Yamaha FZR1040Tiic,kesälle 2012(kuvat 18.7.2012+6 videota)

Valvojat: ESKIL, btseppo

Vastaa Viestiin
suihkukone
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1040 TIC, Hayabusa K1

Yamaha FZR1040Tiic,kesälle 2012(kuvat 18.7.2012+6 videota)

Viesti Kirjoittaja suihkukone » Ke Syys 22, 2010 3:03 pm

Tuommosta tullu värkkäiltyä jokunen vuosi ja tämä kesä mennyt turbohiluja ym. asennellessa.

Ens kesäksi(2012) pitäis saada kaikki tehtyä niin pääsis kokeileen miten kulkee.

Finsquirtin foorumilla topicci, mutta voihan sitä alkaa tännekin päivittään suoraan.

http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=5893
Viimeksi muokannut suihkukone, Ke Heinä 18, 2012 5:48 pm. Yhteensä muokattu 32 kertaa.

suihkukone
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1040 TIC, Hayabusa K1

Alkujuttua, Kesäkuu 2009

Viesti Kirjoittaja suihkukone » Ke Syys 22, 2010 9:56 pm

KESÄKUU 2009

Tämäkin nyt tänne, kun on tullu muuteltua, säädeltyä ja mitattua tehot.

Eli pyörä on YAMAHA FZR 1000 EXUP vm.1991. Ollu itellä kesästä 2007.
Ajettu 87tkm(ite 7tkm) ja en ole aukassu konetta, joten ei tiedä mitä pitää sisällään ja edellinen omistaja ei ollut aukassu ja ei tiennyt onko rempattu tai venttiileitä säädetty milloin.
Öljyä polttaa kaasua löysätessä aika mukavasti ja sitä kuluu muutenki n.0,7L/1000km, eli rupeaa olemaan koneenaukaisun paikka jossakin vaiheessa.

Mekaniikkaa:

Megasquirt MSI v2.2(ruiskun, sytytyksen, ahtopaineen ym. ohjaukseen).

Sytytys vakio.

Ruiskun bensapumppu.

Säädettävä bensanpaineensäädin mittarilla. Paine säädetty 3,5bar ja kokoajan sama eli ei ole laitettu alipaineletkua.

Vm-02/03 suzuki gsx-r 1000:n läppärungot(~41mm?) ja niissä olevat vakiosuuttimet, sisältää myös tps-anturin.

Sytytystieto otettu 2:lta alkuperäiseltä hukkakipinäpuolalta, kun ei pyörän omasta ”triggeripyörästä” saanu otettua kovin ymmärrettävää signaalia lm1815:n kauttakaan(Kammessa joku kiekko, jonka sivulla 7kpl n.8mm kokoiset kolot ja 1 isompi lovi, joita lukee kuitenki vr-anturi….pitäs olla laitteet millä vois kattoa mitä pulssia sieltä tulee).

Läppärungoille muovailtu lasikuidusta kotelo, johon imusuppilot menevät ja ilman otto itse tehdyn lasikuituisen tankinkuoren yläosan läpi edestä.(itsetehty peltinen 13,8L bensatankki).

Välitykset vakiot eli rajoitin katkaisee vauhdin viimeistään n.277km/h:n kohdilla, kun ajettiin penkissä pyörää. Pyörän oma rajoitin ~12000rpm.

PLX-laajakaistalambda paketti.

Imuilmanlämpöanturi ja vedenlämpöanturi uusia ja niille tehty kartat easythermilla ja lautaan vaihdettu niille sopivat vertailuvastukset.

Yoshimuran RS3 vaimennin. Pakosarja vakio ja exup toiminnassa hyvien alavääntöjen takia.

Softaa: Koodina nykyään hi-res10g.
Käytössä TPS/RPM pohjainen kartta.

Mittaukset: Tehot mitattu takapyörästä ja mittauspäivä 28.7.2009, paikka TT-motorsport, Kempele. Ilman lämpö +22 astetta.

Teho-ja vääntö kuvissa, 2 eri käyrää päällekkäin, mutta periaatteen näkee. Nyt jälkikäteen analysoituna nuo montut ja huipputehon "katkeaminen" johtuivat ilmeisesti exupin, hieman virheellisestä toiminnasta vaijerien löysyydestä/klapista johtuen sekä imuventtiilien kantamisesta.

Teho 129,02hv/9700rpm(9500-11000 yli 127hv) koneteho 14% häviöllä ~147hv

Kuva

Vääntö 96,16Nm/9200rpm(6700-10200 yli 90Nm)

Kuva

Tehdas lupaa 145hv konetehoa.

Jotaki tunnin verran hinkkailin säätöjä ja ajettiin 3 erilaisilla seossuhteilla olevaa karttaa, vaan eipä tuo täyskaasu-alue kummemmaksi tullu….huippuvääntö hieman ylhäällä ja huipputeho liian alhaalla, mitä vertaa tehdas tietoihin.

Kaasuunvastaavuus herkkää ja vetää tasaisesti. Mitattu kulutus 90-100km/h matka-ajossa 5,03L/100km(~200km matka), afr 14,4-15.


Noniin. Tehäänpä tästä kaikille projekti kuville paikka, jota päivitän ku tulee uusia.


