
... Kysymyksiä lehdelle...
Valvoja: ESKIL
- ESKIL
- Viestit: 1855
- Liittynyt: To Heinä 29, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: 2x1000rr
- Viesti:
... Kysymyksiä lehdelle...
... Kukas vitun sälli tää Jule on???

- ESKIL
- Viestit: 1855
- Liittynyt: To Heinä 29, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: 2x1000rr
- Viesti:
- Fear_factory
- Viestit: 1302
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: ...
- MadeInFinland
- Viestit: 1240
- Liittynyt: Ke Syys 08, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: Honda CBR RR, Suzuki GS500E -83, Kawasaki KX250F + 688c Suzuki DR
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: hayabusa - tappajatalitintti
Re: ... Kysymyksiä lehdelle...
Missä lehdessä oli juttua palotilapinnoitteista ?
- Smokie
- Viestit: 3037
- Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: Vanha mutta paska
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 1:00 am
Re: ... Kysymyksiä lehdelle...
Race-bensavertailu numerossa 1/2013
Jäikö mittapaikalta tieto, että paljonki kunkin bensan tapauksessa piti rikastaa/hoikentaa seosta?
Ja pienenä moitteena, AFR on lambdasta laskettava arvo. Esim etanolilla stökiömetrinen seos on 9:1. Eli E85:lla stökiömetrinen seos pitäis olla noin 9.8:1 (vastaa rikkaudelta siis normibensan 14.7:1 taikka lambda 1).
Jäikö mittapaikalta tieto, että paljonki kunkin bensan tapauksessa piti rikastaa/hoikentaa seosta?
Ja pienenä moitteena, AFR on lambdasta laskettava arvo. Esim etanolilla stökiömetrinen seos on 9:1. Eli E85:lla stökiömetrinen seos pitäis olla noin 9.8:1 (vastaa rikkaudelta siis normibensan 14.7:1 taikka lambda 1).
Suomen hitain ja ensimmäinen +240mph kuski
-
- Viestit: 509
- Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 1:00 am
Re: ... Kysymyksiä lehdelle...
tenhulttio kirjoitti:Race-bensavertailu numerossa 1/2013
Jäikö mittapaikalta tieto, että paljonki kunkin bensan tapauksessa piti rikastaa/hoikentaa seosta?
Ja pienenä moitteena, AFR on lambdasta laskettava arvo. Esim etanolilla stökiömetrinen seos on 9:1. Eli E85:lla stökiömetrinen seos pitäis olla noin 9.8:1 (vastaa rikkaudelta siis normibensan 14.7:1 taikka lambda 1).
Aiheellista ihmettelyä, kumma kun kukaan järjestäjien taholta ei ole kommentoinut.
Oisko tuo rikkaampi säätö E85:lla jäänyt tekemättä pumpun tai suutinten
keskenloppumisen vuoksi ?
Ja tuo AFR - luku 13.5 ei tietenkään ole "hirveän" laihalla, vaan se on varmaan vaan kirjattu
penkin lamdan perusteella suoraan.
Ja se olisi pitänyt esittää tietenkin todellisena AFR:änä E85:lle. ( kuten vähän vihjaisit
Itse ihmettelen myös, ettei nyt näissä polttoaine/tulppavertailuissa oteta enempää kantaa
mittausten virhemarginaaleihin.
Uskoisin, ettei noissa mittauksissa kyllä päästä prosenttia suurempiin mittaustarkkuuksiin.
Tasolla 200 heppaa se olisi 2 hp, ja tasolla 300hp 3hp ja jne.
mm. Tulppatestissä eroa parhaimman ja huonoimman välillä oli 1,6 hp (300hp), ja 0.9 hp (200hp)
Lehdessä ihan mukavia testejä ja vertailuja, (toivottavasti on jatkossakin!)
kiva lukea, mutta viihdearvoa enempää näille ei kyllä voi laskea.
- Smokie
- Viestit: 3037
- Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: Vanha mutta paska
Re: ... Kysymyksiä lehdelle...
Komppaan joo ja ihmettelen myös että tolleen kun haarukka on joku ½ prosenttia tehosta niin mitä vittua. Edelleen imehtelen notta eikö tehty ennen/jälkeen vertailua edes parista ekasta vedosta kun kerran käytännössä uudella moottorilla aloitettiin. Mua on pidetty vähän outolintuna kun oon ollut aina sitä mieltä että 95:lla pitää kulkea ja nykyään olen myös sitä mieltä että vesiruiskut yms on perseestä. Toi on vähän sama kun itse söis monivitamiinia ja kuvittelis piristyvänsä.
Hyvä artikkeli tosin ja ihan suuntaa-antava.
Ja kun nyt näsäviisastellaan niin se on stoikiometrinen tai wikipedian mukaan voi olla wanhojen partojen (sä et vielä oo semmoinen eikä ole Teemukaan) mukaan stökiometrinen. Piti tarkistaa internettilästä kun lähetin kirjani Hotshotille kun pidän sitä niin mainiona nousevana kykynä. Itsehän olen soikhio metrinen mutta kohta ehkä kasvan isoksi pyöreäksi tyyriiksi tylleröksi.
http://www.youtube.com/watch?v=KWE8DBf9sn8
Hyvä artikkeli tosin ja ihan suuntaa-antava.
Ja kun nyt näsäviisastellaan niin se on stoikiometrinen tai wikipedian mukaan voi olla wanhojen partojen (sä et vielä oo semmoinen eikä ole Teemukaan) mukaan stökiometrinen. Piti tarkistaa internettilästä kun lähetin kirjani Hotshotille kun pidän sitä niin mainiona nousevana kykynä. Itsehän olen soikhio metrinen mutta kohta ehkä kasvan isoksi pyöreäksi tyyriiksi tylleröksi.
http://www.youtube.com/watch?v=KWE8DBf9sn8
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!
