Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
Zeri
Viestit: 684
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 12:00 am
Paikkakunta: 954rr Honda, 250 KTM exc-f, 9r Buell, XL500 Honda

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Zeri » Ke Marras 07, 2012 5:11 pm

aaaaaaaaaaaaaaaaa, sittenku oon iso, rikas ja mahakas niin palkkaan sut kyllä täyspäiväsesti ropaan mopoja ja koneistelemaan kaikenmaailman kikkareita, oli niille sitten käyttöä tai ei. Sen verran hienoa tuppaa tulemhan!

hulkster
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 27, 2010 12:00 am
Paikkakunta: zrx1200r

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja hulkster » Ke Marras 07, 2012 6:31 pm

zrx1100/1200 kawassa ainakin on tommonen eturatas joka tulee ulos päin. tiedä sitten käykö tohon akseliin kiinni. voin katella jos tallilta löytyy viel vanha niin voit silla suorittaa mittauksia ajan kuluks

Avatar
DigitusMedius
Viestit: 189
Liittynyt: To Loka 06, 2011 12:00 am
Paikkakunta: PC-31 & SC33

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja DigitusMedius » Ke Marras 07, 2012 8:02 pm

David Copperfield sais hävetä, se mitään taikuuksia tee, -Ape- tekee. :)

Avatar
out0
Viestit: 671
Liittynyt: La Kesä 27, 2009 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja out0 » La Helmi 16, 2013 7:20 pm

Teetkö sä ape enään mitään tälle? :crying:
Helvetti jäätyi. Se siitäkin sitten...
(Bomber Magazine 5/2009)

Sambba
Viestit: 11
Liittynyt: La Huhti 28, 2012 12:00 am

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sambba » Ti Helmi 19, 2013 2:32 am

out0 kirjoitti:Teetkö sä ape enään mitään tälle? :crying:
Juuri meinasin tiedustella samaa !

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Pe Helmi 22, 2013 8:11 am

Mä ajattelin että tää topikki on jo haudattu.
Juu, teenhän minä. Seisotan palasina ympäri PK-seutua ja hoen itselleni että "odotellaan ensi talvea, sen jälkeen se on valmis...", eli samaa mitä aiempinakin vuosina. :D

Tällä hetkellä on muita juttuja menossa. Pari isoa alumiinista työstettävää projektia ja yksi nahkaisempi tapaus.
Facebook-tunnarit omaavat voi käydä seuraamassa näitä metallista valmistuvia tuolta: Ape's
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Avatar
Komentaja
Viestit: 497
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:00 am
Paikkakunta: suzukeja+hva

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Komentaja » Pe Helmi 22, 2013 9:44 pm

-Ape- kirjoitti:Mä ajattelin että tää topikki on jo haudattu.
Juu, teenhän minä. Seisotan palasina ympäri PK-seutua ja hoen itselleni että "odotellaan ensi talvea, sen jälkeen se on valmis...", eli samaa mitä aiempinakin vuosina. :D

Tällä hetkellä on muita juttuja menossa. Pari isoa alumiinista työstettävää projektia ja yksi nahkaisempi tapaus.
Facebook-tunnarit omaavat voi käydä seuraamassa näitä metallista valmistuvia tuolta: Ape's
koneistuspornoo... tykätty... :wavey:
HEI HEI Hanna ja lapset! Isi lähtee taivaaseen...

Avatar
hotshot
Viestit: 412
Liittynyt: Ti Huhti 08, 2008 12:00 am
Paikkakunta: kasa blade rojua + 3 mäntäinen i/ö

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja hotshot » Su Maalis 03, 2013 11:43 am

-Ape- kirjoitti:Mä ajattelin että tää topikki on jo haudattu.
Juu, teenhän minä. Seisotan palasina ympäri PK-seutua ja hoen itselleni että "odotellaan ensi talvea, sen jälkeen se on valmis...", eli samaa mitä aiempinakin vuosina. :D

