pätkää,
jolloin pitäisi oppia miten pyörä reagoi mihinkin. kannattaa kerralla muuttaa miljoonaa eri asiaa, niin saa hyvin selvyyden mikä vaikutti mihinkin (= eli not). Tämä auttaa myöhemmin huomattavasti, kun osaa kertoa iskariukolle, mitä se jopo tekee, ja mitä sen pitäisi tehdä.
Valitettavan usein näkee varsinkin asfaltilla, että se koko lauantaipäivä varikolla naksutellaan sitä reppiä kiinni ja komppia auki. Eikä fudaa. Kesän aikana voi mennä paljon arvokasta treeniaikaa ja fyrkkaa hukkaan.
Päivä ei välttämättä menisi hukkaan, kun ensin huolto siihen kuntoon mitä kuuluu, ja rungon geometria paikalleen painumien ja ajokorkeuksien kautta. Jos nämä persiillään, niin saapa olla aikamoinen taikasormi, että korjaa asian hidasta paluuvaimennusta vähentämällä.
Kun pelit on ensin tehty itselle alueelle,niin kliksuilla on helppo hakea sitä mahdollista parempaa, omaa hienosäätöä.
Yksi juttu, mikä välillä totisemmiltakin harrastajilta unohtuu.
Mikä toisella toimii, ei välttämättä toimi sulla. Jos itsestä tuntuu, että jokin osa-alue on kunnossa, ja kellokin näin kertoo, niin se on silloin kunnossa.
Ja huoltoväli tosiaan kannattaa pitää suht lyhyenä, sanoisin ite normihuollolle max. 20h (ainakin crossi/enska). On aina halvempaa huoltaa iskari, kuin korjata se.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Loka 09, 2008 12:00 am
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Onko kellään tietoa mahtuuko 5,5" vanne taakse pyörimään SMR 511 Husseen (vm2011)? Ja kuinka leviän renkaan siihen vanteelle voi pyöräyttää. Ketjulinjan käsittäkseni joutuu muuttamaan noin leviään vanteeseen. Miten se tapahtuu? Onko ketjulinjan muuttamiseen jotain bolt on sarjoja?
- Zeri
- Viestit: 684
- Liittynyt: La Heinä 14, 2007 12:00 am
- Paikkakunta: 954rr Honda, 250 KTM exc-f, 9r Buell, XL500 Honda
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Onko mitään havaintoa kuinka paljon toi SAG arvo yleensä eroaa enska ja krossisäätöjen välillä? En oo oman kotarin alustaan juuri kerenny vielä tutustumaan, mitä nyt kattelin klikit edestä ja takaa keskelle ja vaihtelin stefat ja öljyt keulaan. Tulevana kesänä toivottavasti pääsis vähän enemmän koluamaan mettiä ja ehkä jos krossiradallekin uskaltautuis pyörähtään. Vois olla ihan hyvä edes vähän sinnepäin kattoa noita säätöjäNeki kirjoitti:Niin ja niistä alusta hommista.. Eka asia on hoitaa takaiskunvaimentimen painauma eli SAG-arvo kohdalleen eli ottaa akselista lokariin (suoraan ylöspäin) mitta pyörä pukilla muistiin. Kuski pyörän päälle keskelle istumaan ajovarusteet päällä ja säätää takaiskunvaimentimen jousen kireys siten, että akselista lokariin mitta lyhenee n. 8-11cm (crossiin) (kuskin mieltymyksen, vauhdin ja iskunvaimentimien muiden säätöjen mukaan). Kokeneempi kuski huomaa 1-2cm eron säädössä pyörän käyttäytymisessä selvästi.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: KTM 530
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
SAG arvoja on kahdenlaisia.
Free SAG eli kun pyörä lasketaan pukilta alas ja paljonko se painuu omalla painollaan.
Tämä arvo tulisi olla n. 30mm
Rider SAG eli pukilta alas ja painauma kuskin kanssa.
Tämä arvo tulisi olla n. 100mm
Tuolta esim. lisätietoa asiasta http://motocross.transworld.net/1000014 ... -your-sag/
Free SAG eli kun pyörä lasketaan pukilta alas ja paljonko se painuu omalla painollaan.
Tämä arvo tulisi olla n. 30mm
Rider SAG eli pukilta alas ja painauma kuskin kanssa.
Tämä arvo tulisi olla n. 100mm
Tuolta esim. lisätietoa asiasta http://motocross.transworld.net/1000014 ... -your-sag/
- Zeri
- Viestit: 684
- Liittynyt: La Heinä 14, 2007 12:00 am
- Paikkakunta: 954rr Honda, 250 KTM exc-f, 9r Buell, XL500 Honda
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Pitäiskö keulajousituksen tippua samassa suhteessa?rjm kirjoitti:SAG arvoja on kahdenlaisia.
