Pegaso (turbo moto ?)

Valvojat: ESKIL, btseppo

pekasus
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 1:00 am
Paikkakunta: XJR1300/XB12/990 Adventure

Pegaso (turbo moto ?)

Viesti Kirjoittaja pekasus » Ti Marras 22, 2011 6:47 pm

Kaverin kehoituksesta laitetaan tänne jotain juttua aluillaan olevasta porjektista.
Katsotaan kummalla loppuu mielenkiinto ensin kirjoittajalla vai lukijoilla.
Saattashan täältä apujakin löytyä jos omat loppuu.
Vähän linjasta poikkeava pärrä aihio Aprilia Pegaso 650 matkaenska.
Nuoremmat lukijat voi olla jo sitä mieltä että setä on eksynyt väärään seuraan!!! Näin voi ollakkin on jo sitä vuosikymmentä että ilkee nostaa vaikka henkseleillä housut jalkaan että ei puolitangossa tarvii roikottaa...

Mutta tohon pärrään,tarkoitus muuttaa ulkoisesti supermoto maiseksi...tiedän et painava..voima korvaa
Moottoria avittaa muuttuvasiipisellä puhaltimella eli Garret VNT
Epäilyjä kyllä varmaan herättää monessa mielessä.

Perusteluja miksi tuo:
Rotax moottori joka melko pommin varma vakiona,aloitettu konetta tekemään ennenkuin nuorimmat tällä foorumilla syntyneetkään ja BMW käyttää vielä tänä päivänäkin.
Ollut monessa bemari mallissa ja tossa apikassa sekä can am ds 650 mönkkärissä.
Kestänee tehon lisäystä aika tavalla Pami saksassa ottaa 90 hp vaparina tuosta koneesta (http://www.team-pami.com/cms/index.php)

Aihio on suht halpa kokeilu kappale ja katsotaan mitä tulee,
kovemmat osat tähän huomattavasti vaikeempi löytää kuin johonki gixxeriin mut vaikeudet tiedostettu.

Täällähän joku turbotteli/suunnitteli jotai yx muki Honraa

Suomessa vähän näitä yx mukeja ahdistettu mut mönkkäri puolella yleistä,ainakin maailmalla.

Toi Sewdu petteri on aika paljo tainnut kiusata tota XR Honraa
http://www.youtube.com/watch?v=LsqnQFb54V0
Siitä löytyy aika paljon juutuubi pätkää.

En jatkossa näin pitkii juttuja kirjoita,mut olkoon aloitus tällainen.
Kuviakin jossain vaiheessa jos osaan..tullut koulut käytyä ennen kuin tietokone oli keksitty..
Viimeksi muokannut pekasus, Ke Marras 23, 2011 9:45 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
thelittleone
Viestit: 1482
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 12:00 am
Paikkakunta: 1040cc jossa ahdin määrää tahdin

Re: Pegaso

Viesti Kirjoittaja thelittleone » Ti Marras 22, 2011 9:28 pm

pekasus kirjoitti:Nuoremmat lukijat voi olla jo sitä mieltä että setä on eksynyt väärään seuraan!!! Näin voi ollakkin on jo sitä vuosikymmentä että ilkee nostaa vaikka henkseleillä housut jalkaan että ei puolitangossa tarvii roikottaa...
Elä huoli ei ne housut roiku mullakaan eikä monella muullakaan tällä foorumilla. :wavey:

Mitä tulee projektisuunnitelmiin niin kuulostaa hyvältä.
Kuvia vaan näytille

pekasus
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 1:00 am
Paikkakunta: XJR1300/XB12/990 Adventure

Viesti Kirjoittaja pekasus » Ke Marras 23, 2011 9:20 am

Koetetaanpa joku kuva saada linkitettyä.
Lähtökohta siis tällainen,ehjä pyörä ei todellakaan houkuttelevan näköinen motoksi tai muutenkaan bomberi unelma.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3352924.jpg

Purku alkoi ja suunnitelmat tulevasta siinä mukana.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3352925.jpg

Jäljelle tulee jäämään moottori,runko ilman takahäkkiä,keula,navat
loput osat jotain muuta.

Keula on USD vähän ohkaisilla putkilla verraten kotari ym. mut sillä mennään ainakin aluksi.
Hyväkuntoinen vuotamaton keula tuli huollettua ja kakskymppiset ölpät sisään.