1.2.2010
Turbo+hilut. http://kuvablogi.com/nayta/2450527/
Turbo Mitsu TD05-16G(Big). Teippejä aukkojen päällä ettei paskaa tipu sisään, kun mallaillu mihin kohtaan sijoitus. http://kuvablogi.com/nayta/2450528/
Kansi. http://kuvablogi.com/nayta/2450529/
Läppärungot Suzuki gsx-r, mitattu sisähalkaisija 41,7mm. http://kuvablogi.com/nayta/2450530/
Runko siinä kunnossa mitä purettu pois. http://kuvablogi.com/nayta/2450531/
Pakokanava. http://kuvablogi.com/nayta/2450532/
Imukanava. http://kuvablogi.com/nayta/2450533/
Palotila. http://kuvablogi.com/nayta/2450534/

2.3.2010

Modifioitu kytkinkruunu...teräspanta+lisäreiät öljyn pois pääsyyn alhaalla http://kuvablogi.com/nayta/2487194/
Kasattu lohko, 6-vaiht. rattaat sisällä(jäi kuvaamatta kun niin touhussaan kasas). http://kuvablogi.com/nayta/2487192/
Kytkimen keskiosa. lisäöljyreiät, 1+2 joka toisessa kohdassa. http://kuvablogi.com/nayta/2487193/

3.3.2010
Keulaputki purettuna, uudet osat paikallaan ja koottu putki uusilla osilla. http://kuvablogi.com/nayta/2487758/

9.3.2010
Kytkimen keskiosa alapuolelta. http://kuvablogi.com/nayta/2495727/
Modifioitu imukurkku, 42mm sisähalkaisija(entinen 38mm) sama kuin läppärungossa. http://kuvablogi.com/nayta/2495726/
Kaikki 4 imukurkkua. http://kuvablogi.com/nayta/2495730/

Kantta ei ole käytetty viellä koneistamolla.

Uusi pakokanava. http://kuvablogi.com/nayta/2495729/
Uusi pakokanava palotilasta päin. http://kuvablogi.com/nayta/2495731/
Uusi imukanava. http://kuvablogi.com/nayta/2495728/
Uusi imukanava palotilasta päin. http://kuvablogi.com/nayta/2495732/
Yhden sylinterin palotila. http://kuvablogi.com/nayta/2495733/
Vanhat pakoventtiilit, jotka menee takas paikalleen. http://kuvablogi.com/nayta/2495734/
Uudet imuventtiilit, kaikki meni vaihtoon. http://kuvablogi.com/nayta/2495735/

17.3.2010
Uuden vaihteen siirtorummun "pysäyttäjän" tekeminen, kuulalaakeri ja enemmän jousipainetta niin toimii mekanismi paremmin. http://kuvablogi.com/nayta/2509529/ , http://kuvablogi.com/nayta/2509530/ , http://kuvablogi.com/nayta/2509532/ , http://kuvablogi.com/nayta/2509533/ , http://kuvablogi.com/nayta/2509535/

19.3.2010
Sylinterin alakoroke, itse tehty 2mm paksusta alumiinilevystä(puristukset ~9,2). http://kuvablogi.com/nayta/2511020/
Wisecon mäntä. http://kuvablogi.com/nayta/2511021/
Mäntäsarja(1040cc) ja kannentiiviste. http://kuvablogi.com/nayta/2511022/

25.3.2010
Öljypohja johon tehty turbon öljynpaluu suoraan öljypumpun siivilän imuaukon kohdalle(putken sisähalkaisija 19mm). http://kuvablogi.com/nayta/2519196/ , http://kuvablogi.com/nayta/2519197/ , http://kuvablogi.com/nayta/2519198/

3.6.2010
männät asennettuna. http://kuvablogi.com/nayta/2628384/
Kansi valmiina. http://kuvablogi.com/nayta/2628385/ , http://kuvablogi.com/nayta/2628386/

6.6.2010
pakosarja tehtynä. http://kuvablogi.com/nayta/2632292/ , http://kuvablogi.com/nayta/2632293/ , http://kuvablogi.com/nayta/2632294/ , http://kuvablogi.com/nayta/2632295/
Triggeripyörä 24-2, tulee koneen vasemmalle puolelle kampiakselin päähän, viellä pitäs porata oikeaan kohtaan pitotapille reikä niin pysyy oikealla kohdalla. http://kuvablogi.com/nayta/2632341/ , http://kuvablogi.com/nayta/2632342/ , http://kuvablogi.com/nayta/2632343/

16.6.2010
Mittaristo. http://kuvablogi.com/nayta/2650532/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650531/
Pakoputkiston ja turbon sovitus, downpipe 3" ja loput 2,5"...yoshimuran vaimennin vakiokokoisella ulostulolla. http://kuvablogi.com/nayta/2650530/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650529/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650528/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650527/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650526/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650525/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650524/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650523/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650522/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650521/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650520/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650519/

22.7.2010
Turbon imupuolen imusuppilo/adapteri ilmanpuhdistimelle. http://kuvablogi.com/nayta/2704183/
Turbo asennettuna. http://kuvablogi.com/nayta/2704185/
Adapteri turbossa. http://kuvablogi.com/nayta/2704186/
Ilmanpuhdistin sovitettuna. http://kuvablogi.com/nayta/2704187/
Kuva edestäpäin, katteen sovitusta ym. http://kuvablogi.com/nayta/2704188/
Takasivulta, pitää tehdä viellä "tuuliohjain" lasikuidusta tai metallista ilmanputsarin etupuolelle. http://kuvablogi.com/nayta/2704191/

17.9.2010
pientä päivitystä vaikka ei viellä käykään, mutta jos 2vko sisällä sais starttailtua ja katottua lähteekö käymään vai onko jotain ongelmia.
(käyntiin 19.9.2010).

pakosarja valmiina kääreineen.
Kuva

Triggeripyörä+vr-anturi paikallaan.
Kuva

Triggeripyörän stefa-adapteri. http://kuvablogi.com/nayta/2795159/.
Turbon öljyn painelähtö ja paluuputki ym. http://kuvablogi.com/nayta/2795152/.
Valmis turbon ja välijäähyn asennus ym.
Kuva

25.9.2010 Muutamia yleiskuvia.
http://kuvablogi.com/nayta/2803821/
http://kuvablogi.com/nayta/2803820/
http://kuvablogi.com/nayta/2803819/
http://kuvablogi.com/nayta/2803818/
http://kuvablogi.com/nayta/2803817/
http://kuvablogi.com/nayta/2803816/
http://kuvablogi.com/nayta/2803815/