Tällä hetkellä on muita juttuja menossa. Pari isoa alumiinista työstettävää projektia ja yksi nahkaisempi tapaus.
Facebook-tunnarit omaavat voi käydä seuraamassa näitä metallista valmistuvia tuolta: Ape's
Eli siis jos mä nyt oikein ymmärsin niin jos "mahtavuuden" perässä tahtoo pysyä niin facebookkiin on liityttävä? :-? Mä kyllä ymmärrän, että kiirettä pitää, mutta kuinkas tavan "foorumin tavaajan" sitten käy? No ei siinä sinäänsä mitään ongelmaa ole, mä kun olen pitkään ehtinytkin "tarpeeksi" hyvää syytä palata takaisin sinne "sosiaaliseen mediaan". :lol: :lol:

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Ma Maalis 04, 2013 3:03 pm

hotshot kirjoitti: Eli siis jos mä nyt oikein ymmärsin niin jos "mahtavuuden" perässä tahtoo pysyä niin facebookkiin on liityttävä? :-? Mä kyllä ymmärrän, että kiirettä pitää, mutta kuinkas tavan "foorumin tavaajan" sitten käy?
Kannattaa ajatella tuo Facepook-höpötys vain plussana. Samalla tavalla mä tänne edelleen postailen heti kun noille projekteille vain jotain tapahtuu. Tämä talvi vaan nyt menee muiden mopoja rakentaessa ja omat vehkeet seisoo odottamassa... Ja tuolta sosiaalisen median puolelta löytyy jotain vuosien varrella puuhasteltuja juttujakin, sellaisia mitä ei ole muualla tullut esiteltyä.

Eli ei nuo tuonne lisätyt jutut ole täältä foorumilta pois. :)
Itse aiheeseen liittyen: Tätä mopoa jatketaan tuossa kesän jälkeen. Toivottavasti. :D
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Ke Joulu 18, 2013 1:25 pm

Tänään se tapahtui. Pitkään tätä hylkyä on tullut siirrettyä tallin nurkasta toiseen ja tallilta seuraavalle, mutta kokoajan se on ollut pääkopassa työlistalla. Tänään aamulla aivot päästivät henkisestä "työn alla" statuksesta irti ja päätin hyllyttää pyörän määrittelemättömän mittaiseksi ajaksi.

Tämän kanssa on käynyt niin että joka talvi omien taitojen karttuessa pyörä on päivitetty aina sen hetkisen osaamisen tasolle. No, tätä nykyistä visiota en kerennyt toteuttaa alkua pidemmälle ja tällä hetkellä pääkopassa pyörivä näkymä on jo jotain IHAN muuta. Parempi siis laittaa tämä jäähylle kun seuraavaan vuoteen tai pariin en oikeasti usko tälle tapahtuvan mitään.

- Kone tästä poistuu tulevan kesän stuntti-PC25 ruoskaan.
- Takahaarukka, joka on melkein sovitettu paikalleen, menee ensi talvena emännän pyörään.
- Keulasta tulee koriste tallille tai pajalle. Jos siitä vaikka jonkun kahvikupin pidikkeen saisi.
- Ja muutahan tässä surullisessa hylsyssä ei enää olekkaan. :D

Seuraava versio pyörästä tulee olemaan jotain ihan muuta. Toivotaan että ennen sitä saadaan tähän maahan toimiva omavalmistelaki. Ensi kerralla kun ei tule muutoskatsastuksen 50% riittämään alkuunkaan. :upto:

Kuva
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Pe Joulu 19, 2014 11:18 am

-Ape- kirjoitti:...päätin hyllyttää pyörän määrittelemättömän mittaiseksi ajaksi.

- Kone tästä poistuu tulevan kesän stuntti-PC25 ruoskaan.
(Ei poistunut. Aikaa stunttiruoskan tekemiseenkään ei ollut, joten kone jäi paikalleen.)

- Takahaarukka, joka on melkein sovitettu paikalleen, menee ensi talvena emännän pyörään.
(Väärin tämäkin. Haarukka jäi paikalleen ja toiseen Hondaan tuli vain kevyesti muokattu haarukka.)

- Keulasta tulee koriste tallille tai pajalle. Jos siitä vaikka jonkun kahvikupin pidikkeen saisi.
(Taas pieleen. Keula jää pyörään kiinni.)

