Kaffekilpuri Z500

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
Jusba
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 1:00 am
Paikkakunta: KTM SX 520 -01, Kawasaki Z500 -80
Viesti:

Kaffekilpuri Z500

Viesti Kirjoittaja Jusba » To Touko 31, 2012 4:25 pm

Nodi!

Laitetaas topiccia pystyyn uuden rojektin kunniaksi.


Koko projektin tarkoituksena on, että valmistuisi omistajaa miellyttävä kafe-tyyppinen mopo, ja mahdollisimman halvalla tietenkin!
Kyllähän niitä hienoja pyöriä saa tehtyä, kun vaan kaivaa lompsaa ja tilaa hienoja osia milloin mistäkin ja pulttaa kiinni, mutta itteäni jotenkin tyydyttää enemmän, kun on kahlannut netissä ja rompetoreilla kaikki mahdolliset paikat läpi, ja sitten löytyy juuri se oikea palikka, ja sopuhinnalla! ...ehkä se lompakon paksuuskin vaikuttaa tähän... :lol:


Muutaman vuoden kahvetkilpurista uneksimisen jälkeen löysin hyvän(?) ja halvan aihion projektin toteuttamiseksi

Kyseessä siis -80 Kawa Z500, hieman kolhittuna, etupäästä puuttui kaikki muu, paitsi etuvanne ja toinen etupumppu.

Muuten pyörä oli melko kokonainen, ja isona plussana, että pyörää ei oltu otettu kokonaan pois rekisteristä. Kilpi tosin konttorilla, mutta sen saa sieltä ilman mitään katsastuksia!

Mopo löytyi nettivaraosan puolelta, ja vielä omalta kylältä, niin ei muuta kuin hakemaan mopo kotiin. Hintaa sillä oli karvan vajaa 300e


Tässä mopo kotiin talutettuna:

Kuva


Sitten niitä osia metsästämään, ja foorumin kautta löytyikin CBR900:sen keula, jota piti vähän sovittaa paikalleen yhdessä KTM:n vanteiden kanssa. Tähän siis tulee pinnavanteet, ja piti vähän mallata miltä ne näyttäisivät.

Kuva

Prätkä oli ollut seisonnassa suunnilleen kymmenen vuotta, joten kaasarithan olivat aivan täynnä vanhaa ja jämähtänyttä vihreää bensanjämää.
Purin kaasarit, käytin ne soodapuhalluksessa ja ultraäänipesussa ja kasailin ne uusiksi:


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Tällä hetkellä olisi lähipäivien hommina kokeilla mopoa käyntiin. Kokeilin jo pyörittää konetta, ja se pyöri ihan mukavasti.
Tosin ei vielä starttinappulasta. Vähän pitää tutkiskella sähköjä, jotta homma selviäisi.

Keulaan pitäisi myös laittaa ohjauslaakerit paikoilleen. T-palathan on jo muokattu niin, että CBR:n t-paloihin laitettiin Kawan ohjausakseli. Tämän työn teki toveri Dubs hyvin ystävällisesti :wavey:
Kynäruiskutteluja:
www.jppaintshop.fi

Avatar
alastonkostaja
Viestit: 265
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 12:00 am
Paikkakunta: golden shower

Viesti Kirjoittaja alastonkostaja » To Touko 31, 2012 5:43 pm

Sweet eli makian näköstä tuloillaan

Santzez
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 12:00 am
Paikkakunta: 250 Sx-f

Viesti Kirjoittaja Santzez » To Touko 31, 2012 6:04 pm

ONSE KOVA !

Avatar
CFH
Viestit: 1154
Liittynyt: La Touko 08, 2004 12:00 am
Paikkakunta: jatkuu ja madaltuu...

Viesti Kirjoittaja CFH » Pe Kesä 01, 2012 9:40 am

Tästä tulee varmasti jotain hienoa ja kaunista!!!!!!

Avatar
Jusba
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 1:00 am
Paikkakunta: KTM SX 520 -01, Kawasaki Z500 -80
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusba » Pe Kesä 01, 2012 2:23 pm

No joo, saas nähdä mitä tästä valmiina tulee, mutta pientä edistymistä tänään, kun startti lähti pyörimään jo starttinappulasta!

Vikana oli kytkinkahvassa sijaitseva "startinlukituskatkaisija", tai siis sitä katkaisijaa ei ollut ollenkaan, joten liitin vain katkaisijalle menevät piuhat yhteen ja johan alkoi pyörimään!