20.10.2010
Lisäsuuttimet, denso 280cc 4-reikäiset+bensatukki+liittimet.
Kuva

Blow-off venttiili, greddy-style RS.
Kuva

Mittaristo muuttu pikkusen ja nyt ois kaikki oikeat ja tarvittavat osat.
Kuva

5.11.2010
tuossa eka ja toistaiseksi ainut video ensimmäisestä suht toimivasta koekäytöstä, mutta ilman ahtoja.
http://www.youtube.com/watch?v=uOnyvrvG_8s

Pitäs saaha inspiraatiota, tarvikkeita, rahaa ja tehä SÄÄTÖPENKKI, jossa vois ajaa koneen sisään ja sen jälkeen alkaa säätämään ahtoille, niin paljon helpompi, kuin jos läppäri repussa joutuu aina heittään lenkin ja sitten säätöjä jne...ois kevääksi sitten suht valmis peli.
Tehopenkin ulkoasu jne, mutta ei vaan tehon mittaus hiluja.
Laajakaistalla saa aika hyvin säädettyä kartat lähelle ja tehopenkissä vaan mittaa tehot eri variaatioilla ja tekee pikku säädöt tarvittaessa.

27.12.2010
Uusi ilmansuodatin ostettu, FK racing. Kokeillaan tuolla pääseekö ilmaa tarpeeksi läpi. Kuitenki paljon matalampi(8,5cm) kuin ed.versio(16cm), joten ei pullota sivustakaan kovin paljoa ulkona.
Kuva
Kuva

22.3.2011
Viimein sorvin ääreen ja nyt tekemään se painekotelo, johon tulee myös lisäsuuttimet. Päivitystä sitä mukaa kun edistyy. Imusuppilot tehtynä...pinta viellä 240 hiekkapaperin jäliltä.

Kuva

24.3.2011
Painekotelon rakentamiskuvia. Kappaleita tehty ja osa lopullisesti kiinni ja osa heftillä. Pinnat viimeistelyjä vailla viellä.

Kuva

Tulopuolen alalevyssä olevat "ilmanohjurit" pitävät vai ylä-ja alalevyn välin n.8mm:ssä ja kun leveys tulee olemaan 360mm niin pinta-ala on sama kuin pyöreän tuloputken suun pinta-ala.

Kuva
Kuva

29.3.2011
Plenumin tekokuvia. Suuttimien kiinnitysteline, blow off-venttiili, päätyjen teko ja hitsaus ja pinnan viimeistely niin ois valmis. Ei tällä missikisoja voita, mutta jos tuo toimii kohtalaisesti niin se riittää. Tilan ja hyvän ergonomian mukaan teoreettisesti yritetty tehdä kuitenki tuohon pyörään.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

3.4.2011
pikkuhiljaa...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

5.4.2011

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

8.4.2011
Taas pikkusen etiäppäin. Blow-off:n kiinnityslaippa, "Breath-valve":n kotelo+siihen tuleva läppäventtiili-->tekemättä viellä yläpään ilmanotto ja suodatinyksikkö.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

15.4.2011

Tuli veistettyä säädettävät koiranluut taakse. säätövara 160-200mm(orkkis 165mm).

Kuva
Kuva
Kuva

12.5.2011

Swingin jatkot. Pieni suunnitteluvirhe ku ois pitäny ulottua peittoon tuo alkuperäinen kiinnityspaikka kokonaan. Jospa nuo toimis vaan. Swingi pitäs kiillottaa tai maalata, mutta nyt ilman väriä, jos hitsaa kolmiotuen tuohon viellä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tämmönenki ois nyt valmis. Lock up-kytkin ja viellä pitäs kytkinkopan kansi modata tai tehä korotuslevy niin saa sisälle koneeseen. Voipi olla, että kokeilen ensin ilman tuota ja jos luistaa niin sitten tuo paikalleen ni on vertailukohtaa ja näkee heti miten vaikuttaa.

Kaikki tarvittavat osat ja modattu vakio painelevy. Oikeassa yläkulmassa vaihtoehtoiset pitemmät "painopultit"+hilut

Kuva

Yläpuoli
Kuva

alapuoli
Kuva

Keinun tasainen kärkiosa painaa koko matkalta koneistettuun tasaiseen kohtaan. Prikoilla voi säätää korkeutta, jos tarvii.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Välijäähy mini cooper s:stä, johon pitäisi tehdä päädyt ens viikon aikana. Just sopivan kokoinen eteen ja katteiden pitäis mahtua paremmin kuin edellisen version kanssa.

Kuva
Kuva
Kuva

2.6.2011

Uusi öljypohja, jossa paremmin kiinnitetty letkun-natsa, jota käännetty viellä parempaan asentoon.

Kuva
Kuva

Vakio kytkinkoppa, joka modifioitu korkeammaksi, jotta lock-up kytkin sopii sisälle ja polykarbonaatista ikkuna niin näkee ite kytkimenki. Uusi huohottimen natsa, 16mm, t-haara vakio huohottimelta tulevaa letkua varten ja suodatin.

Kuva
Kuva
Kuva


7.6.2011

uusi alumiininen polttoainetankki, kun entinen ei mahtunut. Suodatin ja pa-pumppu nyt tankissa kiinni.

Kuva

plenumi ja tankki sommiteltuna miten pitäs tulla.

Kuva

Välijäähy valmiina johon hitsattu uudet päädyt ja paikka imuilman lämpömittarille, ettei lämpiä moottorin tai syylärin lämmöstä.

Kuva
Kuva

27.6.2011

Nyt taas pikkusen eteenpäin, kun viimeviikko meni lomaillessa ja sitä edellinen selkäkivuissa maatessa.