- Ja muutahan tässä surullisessa hylsyssä ei enää olekkaan...

Seuraava versio pyörästä tulee olemaan jotain ihan muuta. Toivotaan että ennen sitä saadaan tähän maahan toimiva omavalmistelaki. Ensi kerralla kun ei tule muutoskatsastuksen 50% riittämään alkuunkaan.
(Ei pidä enää paikkaansa. Samat visiot ovat edelleen olemassa, mutta toteutan ne muihin vehkeisiin, joskus.)
Ja TSÄDÄM! Määrittelemätön aika oli tämän pituinen.

Kuten elämässä on tapana, asiat muuttuvat ja ajatukset päivittyvät ajan saatossa. Niin kävi tässäkin.
Kuten edellisestä viestistä huomaa, ajatukset oli jo koko vehkeen pilkkomisessa ja muiden projektien tekemisessä. Tämän laitteen kanssa iski henkinen umpikuja.
Oikeastaan ainoa miellyttävä vaihtoehto olisi ollut koko jutun ihan överiksi vetäminen, mutta onneksi siihen ei ollut aikaa.
Viimeisen kahden... tai kolmen vuoden sisään mahtuu (tästä samasta tarinan pyörästä johtuen) monien tuhansien eurojen arvoiset rajut ajokorttiongelmat, skidin syntyminen ja oman firman perustaminen. Siinäpä syyt minkä takia olen ollut tien päältä ja pyörän selästä poissa. Viikkoakaan ei ole silti kulunut ettenkö olisi miettinyt sitä että kovasti haluaisin omistukseeni ajopyörän. Siis pyörän jolla vain ajetaan. Tästä päästäänkin kuluvan joulukuun alkuun ja veronpalautuksiin.

Ilmeisesti johtuen puolen vuoden koti-isäilystä, sain jokunen viikko sitten muhevat yli 1000€ veronpalautukset. Erittäin mukavaa ja poikkeuksellista omalla kohdallani. Tästä alkoi ajatusketju. Tuhannella eurolla saa ostettua aika paskan prätkän. Sellaista en halua kun nurkat on paskoja pyöränraatoja täynnä muutenkin. Jo vuosia sitten himoitsin Keihinin FCR suoravetokaasareita tähän Hondaan. Koskaan en niitä ostanut, koska ei ollut noin tuhatta euroa laittaa niihin...

No, nyt oli.

Olisi rahoille ollut paljon muitakin sijoituskohteita, mutta asiaa miettimättä sijoituspäätös oli jo tehty. Tuhat euroa sijoittamalla sain yhden Hondan ongelmia tuottaneista pääkomponenteista ostettua, turhille romuille taas käyttötarkoituksen ja kipinän käyttöpyörän kasaamiseen. :) Ilman sijoitusta Hondan osat olisivat olleet käytännössä kasa arvotonta paskaa. Nyt siitä tulee kokoonpantu kasa arvotonta paskaa. :D Jolla voi ajaa.

Kauppias löytyi kohtalaisen loogisesti osoitteesta www.keihin-fcr.com ja muutamien sähköpostien vaihdon jälkeen tehtiin diili paketista johon kuuluu FCR33-patteristo läpikäytynä, huollettuna ja uusilla tiivisteillä, sekä adapterit K&N ilmanputsarille. Tällä hetkellä paketti taitanee olla matkalla kohti Suomea.

Tässä projektin hylkäämisen aikana tästä romusta on muuten ostomielellä kyselty sekä pelkkää keulaa että koko romukasaa. Onneksi sen verran tällä rottelolla on historiaa omassa omistuksessani, etten tohtinyt myydä. Mietin sitä kyllä.

Aloitetaanhan taas tekeminen...
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Pe Joulu 19, 2014 11:19 am

Heti kun ensimmäiset tiedustelut kaasaripatteristosta lähtivät, oli pakko lähteä naaraamaan romuja varastosta ja katsoa että mitähän sitä enää on jäljellä ja missä kunnossa..?
Kolme kertaa kävin varaston puolella nurkkia koluamassa ja pajan puolelle löytyi ihan passelin oloinen läjä romuja. Suurinpiirtein prätkän verran.