Tässä vaiheessa meinasin että ei muuta kuin vehkeet tulille, mutta aikaisemmin ostamani tulpat olikin väärän kokoisella kierteellä, joten tulpat vaihtoon. Viikonloppuna pitääkin sitten yrittää herätellä Kawa ruususen unestaan. Jännäksi menee!
Kynäruiskutteluja:
www.jppaintshop.fi

Avatar
TOIMINIMI
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:00 am
Paikkakunta: CACAOPIANO

Re: Kaffekilpuri Z500

Viesti Kirjoittaja TOIMINIMI » Pe Kesä 01, 2012 9:46 pm

Jusba kirjoitti: Kyllähän niitä hienoja pyöriä saa tehtyä, kun vaan kaivaa lompsaa ja tilaa hienoja osia milloin mistäkin ja pulttaa kiinni, mutta itteäni jotenkin tyydyttää enemmän, kun on kahlannut netissä ja rompetoreilla kaikki mahdolliset paikat läpi, ja sitten löytyy juuri se oikea palikka, ja sopuhinnalla! ...ehkä se lompakon paksuuskin vaikuttaa tähän... :lol:
Täysin samaa mieltä ja samoilla linjoilla ittekki noita väkerrän! Aina ei tarvi olla 10t€ laittaa että saa hienon pyörän väkerrettyä. Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Seurantaan! :wavey:
"olo vaan paranee, tää on viisasten juomaa" -P.NYGÅRD-

Avatar
alastonkostaja
Viestit: 265
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 12:00 am
Paikkakunta: golden shower

Viesti Kirjoittaja alastonkostaja » Pe Kesä 01, 2012 10:10 pm

suosittelen vahvasti tuon rengastuksen jättämistä, on meinaan todella asialliset. mahtuuko etupää joustamaan kunnolla tuolla setupilla?

Dubs
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Loka 14, 2009 12:00 am
Paikkakunta: ilmajäähy kawa

Viesti Kirjoittaja Dubs » Pe Kesä 01, 2012 10:45 pm

Vai tälläseen rakkineeseen ne palikat tuli. Mukava välillä autella muitakin prokkiksissa vaikka vähän tuota omaa "tuotantoa" sekoittikin. :deal:

Hyvältä näyttää! :firing:

Avatar
Jusba
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 1:00 am
Paikkakunta: KTM SX 520 -01, Kawasaki Z500 -80
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusba » Pe Kesä 01, 2012 11:13 pm

alastonkostaja kirjoitti:suosittelen vahvasti tuon rengastuksen jättämistä, on meinaan todella asialliset. mahtuuko etupää joustamaan kunnolla tuolla setupilla?
Olishan se aika härski noilla rupulikumeilla, mutta enempi katukäyttöön olen tätä ajatellut.
Ja eteen sain hommattua vanhasta CB- Hondasta 19" pinnavanteen. Tuo kuvassa ollut oli siis 21" kotarin vanne. En sitä sen paremmin mittaillut, mutta melko ahtaalta se vaikutti silloin.
Taakse pitäisi hommata kanssa 19" pinnavanne. Ja leveyttä kumeille tulee suunnilleen sen 100-110mm
Kynäruiskutteluja:
www.jppaintshop.fi

Avatar
Jusba
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 1:00 am
Paikkakunta: KTM SX 520 -01, Kawasaki Z500 -80
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusba » Pe Kesä 01, 2012 11:17 pm

Dubs kirjoitti:Vai tälläseen rakkineeseen ne palikat tuli. Mukava välillä autella muitakin prokkiksissa vaikka vähän tuota omaa "tuotantoa" sekoittikin. :deal:

Hyvältä näyttää! :firing:
Jep, vielä kerran kiitoksia sulle tuosta t-palojen työstöstä.
Se on mukavaa, kun täältä löytyy osaavia kavereita niihin hommiin missä itellä menee sormi suuhun.
Kynäruiskutteluja:
www.jppaintshop.fi

Avatar
Komentaja
Viestit: 497
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:00 am
Paikkakunta: suzukeja+hva

Viesti Kirjoittaja Komentaja » La Kesä 02, 2012 9:00 am

yes... tää on sitä RAKENTELUA... Eikä pulttaanpa tosta roaring toys osia kiinni isolla massilla.
Ruvennu kans kiehtoon cafe racer projekti... kunhan kerkeen ???
HEI HEI Hanna ja lapset! Isi lähtee taivaaseen...