Tuli hankittua uudet tulpanhatut, kun 1 oli paskana(3 syl.) eli anto ääretöntä vastusta, kun mittas miten tahansa. Ollut varmaan hajalla pitemmän aikaa, kun miettiny ruiskun asentamisen jälkeen, lämpimänä ja erityisesti tyhjäkäynnillä erottuva satunnainen pätkintä ja kierrosten lievä huopaaminen(luultavasti sytytys myös, kun nyt lampulla kattonu). Ei ole tullut kiinnitettyä aikasemmin huomiota, kun kaasareilla kävi kuin betonimylly ja ruiskulla huomattavasti siistimmin. Nyt piti kuitenkin tarkistaa sytkäosat ihan varmuuden vuoksi, kun ajotuslampulla kierrokset huopas pikkusen tyhjäkäyntialueella ja omaa videota kuunteli tarkemmin, että vois käydä siistimminkin, kun ruisku&sytkä megan ohjaamana ja logissa ei näy katkoksia/piikkejä. Seuraavassa käynnistyksessä synkrot kohdalleen ja katotaan miten sytkä ja käynti muuttuu.
Kuva

Valmis mittaristo ja nyt bensan-ja öljynpainemittarit myös nestevaimennettuja.

Kuva

Välijäähy mattamustalla viimeistelty.

Kuva

Takaswingi myös mattamustaksi värjätty, kun tarkemman mietinnän jälkeen runkokin tulee mattamustaksi seuraavan purkamisen jälkeen. Katteiden ja vanteiden väri mietintään...

Kuva

28.6.2011

Noniin, taas käynnissä ja synkrojen säätöä, kun ei pysty plenumi paikallaan säätämään.

Lock-up kytkin, koppa ja huohotin paikallaan.

Kuva]

VIDEO toisesta startista. Kiihdytysrikastukset pois käytöstä ja pientä säätöä muutenkin, että ottas alhaalta terävämmin kierroksia. Tyhjäkäyntikierrokset ~1200rpm ja saa olla siinä. Enää ei esiinny pätkimistä tyhjäkäynnillä eikä huopaa niin paljon kuin ennen, joten varmana johtu siitä rikkinäisestä tulpanhatusta.

http://www.youtube.com/watch?v=O8DiH4nn6hQ

30.6.2011

Nyt alkaa olemaan isoimmat osat paikallaan. Launch-ja shift-control asennukset uupuu viellä tekniikasta. Akku paikalleen niin voi jo ajella. Tankin kate ja sivu-sekä etukate pitäs ruveta leipomaan ens-ja sitä seuraavalla viikolla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

8.7.2011

Muutama yleiskuva. Tankinsuoja ja oikean sivukatteen profiilit tehtynä kuidutusta varten, menee ens viikkoon teko. Vasen sivukate mahtuu ilman enempiä muutoksia ja etuosan suoja pitää tehdä jostakin metallista mahdollisesti. Kummankin puolen katteita levitetty 25mm:ä holkeilla, että saa mahtumaan kaiken tarpeellisen katteiden alle. tuplasatula ei mahdu enää mitenkään ja muutenkin tehtävä single-malli, että saa boxin ja siihen tarvittavat hilut mahtumaan entisen matkustajan penkin alle. Joka osaa on näköjään muutettava projektin edetessä...mutta onneksi lumet ei taida ihan heti tulla.. Pyörä oilisi ajokunnossa, mutta tehdään kuitenkin valmiiksi maalausta vajaaksi tänä kesänä...talvi/ens kesä maalaus kaikkiin tarvittaviin osiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


2.8.2011

Noniin, nyt ois ajokunnossa sen mitä tarvii ja sisäänajoa pitäs suorittaa n.1500km ja sitten painetta ja säädöt sille. Launch-ja shift-control toimivat kans. Maalia tulee pintaan joskus kun jaksaa purkaa taas masiinan, mutta ei tänä ja ehkä ensi kesänäkään....kyllä se pitää ajella nyt, kun 2v ollu telakalla.
Syylärin alapuolelle tulee viellä etukate, joka on kuivumassa maalauksen jäliltä.
500m tuli ajettua ja kokeiltua, että uskaltaa lähtä pidemmällekkin lenkille.

Muutama yleiskuva....ruma, mutta se ei kulkuun pitäis vaikuttaa :D

Kuva

Kuva

Kuva

12.2.2012
Pari videota talvikäytöstä pitkästä aikaa.
Eka.http://www.youtube.com/watch?v=YWaDnIxd ... re=channel
Toisessa launchin testausta.http://www.youtube.com/watch?v=l9r-zBzm ... el&list=UL


14.5.2012

Talvi ja kevät tullu hommailtua osia aina välillä ja nyt pitäs alkaa asenteleen ne paikalleen, jotta pääsis viimein ajeleen. Etujarrusatulat puuttuu viellä, mutta pitäs tulla tällä viikolla.

Säädettävät kytkin-ja jarrukahvat.
Kuva

Greddy style S- blow off venttiili...vaihetaan vanha "1-toiminen" pois, kun tämä uus on "2-toiminen".

Kuva

Bluetooth-lähetin megaan, megan ja läppärin väliin.

Kuva

Devil´s own:n vesi/metanoliruiskusarja, suuttimet 4(252ml) ja 5(315ml).
Vesitankki pitäs tehä sopivaan paikkaan.

Kuva

15.5.2012

Nyt tuli nuo etujarrusatulatkin(blue spot), jotka peräisin yamaha thunderace yzf 1000:sta.

Kuva

16.5.2012

Takaiskari 06-07 Kawasaki ZX10-R:stä, jonka pitäs mennä heittämällä yamahaan.

Kuva

18.5.2012

Olihan tuo hayabusan etulokariki tuolla romujen joukossa, joka meni pikku sovituksella yamahaan...takakiinnikkeille piti porata reiät lokariin ja normi kiinnikelipare sahata pois ja etukiinikkeen tein lattaraudasta, joka on kiinni yamahan alkuperäisessä kiinnikkeessä.
Satulat meni paikalleen kans ku viilas muutaman millin kiinnityskorvan kulmasta pois, kun ilmausventtiili otti kiinni.
Vanne, jarrulevyjen keskustat ja etulokari paukkupullo maalauksella mitä sattu hyllystä löytymään.