Runko, moottori ja osittain paikalleen sovitettu takahaarukka.

Kuva

Hieman vammautunut keulapaketti.

Kuva

Sekä SC28 Bladen takavanne vetopakkoineen. Kuuluu yhteen swingin kanssa.

Kuva

Läjää silmäillessäni tulin siihen tulokseen että aloitan koko homma keulan elvyttämisellä. Jos tuon vaikka saisi rullaavaksi kohtalaisen nopeasti.
KEULA OSIKSI ja ihmettelemään. Pyörä otti 2011 syksyllä pienen nokkakolarin seinän kanssa josta johtuen keula kärsi vähän vammoja. Keulaputket näköjään säilyivät ainakin ehjinä. Samaa ei voi sanoa OHJAUSAKSELISTA, joka on saanut pienen muodonmuutoksen ja joutuu uusintalistalle. Prässäsin ohjausakselin IRTI ja otin itse kolmiot TARKASTELUUN. Ne ovat onneksi säilyneet suorina. Yläkolmiossa ohjausakselin reikä tosin on venynyt pituutta 0.5mm ja muuttunut soikeaksi. :D Sillä nyt ei ole käytännön merkitystä, joten saa olla.

Tässä kohtaa kävi aivan hullun hieno tuuri. Olin jo etsimässä ohjausakselille aihiota ja joskus piirtämääni työkuvaa, mutta kuva oli niin tiukasti kateissa että jätin homman siltä illalta kesken. Seuraavana päivänä pajalta kävi eräs miehen alku hakemassa romujaan pois ja kysyi samalla että tarvitsenko Triumphin ohjausakselia, sellainen kun oli romujen seassa ylimääräisenä. Noille kun saattaa aina joskus olla käyttöä niin nappasin akselin ja heitin "ehkä-hyödylliset-tavarat-joita-ei-kehtaa-heittää-pois" laatikkoon, sattumalta Hondan vääntyneen ohjausakselin viereen. Epäuskoisena tuijotin akselia hetken ja totesin että sehän on TÄYDELLINEN AIHIO. Olisin muutenkin tehnyt uuden alumiinista. Triumphin akseli on alumiinia, valmiiksi läpiporattu, noin 5mm vanhaa pidempi, alapäästä melkein valmis ja yläpäässä paksuutta oli sopivasti pari milliä työvaraksi. :D Melkein bolt-on.


MITTA- JA MUISTIINPANOVÄLINEET esiin, vähän suttauksia paperille ja sorvin ääreen. Heittokellolla passasin akselin jotakuinkin KOHDILLEEN ja raapaisin alapään olakkeen sekä prässäyspinnan MITTOIHINSA.

Tässä välissä tuli pieni stoppi, kun ei ollut laakereita ohjausakselille. Nekin kun on luovutettu muihin hommiin.
Onneksi ennakoivasti tilasin UUDEN SETIN ja parissa päivässä se kolahtikin postilaatikkoon. Alunperin näissä romuissa on muuten perinteiset kuulalaakerit. Samalla tuli siis päivitys huomattavasti parempiin kartiorullalaakereihin.
Ajan saatossa kun on tullut valmistettua aina kuhunkin hommaan sopivia PRÄSSÄYSTYÖKALUJA, niin laakereiden vasteisiin sopivat lyöntipulikat löytyivät aika sopivasti. Pehmeällä vasaralla naputtamalla vasteet sujahtivat PAIKALLEEN kivuttomasti.

Uudet laakerit paikallaan osien sovittaminen kävi mukavasti. Työkuvaa akselille en koskaan löytänyt, mutta vanhasta kierosta akselista sai tärkeimmät mitat ja loput laakereista. Vanha akseli oli muuten jostain syystä 5mm liian pitkä. Tämän olin sitten korjannut alalaakerin alle tulevalla holkilla. En muista miksi näin on käynyt, mutta uuden akselin lyhensin oikeaan mittaan. Eli akseli toisinpäin sorviin ja ULKOMITAT kohdilleen ja perään KIERTEET.