-
- Viestit: 715
- Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: GSX1100ti
- Viesti:
Re: ... Kysymyksiä lehdelle...
No ainahan fiksu lukija voi itsekin päätellä, että jos merkittäviä eroja ei tullut, niin sitten niitä ei tullut. Tulos se on sekin. Tosin kyllähän se kohottaisi artikkelin tasoa, jos siinä olisi ihan valmiiksi pohdiskeltu, että mitä näistä tuloksista nyt voidaan päätellä.
Tuo AFR-lukemien kanssa sekoilu eri polttoaineilla on kyllä valitettavan yleistä. Oikeastaan olisi selkeämpää käyttää pelkästään lambda-arvoja, mutta itsekin tulee edelleen pääsääntöisesti käytettyä AFR:ää. Mutta jos tekee oikein lehtijuttua polttoaineista, niin olisihan se kiva, että tällaisten yksityiskohtien kanssa oltaisiin tarkkoja.
Mutta kaikenkaikkiaan bensatesti oli ihan tervetullut juttu. Näistä ei turhan usein ole mittaustuloksia näkyvissä. Tosin sen verran pitää edelleen valittaa, että sytkäennakon optimointi joka sopalle olisi ollut tervetullut lisä. Äkkiseltään veikkaisin, että sillä olisi saanut suurimmat erot aikaiseksi. Tietty ymmärrän, että aikaa ja resursseja on aina rajallisesti, mutta sitten olisi voinut vaikka ottaa vähän vähemmän eri aineita testiin.
Tuo AFR-lukemien kanssa sekoilu eri polttoaineilla on kyllä valitettavan yleistä. Oikeastaan olisi selkeämpää käyttää pelkästään lambda-arvoja, mutta itsekin tulee edelleen pääsääntöisesti käytettyä AFR:ää. Mutta jos tekee oikein lehtijuttua polttoaineista, niin olisihan se kiva, että tällaisten yksityiskohtien kanssa oltaisiin tarkkoja.
Mutta kaikenkaikkiaan bensatesti oli ihan tervetullut juttu. Näistä ei turhan usein ole mittaustuloksia näkyvissä. Tosin sen verran pitää edelleen valittaa, että sytkäennakon optimointi joka sopalle olisi ollut tervetullut lisä. Äkkiseltään veikkaisin, että sillä olisi saanut suurimmat erot aikaiseksi. Tietty ymmärrän, että aikaa ja resursseja on aina rajallisesti, mutta sitten olisi voinut vaikka ottaa vähän vähemmän eri aineita testiin.
Arttu
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 1:00 am
Re: ... Kysymyksiä lehdelle...
Näisse o. Testin lopputuloksena "ei eroa" on aivan yhtä hyvä kuin "suuret erot". Pieni yhteenveto tuloksista olis kuitenkin ollut paikallaan (odotellaan sitä vielä esim seuraavaan numeroon?).
Ja kyllä se silti se stökiö vaan kuulostaa paremmalta ko stokio. Tosin se partaversioko lienee stökio?
edit: Mitenkähän tarkasti se normibensankaan 14.7:1 pitää nykyjään paikkaansa kun normibensassakin on kaikenmaailman happijuttuja mukana? Pitäis punnita moottoriin menevä ilma ja bensa niin sittepähän tuon tietäis
Ja kyllä se silti se stökiö vaan kuulostaa paremmalta ko stokio. Tosin se partaversioko lienee stökio?
edit: Mitenkähän tarkasti se normibensankaan 14.7:1 pitää nykyjään paikkaansa kun normibensassakin on kaikenmaailman happijuttuja mukana? Pitäis punnita moottoriin menevä ilma ja bensa niin sittepähän tuon tietäis
Suomen hitain ja ensimmäinen +240mph kuski
- Bomber Magazine
- Viestit: 857
- Liittynyt: To Marras 27, 2003 1:00 am
- Viesti:
Re: ... Kysymyksiä lehdelle...
Tässä on ollut pari viikkoa messupainetta päällä ja foorumilla käynnit ovat olleet kaikilla toimituksen kavereilla vähissä, sori siitä.tamyam kirjoitti:tenhulttio kirjoitti:Race-bensavertailu numerossa 1/2013
Jäikö mittapaikalta tieto, että paljonki kunkin bensan tapauksessa piti rikastaa/hoikentaa seosta?
Ja pienenä moitteena, AFR on lambdasta laskettava arvo. Esim etanolilla stökiömetrinen seos on 9:1. Eli E85:lla stökiömetrinen seos pitäis olla noin 9.8:1 (vastaa rikkaudelta siis normibensan 14.7:1 taikka lambda 1).
Aiheellista ihmettelyä, kumma kun kukaan järjestäjien taholta ei ole kommentoinut.![]()
Yritetään kasata läjä kysymyksiä, jotka liittyvät tähän bensavertailuun ja antaa niihin sitten jotain vastauksia, vaikka vain "viihteellisiä".
Fakta on kuitenkin se, mitä kerroimme jo tuolla toisaalla, että lehden sivutila ja rahalliset panostusmahdollisuudet tälläiseen vertailuun ovat kuitenkin hyvin rajalliset.., ikävä kyllä.
Tästä aiheesta saisi helposti yhden kirjan aikaiseksi.
P.S. Kyseessä oli bensavertailu, eikä E85:sta pitänyt alunperin ottaa edes mukaan bensavertailuun.