Kuva
Kuva

Kiinanpojalla cnc-kone toleransseissa, kun ei ollu ongelmia kahvojen asennuksessa.

Kuva
Kuva

greddy s-style blow off-venttiili paikallaan ja putsari siihen, kun jousi säädetty löysälle niin ilma liikkuu kumpaankin suuntaan...toinen/alaletku puuttuu, jonka on tarkotus tulla painekotelosta säädettävän on/off solenoidiventtiilin kautta.

Kuva

-06-07 ZX10-R:n takaiskari meni paikalleen, ku ois tehty yamahaan...yläpäähän aluholkit sivuille ja alapään pultinreikä 10mm->12mm ni eipä muuta tarvinu, pituus ainoastaan 5mm lyhyempi...akun kotelon alakiinnike meni kans paikalleen eikä ahdista mistään.

Kuva
Kuva
Kuva

Vesiruiskun pumpun ja tankin paikka hakusessa...saapa nähä.
Ohjausiskarin kiinnikkeestä tulee köpönen, jos ei pääse koneistuslaitteiden ääreen.


25.5.2012

Tuli kyllä joka paikka tutkittua ja ei sitä vesiruiskun pumppua ja säiliötä saanu tuohon fzr:n katteiden sisälle...joten vaihtoehtoina jättää se pois tai hommata toinen perä mihin mahtuu ne kaikki vermeet.
Sattumoisin löyty heti GSX-R 750 SRAD:n koko perä hiluineen ja kaluineen(takakatteet, kummatki penkit, takapenkin tilalle coveri, penkinlukko, takajalkatapit, takahäkki ja takalokari.
Ei muutako entinen perä pois ja uutta tilalle.
Kohtuudellahan nuo osat näytti menevän, mutta kaikissa osissa oli sovittamista, joten aikaa meni...nyt mahtuu vesiruiskun pumppu ja pieni tankki takaosan sisään, jotka pitäs seuraavana alkaa asentamaan.
Tankin päällä oleva hirviä scooppi lähti kans mäkeen ja tilalle istutettu kaiutinritilä niin tuli pikkusen normaalimman näkönen...pakkelin hiontaa ja väriä vajaa.

Muutamia kuvia.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ohjausiskunvaimennin paikallaan myös, kun sai tehtyä kiinnikkeet.

Kuva

Ei näy toimivan taas(läheskään aina) tuo kuvablogi niin siirrytään eri kuvapankkiin...

Taas on tullu tehtyä ja jopa parsittua osia vaikkei oo etes ajellu...menevät rikki/huonoksi pelekästään paikallaan olemalla, perkl..

17.6.2012

Rupiaa olemaan kaikki suht läjässä jo ja pysty käymään pienen koelenkin, mutta vaparin kartalla näytti olevan ihan kuutamolla seokset vaikkei painetta olekkaan viellä..pintakaasulla menee hirviän rikkaalle....pitää odottaa toista bluetooth-laitetta, kun tuo ensimmäinen meni mykäksi, eikä resetoimallakaan saa yhteyttä etes hyperterminalin kautta enää.
Piti maalata spraylla samanväriseksi kaikki katteet, ettei näytä niin sekasikiöltä, mutta muutama valuma pitää korjata viellä kunhan kuivuvat ensin kunnolla.

Muutamia kuvia.
Sininen väri jää, mutta sävy voi joskus muuttua. Runko jäi nyt maalaamatta, mutta mustaksi varmaan tulee seuraavan purun yhteydessä. Takavanne pitäs viellä maalata valkosella uudelleen.
Peilit puuttu kans viellä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Takakopan alla on vesiruiskun pumppu, 1,5L vesisäiliö ja vesiruiskun releet ym ym.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Piti vaihtaa bensan-ja öljynpainemittarit teräskuorisiin, kun rupes toinen tihkumaan nestettä pois taulukosta..näytti olevan saumasta ratkennu. Nyt pitäs pitää.
Vesiruiskun "käyttöpaneelissa" on vesiruiskun on/off-kytkin, ruiskutuksen valo milloin aina ruiskuttaa ja vesitankin merkkivalo milloin tyhjä.

Kuva

greddy style s blow off-venttiili, joka siis 2-toiminen. Alapuolelle ohjataan painetta solenoidiventtiilin kautta tarvittaessa. Jousi säädetty niin löysälle, että tyhjäkäynnillä venttiili auki ja imee sisään ilmaa, siksi ilmanputsari.

Kuva

Solenoidiventtiili, johon paine tulee painekotelosta ja ohjattaessa paine menee hukkaportinkellolle ja blow off-venttiilin alapuolelle.

Kuva

Yleiskuva. "Breath-valvessa" ei ole viellä läppäventtiiliä paikallaan, kun ei viellä paineilla ajella. Ilmanputsari pysyy tuommosena.

Kuva

Cordonan quick-shifteri ja siirtimessä vaihettu kaavio eli alas isompaa ja ylös pienempää.
Testilenkille lähtiessä melekeen muistin sen ja ihmettelin, että ompa pitkä ykkönen, mutta tosiasiassa lähin 2-vaihteella liikenteeseen...pittää yrittää muistaa, ettei tule täystuho hasardeja.

Kuva

Säätöyksikkö takakopan alla niin pääsee helposti käsiksi.

Kuva

Lisää kuvia ja videoita kunhan saa sen bluetooth-laitteen ja viellä toimimaan niin pääsee säätämään, kun tuli ostettua mini-läppäriki ihan sitä varten.

28.6.2012

Tankinsuoja ja takasivukatteet uudelleen maalattu ja niitä kuivaksi odotellessa käytelly ja katellu, että kaikki toimii eikä pahempia vuotoja näy. Vesiruiskun toiminta pitäs viellä testata.
Bluetooth toimii nyt miniläppärin kanssa sen mitä pitää.
Viikonloppuna tai oikeammin huomen aamusta asti ei taas ehi tekemään mitään, joten ens viikkoon menee seuraavat testit.