Moottori osina pöydällä,männäksi Wössnerin tako millin matalampi vakiosta.
Kannenpultit 12.9
Kakkosen potkimista näissä esiintyy,rattaat koneistajalla niille racecut hionta 7 asteen kulmalla.

Nämä ei aivan simppeleitä kun ei valmiina tuohon esim takomäntää.
Netin selaamista monta päivää,mittojen vertailua ja lopulta Jammu Raptor 660 mönkkärin mäntä oikeilla mitoilla..Bingo!!

Avatar
nesto
Viestit: 622
Liittynyt: Su Maalis 27, 2011 1:00 am
Paikkakunta: ---

Viesti Kirjoittaja nesto » Ke Marras 23, 2011 9:45 am

pekasus kirjoitti:Bingo!!
Pistetään rojekti seurantaan ja jäädään innolla odottamaan lopputulosta.. :deal:

Avatar
clawfinger
Viestit: 588
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 1:00 am
Paikkakunta: R1-T

Viesti Kirjoittaja clawfinger » Ke Marras 23, 2011 11:22 am

Jaa ei bomberin unelma? Tommonenhan se just on! :P Tuommosesta pyörästä sitä on just parasta alkaa rakentamaan, kun saa purkuvaiheessa toteuttaa itseään... Aika harvassa on ne pyörät mistä ei rakentamalla sais aikaan mitään hyvää. :deal:

Avatar
CFH
Viestit: 1154
Liittynyt: La Touko 08, 2004 12:00 am
Paikkakunta: jatkuu ja madaltuu...

Viesti Kirjoittaja CFH » Ke Marras 23, 2011 12:07 pm

Kuulostaa hyvältä ja mielenkiintoiselta.

Onneksi vaihdoit topikin nimeä. Kun ekan kerran osui silmään, niin tuli ensimmäisenä mieleen joku skootteri tai asuntoauto :lol:

pekasus
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 1:00 am
Paikkakunta: XJR1300/XB12/990 Adventure

Viesti Kirjoittaja pekasus » Ke Marras 23, 2011 1:30 pm

CFH kirjoitti: joku skootteri tai asuntoauto :lol:
Tiedä vaikka lopulta tulee alle 25kw skootteri kun on tarpeeksi aikaa ja rahaa poltettu,mut tosissaan vielä yritetään.

tavoite:teho ja vääntö tuplataan,vähän vähempäänkin tyydytään

Avatar
stroker
Viestit: 57
Liittynyt: La Loka 01, 2011 12:00 am

Viesti Kirjoittaja stroker » Ke Marras 23, 2011 4:58 pm

Kiinnostus heräsi heti, upea projekti :wavey:

jampesteri
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 12:00 am
Paikkakunta: B12 & 350banshee

Viesti Kirjoittaja jampesteri » Ke Marras 23, 2011 10:10 pm

Täällä myös odotellaan rojektin etenemistä.

Pari kk on oma 1-pyttynen pallinhakkaaja ollut ahdettuna, toimii
:firing:

pekasus
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 1:00 am
Paikkakunta: XJR1300/XB12/990 Adventure

Viesti Kirjoittaja pekasus » Ke Marras 23, 2011 11:34 pm

jampesteri kirjoitti:
Pari kk on oma 1-pyttynen pallinhakkaaja ollut ahdettuna, toimii
:firing:
Mikä tämä on?? enkö ole vaan sattunut huomaamaan...vai onko tämä piilossa tehty/pidetty

Tiedä vaikka jotai vinkkiä tai jotain....????

Avatar
Tomba
Viestit: 337
Liittynyt: To Syys 09, 2004 12:00 am
Paikkakunta: Rottamainen Dominator SM (T..?)