Free SAG eli kun pyörä lasketaan pukilta alas ja paljonko se painuu omalla painollaan.
Tämä arvo tulisi olla n. 30mm
Rider SAG eli pukilta alas ja painauma kuskin kanssa.
Tämä arvo tulisi olla n. 100mm
Tuolta esim. lisätietoa asiasta http://motocross.transworld.net/1000014 ... -your-sag/
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: KTM 530
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Ei kosketa etupäätä tuo SAGin säätö.
Kun pyörän tiputtaa pukilta ja painaa jalkatapista jousitusta alaspäin,
pitäisi etupään joustaa samassa suhteessa kuin takapääkin.
Kun pyörän tiputtaa pukilta ja painaa jalkatapista jousitusta alaspäin,
pitäisi etupään joustaa samassa suhteessa kuin takapääkin.
-
- Viestit: 411
- Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 12:00 am
- Paikkakunta: Tellu & exc
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Ois kiikarissa tommoset kaks kotaria. Käyttötarkoitus tulee olemaan hiekkatiet, metsäautotiet, kinttupolut/enduropolut, muu yleinen möyrintä ja ehkä smotojen saatavuudesta riippuen kaupunkirokkailut.
400exc -06, ajettu 220h
+vähän ajettu tuon ikäiseksi
+mäntä ja kampiakselin laakerit vaihdettu hiljattain
+mukaan hyvät piikkirenkaat
+tuntuu erittäin luonnikkaalta ajaa alakierroksilla, ei helposti stumppaile
-kulutusosat niin ja näin, ketjut ja rattaat uusittava, myös vetoakselin stefa
-muusta huoltohistoriasta ei oikein mitään tietoa
-etupumput tuntuu vähän tahmeilta
-pyörien laakerit vaihtoon ja linkuston, ohjaus, takapampun laakerien voitelu/vaihto
525exc -04, ajettu 600h
+20h sitten vaihdettu mäntä
+smotovanteet levyineen, rattaineen ja kumeineen
+tehoa nelisatkuun verrattuna huomattavasti enemmän
+Omaan käteen sopivamman olonen, ajoasento parempi ja korkeampi kuin nelisatku (itse olen 196cm)
--huoltohistoria pimennossa kun kuitenkin jonninverran jo rullailtu
-moottori hikoilee öljypohjaan jostain öljyä, en löytänyt oikein tarkkaa sijaintia.
-pyyntihintaa 700€ enemmän kuin tuossa toisessa
Oon vasta-alkaja näiden vehkeiden kanssa, joten neuvoja, vinkkejä kaipaan kovasti! Avatkaa sanaiset arkkunne näistä vehkeistä ja kaikesta mahdollisesta!
400exc -06, ajettu 220h
+vähän ajettu tuon ikäiseksi
+mäntä ja kampiakselin laakerit vaihdettu hiljattain
+mukaan hyvät piikkirenkaat
+tuntuu erittäin luonnikkaalta ajaa alakierroksilla, ei helposti stumppaile
-kulutusosat niin ja näin, ketjut ja rattaat uusittava, myös vetoakselin stefa
-muusta huoltohistoriasta ei oikein mitään tietoa
-etupumput tuntuu vähän tahmeilta
-pyörien laakerit vaihtoon ja linkuston, ohjaus, takapampun laakerien voitelu/vaihto
525exc -04, ajettu 600h
+20h sitten vaihdettu mäntä
+smotovanteet levyineen, rattaineen ja kumeineen
+tehoa nelisatkuun verrattuna huomattavasti enemmän
+Omaan käteen sopivamman olonen, ajoasento parempi ja korkeampi kuin nelisatku (itse olen 196cm)
--huoltohistoria pimennossa kun kuitenkin jonninverran jo rullailtu
-moottori hikoilee öljypohjaan jostain öljyä, en löytänyt oikein tarkkaa sijaintia.
-pyyntihintaa 700€ enemmän kuin tuossa toisessa
Oon vasta-alkaja näiden vehkeiden kanssa, joten neuvoja, vinkkejä kaipaan kovasti! Avatkaa sanaiset arkkunne näistä vehkeistä ja kaikesta mahdollisesta!
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: KTM 530
Re: Pienet kysymykset ja neuvot, Tekniikka-aiheinen...
Ota nelisatanen, varsinkin jos ei ole enempää taustaa maastossa ajosta.
Tuo 525 on aika raju leka mettässä myörimiseen aloittelijalle.
Tuo 525 on aika raju leka mettässä myörimiseen aloittelijalle.