Värkkäsin viellä toisen "äänenvaimentimen" jossa on 2,5" ulostulo tuon yoshimuran pillin sijasta ja voihan tuota testata joskus, kuin kovat desibelit todellisuudessa lähtee.

Kuva

Kuva

Vesiruiskun suutin turbon jälkeen ennen välijäähytintä, koska muualle ei ole hyvä laittaa, kun imulämpöanturikin on heti välijäähyn toisessa päässä.

Kuva

Takaiskuventtiili ja vesisuutin. Tuo teräspunosbensaletku on vaan vesiletkun suojana taakse asti.

Kuva

3.7.2012

Vesiruiskun ensitestausta ja toimiihan tuo, mutta joutu tekemään pumpun virransyötön on/off-tyyppiseksi, kuitenki megan ohjaamana, kun ei suostunu jostai syystä pwm-ohjauksella toimimaan...eipä jaksanu nyt alkaa värkkäämään, mutta palataan joskus tuohon.

Video toiminnasta ja megassa vaan semmoset asetukset, että näki toiminnan ja kaikki pelaa niinku pitää.

http://www.youtube.com/watch?v=XgasGIFT ... r_embedded

18.7.2012

Vesiruiskun testausta, kun sai tehtyä tuommosen "köyhän miehen" säädettävän ruiskutuspaineen/määrän.

http://www.youtube.com/watch?v=8HybUguc ... detailpage
Viimeksi muokannut suihkukone, Ke Heinä 18, 2012 5:47 pm. Yhteensä muokattu 44 kertaa.

suihkukone
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1040 TIC, Hayabusa K1

Tammikuu 2010

Viesti Kirjoittaja suihkukone » Ke Syys 22, 2010 9:58 pm

TAMMIKUU 2010

Eli hommattu kampi-tai kankilaakeri vikainen vm.-95, yzf750r:n koko moottori.
n.75% osista käy fzr1000 exupiin heittämällä.

Luovutuslistalla on seuraavat osat.
-6-vaihteisen laatikon kaikki rattaat+akselit+hilut.(fzr 5-vaiht.). Ei rupea pykimään/pomppimaan vaihteet ja toimii muutenkin paremmin kuin fzr:n.
-kummatki nokat. +säädettävät nokkapyörät.
-kytkimen "alu-pohja koppa", joka huomattavasti kestävämpi, kuin fzr:n, eli tulee hybrid yzf/fzr kytkin. +ebc:n tai barnett:n(80% pitävämpi) kevlar kytkinlevyt ja heavy duty-jouset.
-laatikon laakerit.
-laatikon stefat
+loput osat jää varaosiksi.

Toisioveto 17/47(vakio), jolla huiput 6-vaihteella ja 11500rpm ~274km/h.
Johonki speedpartyihin vois kokeilla joskus 38 takahamppia, jolla pääsis samoilla kierroksilla tuonne ~330km/h huippuihin, jos vetoja ja rataa riittää.

Wisecon 1040cc sarja hankintalistalla.
Puristusten lasku tuonne 10 pintaan ni mahtaa toimia viellä alipaine-alueellakin kohtalaisesti(vakio 12). Sylinteriryhmän alle pakko laittaa n.2-2,3mm korokelevy, koska männistä tai kannesta ei voi työstää kovin paljoa pois.

Nokka-ja ensiöketjun uusinta.

Ahdin tuli ameriikan pojilta. Mitsun kopio TD05-16G, riitto n.350hv.
Pitäs herätä hyvin alhaalta. Ei kylläkään kannata ottaa tehoja, kun ~230hv(katsastus ~174hv/arvio 0,25-0,3bar), muuten yamahan kestävyys kärsii aikalailla.
Välijäähdytin pitäis tehä/teettää tai löytää jostakin sopivan pieni, n.K240*L340*S76.
Painekotelo alumiinista(wrc-tyylinen), tilaa on hyvin tankin alla.

Nykyisten suuttimien pitäis riittää ~230hv asti.

Mega muutokset:
-megan sytkän käyttöönotto(hukkakipinä). omat hukkakipinäpuolat+johdot ym. 2*bosch-139-sytkää, kun sattuu nuita olemaan.
-12-2 triggeripyörän asennus(tai jos ei toimi niin 8-2 pyörä), lukijaksi VR-anturi ja sille kaveriksi lm1815 kytkentä.
-hybrid alpha-n asetus.


Tuossapa alkuun puuhastelua ja koulussa saa kohtapuoliin rakennella opetusmielessä päivällä tätä niin ei tarvi omassa tallissa kykkiä iltoja.
Viimeksi muokannut suihkukone, Ke Syys 22, 2010 10:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

suihkukone
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1040 TIC, Hayabusa K1

KUVASIVU

Viesti Kirjoittaja suihkukone » Ke Syys 22, 2010 10:00 pm

siirretty
Viimeksi muokannut suihkukone, Pe Maalis 23, 2012 6:49 pm. Yhteensä muokattu 30 kertaa.

suihkukone
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1040 TIC, Hayabusa K1

HELMIKUU 2010

Viesti Kirjoittaja suihkukone » Ke Syys 22, 2010 10:01 pm

HELMIKUU 2010

Ohjurit on hyväkuntoset molemmilla puolilla, ei tunnu yhtään välystä kummissakaan.

Pakoventtiilit on hyvät ja seetipinnat kans.

Imuventtiilit menee kaikki vaihtoon---ainaki fzr yamahan vika, venttiilit kuluu 30-40tkm aikana teräväksi ja painuvat kanteen eikä löydy enää paloja säätöä varten. Seetit hyvät, mutta uusien pintojen koneistus kun tulee uudet venttiilit.

kannen tasoitus.

