Kuvat: Judas Uskaliot

Teksti: Roima Ylipaine

Saatat ensivilkaukselta katsoa, että mitä ihmettä, kuvissa on samanlainen Katana kuin muutaman numeron takaisessa Oldskool-erikoispainoksessa! Mutta ei sentään, vaikka toimituksen väki onkin haurasta tavaraa yläpäästä, niin kyllä nämä laitteet sentään erotamme toisistamme.

Kyseessä on viime numerossa uutisoitu Katanan uusi tuleminen, eli alun perin pyörä oli Suzukin retrohenkinen muskelipeli, GSX 1400, jolle on annettu uudet muodot. Umm..siis vanhat...eikun…

Vanhassa vara parempi – vai onko?

Viime aikoina wanhojen japanialaispyörien suosio on kasvanut niin entisöinti- kuin rakentelukohteina ympäri euroopan ja myös suomessa on myös vastaava buumi päällä. Eikä mikään ihme, 80-luvun alun kantikkaista ja muutoinkin karkeahkoista pyöristä saa todella katu-uskottavia jo pelkästään vaihtamalla alkuperäisten paloletkujen tilalle nykyaikaiset vanteet renkaineen. Olemattomien jousituskomponenttien ja pakonkaan edessä lukkiutumattomien jarrujen nykyaikaistamisella pääsee eroon myös ylettömästä pelon tunteesta, joka ei suinkaan ole ihan aiheetonta, sillä yleensä pyörävanhukset eivät ole keveimmästä päästä kuin ominaisuuksiltaan. Puhumattakaan konetekniikasta, joka vaatii jatkuvaa ylläpitoa, sherlockholmes’maista vainua varaosien hankinnassa ja kasoittain pizzalaatikoita, joita heitellä öljyä alati vuotavan koneen alle tallin lattian varjelemiseksi.


Joillekinhan tämä on harrastuksen ”suola”, mutta jos haluaisit vain nauttia vanhojen hyvien aikojen fiiliksistä, ilman että tarvitsisi rakentaa koko pyörää uudelleen tai olla muutoin jatkuvasti kädet rasvassa kylmässä tallissa tuhertamassa, niin artikkelin pyörä on Se Juttu juuri sinulle.

Heavy metal-taustainen peruspyörä

Suzuki GSX 1400 on esitelty vakiokuosissaan Bomber Magazinen numerossa 3/2002 ja pyörä sai pommituskäyttöön varsin kohtalaiset arvosanat. Mahtava ”isolohko” moottori on todella väännökäs ja perus putkirempalla siitä saa ne uinuvatkin hummat käyttöön. GSX’ää valmistettiin vuodesta 2002 aina viime vuoteen asti ja uusien tiukentuneiden päästönormien tullessa voimaan, sai mörkömoottorinen muskelipyörä luvan jäädä pois mallistosta. Stereo iskunvaimentimet takana, rivoitettu sylinteriryhmä, massiivinen kantikas tankki ja todella muhkea istuin olivat retko-ilmeen vaikuttavimpia tekijöitä ja pyörä löysikin ostajansa ilman selittelyitä.


Kone on periaatteessa samaa perua kuin i/ö GSXR’ien moottorit, se jopa näyttää lähempää tarkasteltuna samanlaiselta, mutta tuskin yksikään osa sopii keskenään. ”Isolohko” tehtiin kokonaan omaksi tuotokseksiin, käyttäen apuna jo hyväksi havaittuja ratkaisuita ja modernisointia, mm. kaasareiden tilalla on polttoaineen suihkutusjärjestelmä. Myös runko kaksoiskehto putkineen on ”vanhanaikainen” designiltaan ja se pistikin ensimmäisenä silmiin Pro Boost Racingin miehillä, ”ompa kätevän näköinen – ihan kuin Katanassakin…”.

Jonoa leikkauspöydälle

Keskustelua Katanan katteiden istuttamisesta uuteen runkoon käytiin kiivaasti, mutta koska pajalla riitti puuhaa muiden projektien parissa, jäi ajatus kytemään muutamaksi vuodeksi, kunnes viime syksynä eräs 1400’nen kulkeutui miesten käsiin ja kas-kas, luurankohan siitä tuli samana iltana. Vaikka 1400’en ja orkkis-Katanan akseliväli on sama 1520mm, niin tuhatnelisatanen on silti kaikinpuolin massiivisempi, eikä katteiden istutu onnistunut ihan tipauttamalla.