Kuva

Testiä varten PRÄSSÄSIN akselin paikalleen laakereineen. Laakeria varten on tullut joskus sorvattua sopiva sisäkehältä painava HOLKKI.

Paketti sujahti mukavasti PAIKALLEEN, ja YLÄKOLMIOKIN lopsahti kodilleen, mutta sitten tuli seuraava ongelma. Kaikki akselille tarkoitetut mutterit tuli lahjoitettua Eedelille puolisen vuotta sitten jonkun PC25:seen. Tilanteeseen oli kaksi vaihtoehtoa. Joko tilata mutterit ylihintaisina Hondan maahantuojan varaosatiskille, etsiä jostain purkupyörästä, tai sitten tehdä itse. En jaksanut odottaa, ja sen lisäksi tällä hetkellä olen erittäin perse auki, joten...

Nopea vilkaisu taas samaan "ehkä-hyödylliset-tavarat-joita-ei-kehtaa-heittää-pois" läjään ja SIELLÄHÄN NE OLIVAT keskellä. Jostain duunista ylijäänyt pieni pala Alumec89-nimistä materiaalia, joka on tähän asti toiminut leikkuunestepurnukalle kantena. Alumec on käytännössä samaa tavaraa kuin EN AW-7075, mutta ominaisuuksiltaan tasaisempaa suurilla paksuuksilla. Käytetään esimerkiksi muovimuoteissa.

Nappula sorviin KIINNI, pään oikaisu ja M12 kierre läpi. M12 TANKOA pakkaan kiinni ja pulikka kiertämällä PAIKALLEEN. Vähän PINTOJEN HIPLAAMISTA JA VIISTE. Toiselle puolelle LISÄÄ MUOTOA ja paketti kiinni JYRSIMEN PÖYTÄÄN. Katselin hetken ympärille ja nappasin sopivan näköisen avaimen käteen, kopioin siitä hammastuksen ja jyrsin sen MUTTERIN PINTAAN. Toiselle puolelle SAMA HOMMA. Tästä on tulossa siis kaksi mutteria. Avain lopsahtaa PAIKALLEEN mukavasti.

Samalla ähertäessä jyrsin viimeiselle mutterille muodot. AIHIO löytyi taas samasta kiposta kuin aiemmat. Ensin ULKOMUODOT, sorvissa PARI VIISTETTÄ ja toiselle puolelle kierteet. Isommat mutterit irroitin toisistaan ja sorvasin kierteet molempiin. Isompaan tuli alapuolelle UPOTUS. Mutterit istuivat PAIKALLEEN, mutta alemmasta tuli hieman turhan paksu, joten yläkolmio jää liian YLÖS, eikä mutteri enää ota kierteille. Pitää vähän madaltaa sitä vielä. Ulkonäöllisesti nuo kiristysmutterit ei nyt osuneet kyllä oikein omaan silmään, mutta siellähän ne piilossa köllöttävät. Ja mustaksi anodisoituna eivät pahemmin sieltä näy. YLIN MUTTERI tuli onneksi sopivan simppeliksi, siitä pidän.

Kuva

Pitänee vähän keventää kirjoitustyyliä. Voi saatana mitä sepustus tuli. :D
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Avatar
out0
Viestit: 671
Liittynyt: La Kesä 27, 2009 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja out0 » Pe Joulu 19, 2014 11:49 am

Se elää taas, tavallaan. Eläköön :firing:
Helvetti jäätyi. Se siitäkin sitten...
(Bomber Magazine 5/2009)

Motohörhö
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 1:00 am

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Motohörhö » Pe Joulu 19, 2014 10:02 pm

Hitaasti,mutta epävarmasti...

Täytyy tulla visioimaan lähipäivinä...

Avatar
NehRt
Viestit: 1105
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 1:00 am
Paikkakunta: RateReducer

Re: Honda cbr PC31 - Projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja NehRt » Pe Joulu 19, 2014 10:18 pm

Hienoo että sait uutta intoo :wavey:
Motoilut motoiltu, ei ne rahat ny kaikkeen riitä!
Kuva

Vastaa Viestiin