Lohkon väliin tulossa nyt tarkemman harkinnan jälkeen 2mm spaceri, jolla puristukset tippuu tuonne ~9,2 paikkeille, jos kannesta lähtee korkeintaan 0,2mm pois.
(15.3 kannesta lähti 0,10mm pois eli puristukset n.9,1).
Viimeksi muokannut suihkukone, Ke Syys 22, 2010 10:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

suihkukone
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1040 TIC, Hayabusa K1

Viesti Kirjoittaja suihkukone » Ke Syys 22, 2010 10:02 pm

19.9.2010

Noniin, nyt tämäki on tänään heränny henkiin ja just puoli tuntia koekäytin ja kattelin ettei ilmene pahempia vuotoja ja ei mikään kilise eikä kalise.
(eilen viellä bensapumppu jumissa ja asetuksissa pientä säätämistä ja megan sytkän ongelmia).

Paineputki irti pitäis ajella kone sisään.

Näyttäs toimivan ihan hyvin muuten, mutta megan sytytyksessä jotain häikkää, joten otin käyttöön yamahan oman sytkän, jolla pyörä lähtikin heti käymään vaparin asetuksilla.

Triggeripyörä antaa kiekka signaalin hyvin, joten se toimii ja asetusten PITÄISI olla oikein monen tarkistuskerran jälkeen, mutta megan sytkä ei tykkää nyt jostain...tutkitaan.
(voi olla että joutuu viellä oskilloskoopilla kattomaan signaalin mitä näkyy mistäkin kohtaa).

Talven aikana ens ajokauteen mennessä on tarkoitus saada viellä tulevat muutokset tehtyä ja päästävä irti mahdollisista "lastentaudeista".

Epäilyttävät mahdolliset vuoto/porsimiskohdat:
-triggeripyörän stefan tiiviys.
-turbon öljynpaluun liitokset ja öljypohjassa olevan paluunatsan liitoksen kestävyys.

Tehtävät ja hankittavat jutut:
-Megan sytkä toimintaa.(toimii 22.9.2010)
-Megan boost controllerilla ohjata magneettiventtiiliä(etralta tilattu sopiva smc:n valmistama venttiili), joka ohjaa breathvalvea(pitäisi tehdä/teettää) ja hukkaporttia(turbon oma, kiinteä).
-Blow off-valve kiinni painekoteloon ja toimintaan(hankittuna greddy RS-style).
-Toinen suutinsarja(4kpl) laittaa painekoteloon imusuppiloiden päälle, jotka syöttää bensan yläkierroksilla ja antaa hieman varaa muutenkin kun nykyisten tuotto loppuu 230-250hv konetehon paikkeilla(hankittu 4kpl ~280cc denson 4-reikäset).
-etu-ja takahampit ja ketju uudet ja sopivat välitykset (eteen 18/17 ja taakse 36/38 suunnitteilla).
-uudet etu-ja takarenkaat….entiset alkaa olla aika finaalissa, mutta kyllä niillä ”koepoltot” voi viellä suorittaa.
-katteiden sovitusta ja muokkausta...taitaa maalaus jäädä seuraavan ajokauden jälkeen, jos ens kesän ajelis ja kattos miten pitää viellä muokata/muutella niitä.

.....eli tekeminen jatkuu ja toivottavasti ens keväänä ois suht valmis peli kesän rientoihin.
Viimeksi muokannut suihkukone, Ke Loka 06, 2010 7:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

suihkukone
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1040 TIC, Hayabusa K1

Viesti Kirjoittaja suihkukone » Ke Syys 22, 2010 10:02 pm

22.9.2010

No nyt megan ohjaama sytkäkin on toiminnassa.

Oli ainakin VR-anturin johdot väärinpäin eli ne oikein ja vaparin bensa-asetukset laatikossa ni lähti heti tulille...pitää näköjään muuttaa toimivasta kokoonpanosta yhtä asiaa kerrallaan. Käytössä alpha-n(TPS/RPM), mutta pitää muuttaa viellä hybrid alpha-n:ksi(TPS/RPM+MAP) ja samalla muokata bensakarttaa kans sopivaksi.

Todelliset asteet lampulla katottuna ~2-3 astetta aikaisemmat kuin megan näyttämä, mutta eipä taida jaksaa siirtää triggerianturia..laittaa vaan asetuksiin 2 astetta vähemmän mitä oikeasti tarvii.
Sytytyksen säätö toimii oikein megan ohjaamana(lampulla tarkistettu).

Eli mega ohjaa hukkakipinällä 2*Boschin -139 yksiköitä ja ne yamahan omia alkuperäisiä puolia.

Hyvinhän tuo toimii tuolla 24-2 pyörällä ja käyntiinkin lähtee ilman ylimääräsiä temppuja.
Viimeksi muokannut suihkukone, Ke Syys 29, 2010 6:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

suihkukone
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1040 TIC, Hayabusa K1

Viesti Kirjoittaja suihkukone » To Syys 23, 2010 7:59 pm

suihkukone kirjoitti:22.9.2010


Todelliset asteet lampulla katottuna ~2-3 astetta aikaisemmat kuin megan näyttämä, mutta eipä taida jaksaa siirtää triggerianturia..laittaa vaan asetuksiin 2 astetta vähemmän mitä oikeasti tarvii.
Sytytyksen säätö toimii oikein megan ohjaamana(lampulla tarkistettu).
Virhe ei ollut suuri ni korjaantu ohjelmallisesti, kun max ennakon tarve kuitenki 40 asteen paikkeilla.