Tankkiin piti upottaa bensapumppu ja pa-anturi, sekä modata alapohjaa, jotta se istuisi 1400’en leveämpään runkoputkistoon. Takahäkki oli myös liian pitkä, korkea ja leveä, jotta pitkulainen Katanan penkki ja takakate yhdistelmä olisi sopinut suoraan päälle.

Suunnittelua, säätöä, sovittelua ja pikkuhiljaa Katanan muodot alkoivat hahmottua ison pyssyn päälle. Kun osat oli soviteltu, oli aika restauroida ne ja väriteemaksi päätyi mm. Kelahaaran turbo-Katanastakin tuttu ’83 vuoden sini-hopea alkuperäisväritys.

Yksilöllistä tilaustavaraa

Koska pyörä on teknisesti varma ja nykyaikainen, ei koneeseen koskettu huoltoa ja normaalitarkistuksia lukuunottamatta. Mutta äänentoisto kaipasi jotain hifistelyä ja Hirwarilla oli siihen oikeat eväät, Vance & Hines Sidewinder! Sidewinderin sivutrumpetti oli kuitenkin ”hieman” avara (kyseessähän on siis tyhjä kartio), sen kautta moottori laulu oli jotain liian infernaalista tähän projektiin. Mutkitteleva käärmeenpesä pakosarja oli kuitenkin niin kaunis, että se päätyi pyörään ja vaimentimeksi etsittiin hieman hiljaisempi kartio tarvikemarkkinoilta. Alusta on myös alkuperäistä Suzukia, etupään hienoja piparilevyjä ja teräspunosletkuja lukuunottamatta.


Nyt saattaa tarkkaavainen lukija ihmetellä, että mitenkäs ne turbomiehet rakentaa vaparipyöriä..? No kyseinen Iso Miekka on tehty mielenkiinnosta tälläistä new-old-skool projektia kohtaan ja onkin nyt myytävänä.


MP08 - Bomber Hell, see you there!

Pro Boostilta ilmoitetaan, että näitä tehdään jatkossa myös tilaustyönä sellaista haluaville.

Mutta jos haluat omasi turbosarjan kera, niin sekin on mahdollista, sillä 1400’een löytyy nyt myös valmis puhallinsetti, joka mallinnettiin samalla kun tätä projektia saatettiin nykykuosiinsa.

GSX 1400 Katana on nähtävänä Kelahaaran originaalin Katanan (esitelty 5/2007) kanssa myös MP08-näyttelyssä Bomber Hell-alueella, joten käykää toteamassa paikanpäällä miltä nykyaikainen legenda näyttää!

Artikkelin teon jälkeen perimmäisenä kysymyksenä jäi askarruttamaan, että mikähän näitä Pro Boostin äijiä oikein vaivaa? Ensin hankitaan tallit täyteen 20-30 vuotiaita pyörävanhuksia ja päivitetään niiden tekniikkaa kaikilta osin nykyaikaiseksi ja heti siitä päästyään ne hommaavat nykypyöriä, jotka puolestaan rakennetaan näyttämään 20-30 vuotta vanhoilta! Ihme sakkia…

Suzuki GSX 1400 Pro Boost Katana

Vuosimalli 2002

Moottori: 1402cc ilma-/öljyjäähdytetty16-venttiilinen rivinelonen

Poraus x isku: 81mm x 68mm

Puristussuhde: 9.5:1

Polttoaineen syöttö: suihkutus, 34mm läppärungot

Kytkin: märkätyyppinen monilevy, kierrejousilla ja suorahampainen ensiöveto

Vaihteisto: 6-nopeuksinen

Pakoputkisto: Vance & Hines ”evo”-pakosarja, ”Dunstall”-tyyppinen vaimennin

 

Etupää

Vakio teleskoopit, 130mm jousto.

6-mäntäiset Tociko jarrusatulat, 320mm Wawe-jarrulevyt, teräspunosletkut,

vakiomittaristo, clip-on ohjaustanko, rihlaton ajovaloumpio.

 

Takapää

Vakio iskunvaimentimet, 123mm jousto, monipuoliset säätömahdollisuudet.

220mm jarrulevy, 2-mäntäpuristin. Takahaarukan jatkopalat lisäoptiona.

 

Speciaalia

1983 Suzuki 1100 Katanan katteet, tankki ja penkki restauroitu ja sovitettu paikalleen.

 

Lisätietoja:

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


FacebookTwitterDiggGoogle BookmarksShare on Google+