Avatar
Jusba
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 1:00 am
Paikkakunta: KTM SX 520 -01, Kawasaki Z500 -80
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusba » La Kesä 02, 2012 10:06 am

Niin, no onhan tästäkin vielä matkaa gurujen rakenteluun, kun kaikki tehdään itse. Niitäkin täältä foorumilta tuntuu löytyvän.

Tää on vähän samaa luokkaa mun mielestä kuin ne roaring toyssien laittelutkin, kun ei nekään kuulemma aina ihan tuosta vaan mene kohdilleen.
Ite vaan oon niin pihi etten halua laittaa kovin isoja summia kiinni, mutta saa nähdä kuinka pahasti tästä periaatteesta lopulta luistetaan :D
Kynäruiskutteluja:
www.jppaintshop.fi

Avatar
Jusba
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 1:00 am
Paikkakunta: KTM SX 520 -01, Kawasaki Z500 -80
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusba » Ma Kesä 04, 2012 6:39 am

Jees, viikonloppuna tuli kokeiltua kawaa tulille, mutta eihän se nyt ihan niin helposti...

Mitä se tekee:
- startti pyörittää hyvin.
- kipinää tulee

-Tuntuu, että startatessa kun avaa kaasua, niin se ampuu väärään suuntaan satunnaisesti.

Mitä se ei tee:

- Ei oikein lupaakaan käynnistyä. Suihkin vähän jarrucleaneriäkin kaasareista, enkä saanut muuta aikaan kuin pienen tulipalon kaasareitten imukurkkuihin!


Ajattelin tässä vaiheessa tsekata venttiilien välykset, kun ne kuitenkin olis hyvä tarkastella, mutta jotenkin omassa mielessä pyörii, että olisko sytkän ajotuksella tuon kanssa tekemistä?

Tosin voi olla että mulla on tulpanjohdotkin vain väärässä järjestyksessä.. Kokeilin niitäkin kyllä eri lailla, mutta mikään ei oikein vaikuttanut mihinkään. En ole löytänyt korjausmanuaalistakaan, että missä järjestyksessä niitten pitäisi olla.
(edittiä: netistä löytyi kytkentäkaavioita ja niiden mukaan puolilta menee johdot 1+4 ja 2+3 pyttyjen tulpille. Iso mahdollisuus että tätä kombinaatiota en kokeillutkaan... Taisin kokeilla vain 1+2,3+4 ja 1+3,2+4. Ei ehkä ihme, että se poksahteli väärään aikaan)

Viisaammat saavat tarjota neuvoja ihan vapaasti.
Kynäruiskutteluja:
www.jppaintshop.fi

Avatar
Kygä
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Kygä » Ma Kesä 04, 2012 9:24 am

Jusba kirjoitti:(edittiä: netistä löytyi kytkentäkaavioita ja niiden mukaan puolilta menee johdot 1+4 ja 2+3 pyttyjen tulpille. Iso mahdollisuus että tätä kombinaatiota en kokeillutkaan... Taisin kokeilla vain 1+2,3+4 ja 1+3,2+4. Ei ehkä ihme, että se poksahteli väärään aikaan)

Viisaammat saavat tarjota neuvoja ihan vapaasti.
Muistaakseni tuossa pikkuzetassa oikea puola on 2 + 3 ja vasen 1 + 4.

Avatar
Jusba
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 1:00 am
Paikkakunta: KTM SX 520 -01, Kawasaki Z500 -80
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusba » Ma Kesä 04, 2012 9:43 am

-ahven- kirjoitti:
Jusba kirjoitti:(edittiä: netistä löytyi kytkentäkaavioita ja niiden mukaan puolilta menee johdot 1+4 ja 2+3 pyttyjen tulpille. Iso mahdollisuus että tätä kombinaatiota en kokeillutkaan... Taisin kokeilla vain 1+2,3+4 ja 1+3,2+4. Ei ehkä ihme, että se poksahteli väärään aikaan)

Viisaammat saavat tarjota neuvoja ihan vapaasti.
Muistaakseni tuossa pikkuzetassa oikea puola on 2 + 3 ja vasen 1 + 4.
Tänks!
Tarkistelen nyt kuitenkin vielä venttiilienvälykset ennen uutta starttausyritystä. Eipä siitäkään haittaa varmasti ole.
Jospa sitten saisi jo koneen käymään, niin voisi alkaa keskittymään siihen rakentelupuoleen enemmän.
Kynäruiskutteluja:
www.jppaintshop.fi

Vastaa Viestiin