Loppujen lopuksi sytkä oli 5 astetta väärässä eli nyt trigger angle on 55 astetta ja 0-kartta-arvolla sytytys ykk:ssa...pikkusen seilaa tyhjäkäynnillä, josta johtuen ensi arvio hieman väärä, mutta asettu >1500kierr mistä lampulla oli helppo todeta asia.

koomake
Viestit: 315
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 1:00 am
Paikkakunta: TL1040 Hybrid

Viesti Kirjoittaja koomake » To Syys 23, 2010 8:58 pm

pistäs jotain yleiskuvaa pyörästä, ihan mielenkiintoinen projekti ja asiantuntemusta näyttäis ainakin olevan. mittaristokin on kuin jostain taistelu hävittäjästä :) ei varmaan jalkoihin jää uusien tonnisten kanssa viivalla :deal:

suihkukone
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1040 TIC, Hayabusa K1

Viesti Kirjoittaja suihkukone » To Syys 23, 2010 10:51 pm

puuha-pete kirjoitti:pistäs jotain yleiskuvaa pyörästä, ihan mielenkiintoinen projekti ja asiantuntemusta näyttäis ainakin olevan. mittaristokin on kuin jostain taistelu hävittäjästä :) ei varmaan jalkoihin jää uusien tonnisten kanssa viivalla :deal:
Kyllähän tuosta vois laittaa, mutta katteita ei ole paikallaan, eikä tankkia, painekoteloa ym ym kun testi/koekäyttöä ollu muutamat päivät ja muutoksia tulossa niin voi olla että joutuu viellä purkamaan lisää.

Ulkonäkö on siinä kunnossa mitä purettaessa oli. Ainoastaan uudet laitetut osat kiiltää jotenki. Ulkonäköön panostus todennäköisesti vasta talvella 2011/12, kunhan saa kaikki muutokset tehtyä toimivaksi paketiksi.

Pitäähän noita mittareita olla, jos kyllästyy maisemien katseluun :lol:

-On noista hyötyäkin ollu...silloin kun toimi vaparina, bensanpaineet romahti välillä pysähdyksissä alas(eka penkityksessäkin) ja mopedi kävi huonosti tai sammui....syy oli be-säätimen asennus koneen päälle ja FSE:n säätimen kumikalvo ei tykänny lämpimästä ja päästi paineita ulos kuumuttuaan liikaa, ajossa viileni ja toimi normaalisti. Tällä hetkellä erilainen säädin, eri paikassa ja saa pikkusen raitistakin ilmaa paremmin...on toiminut.
-Öljynpainemittari mittaa paineen samasta letkusta mistä turbolle menee niin näkee senki tärkeän alueen. Yamahan varoitusvalo varoittaa vaan pinnankorkeudesta eikä paineista ole mitään tietoa...ennen mittarin olemassaoloa punavalo säikäytti pari kertaa.
-Ahtopainemittari on kans itsestäänselvyys, josta näkee, jos on jotain häiriöitä/ongelmia ilman saannissa jne.
-Laajakaista lambda-mittari helpottaa säätämistä aivan helvetisti ja boxikin saa aina oikeanlaista tietoa tarkasti seoksesta. Ongelmat näkyy kans heti lambda-arvosta.

Sitä viivalta lähtemistä pitäs kans harjotella hajottamatta vehkeitä kuitenkaan...ei tuokaan itestään siitä lähe :lol:

Tarkotus ois kuitenki tehä hyvin toimiva moottori alakierroksilta lähtien(~3500) maltillisilla huippu tehoilla.

suihkukone
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1040 TIC, Hayabusa K1

Viesti Kirjoittaja suihkukone » La Syys 25, 2010 4:22 pm


JP_445
Viestit: 377
Liittynyt: To Marras 11, 2004 1:00 am
Paikkakunta: Superduke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP_445 » Ti Loka 05, 2010 11:28 am

On tuo turbo melko alhaalla... Saattaapi alkaa käryyttämään öljyä. Melko mielenkiintoisen mallinen pakosarja sulla on myös kyllä... Kanattaa varmaan alkaa tarkailemaan lämpöjä tuolta 1 - 2 pyttyjen välistä...
<div>Liian hidas</div><br>

suihkukone
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR1040 TIC, Hayabusa K1

Viesti Kirjoittaja suihkukone » Ti Loka 05, 2010 10:40 pm

JP_445 kirjoitti:On tuo turbo melko alhaalla... Saattaapi alkaa käryyttämään öljyä. Melko mielenkiintoisen mallinen pakosarja sulla on myös kyllä... Kanattaa varmaan alkaa tarkailemaan lämpöjä tuolta 1 - 2 pyttyjen välistä...

Tuo öljypinta on kuitenki ~4cm turbon laakeripesän/keskiosan alaosaa alempana, kun vatupassilla katto. kuvakulma voi pikkusen valehdella.
Tuo paluu tulee tosiaan just öljyjalan imuaukon kohdalle, joten pitäis sen imeä jollainlailla paluuöljyä putkesta pois, ettei pinnankorkeus ainakaan nouse liikaa(Oli suunnitelmissa tehä koko öljypohja uusiksi, mutta koitetaan ensin tuolla).

Niin ja tuolla pakosarjalla tosiaan haetaan pienintä mahdollista tilavuutta kokonaisvirtauksen kuitenkaan paljoa kärsimättä ja samalla yritetään pienentää pakokaasujen jäähtymistä ennen turboa(+pakosarjakääre) ja ei ns.tasapulssi sarjaa, jossa kaikki putket on samanpituisia ennen turboa.
(jostaki ruottin sivulta löysin erilaisilla pakosarjoilla tehtyjä testejä, turbon heräämisistä ym, mutta nyt hukassa, joten spekulointi jää myöhemmäksi, mutta tuon 'tyylinen' sarja jäi hyvien kompromissi ominaisuuksien vuoksi mieleen).

Tuosta ei kuitenkaan oteta ja ei pystykään ottamaan tehoa paljon ulos niin pakosarja tuskin on se tulppa tuossa konstruktiossa(eikä turbo).

Saa nyt nähä miten tuo toimii ja jotaki korjausliikkeitä, jos tarvii...ens kesä menee varmaan lastentauteja ja heikkoja kohtia korjatessa.

Vastaa Viestiin