Viesti Kirjoittaja Tomba » To Marras 24, 2011 12:14 am

pekasus kirjoitti:
jampesteri kirjoitti:
Pari kk on oma 1-pyttynen pallinhakkaaja ollut ahdettuna, toimii
:firing:
Mikä tämä on?? enkö ole vaan sattunut huomaamaan...vai onko tämä piilossa tehty/pidetty

Tiedä vaikka jotai vinkkiä tai jotain....????
Mielenkiintonen projekti :deal:
ja jampesterin pyörästä tahtos tietää lisää kans..
Itellä on toi Dominator turbotus meneillään, on vaa nii piiiiitkä projekti.. pian vuoteen tapahtunu mitään..? :nono:
Koska ollaan perillä...?

jampesteri
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 12:00 am
Paikkakunta: B12 & 350banshee

Viesti Kirjoittaja jampesteri » To Marras 24, 2011 10:25 am

Mulla on tommonen 500cc mönkkäri, garrett t-15, rutut on pudotettu 9:1 paikkeille lisätivarilla pytyn alla, sähköiltään ja ennakoiltaan täysin vakio. ahdot on reilu 1bar, re85 hoitaa viileempänä käymisen, talven aikana tulee ehkä perehtyä ennakoihin ja vesiruuttaan.
Kuva

Ahdinroinat piti asentaa taakse piiloon ihan tarkoituksella sleeperiksi.
http://mrjokkepakokaasu.kuvat.fi/kuvat/ ... hash=24942
http://mrjokkepakokaasu.kuvat.fi/kuvat/ ... hash=24942
http://mrjokkepakokaasu.kuvat.fi/kuvat/ ... hash=24955

Ongelmia oli paljonkin ensisauhujen jälkeen, vakiokaasaria(kalvo-mikuni) ei tahtonu saamaan toimimaan ahdoilla ei sitten millään. Painetta vietiin enempi ja vähempi joka koloon huonolla menestyksellä.
Laitoin suoraveto keihinin tilaukseen ja postia odotellessa nakertelin painekotelon, tällä yhdistelmällä rupes toimimaan. En tiedä olisko pelkkä painekotelo saanut kalvokaasarin toimimaan mutta näillä nyt mennään.
Aika olennaista ykspyttysen ahtamisessa kaasarin läpi puhaltavana taitaaa olla toi iso painekotelo joka tasaa sykäykset, jostain luin että ohjesääntönä min. kuutiotilavuus X 4= painekotelon tilavuus. Omassa nyt n.2litraa tilavuutta, isomman oisin tehnyt mutta tila loppui kesken.

Tää on nyt ensimmäinen turbo-laitos minkä oon rakentanu ja saas nähä tuleeko enää vapareita talliin.

Avatar
Tomba
Viestit: 337
Liittynyt: To Syys 09, 2004 12:00 am
Paikkakunta: Rottamainen Dominator SM (T..?)

Viesti Kirjoittaja Tomba » To Marras 24, 2011 7:39 pm

Mul on n.litranen painekotelo puoli valmiina, tilavuutta tulee max.1,5 litraa kun saan valmiiksi asti..? saas nähä piisaako? tilaa ei oo yhtään enempää :( Ellei sais turboa penkin alta, sinne mihin se kuuluis, mut eipä mahu järkevästi muualle... :firing: ja puristukset kerkesin nostaan n.13, ennenku tajusin et vapari virittäminen on turhaa :D eli pitkä on tie.. varsinki ku hommaa vaa lisää prjekteja.. :nono:

E: nii ja turbona aluksi kkk jostai 90hv vag:ista (gt15 on lähes sama)
Koska ollaan perillä...?

pekasus
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 1:00 am
Paikkakunta: XJR1300/XB12/990 Adventure

Viesti Kirjoittaja pekasus » Pe Marras 25, 2011 9:12 am

Tankkia tuohon pitkään mietin,ylärunkoputken malli sellainen että ei ala oikeen valmiit muovitankit istumaan.
Todennäk. xt660x peltitankki siitä pohja uusiksi..
Sellainen löytyi Mp Pitstopista,kolme viikkoa sitten tilasin, lähti heti mutta POSTI hukkasi ja ei vieläkään löytynyt..

Moottori odotellessa irroittelin purin sisäkalut pöydälle,kokosin tyhjät kuoret ja lasikuula puhallukseen.

Moottori swingi ym pientä sit "maalarille" ja väriä päälle.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3352926.jpg

Ja tällaista tuli,kuvat vanhalla kännyllä.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3352927.jpg

Saa nähdä miltä näyttää kun on taas pöydällä pyöritelty ja sisukset kasattu..

Avatar
kawa6r
Viestit: 1623
Liittynyt: To Huhti 04, 2002 12:00 am
Paikkakunta: 2-kilpinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawa6r » Pe Marras 25, 2011 11:32 am

meinasin ite hommata samanlaisen pegason, mutta kaadutun AVK:lta. ei olis paljoo olis maksanut, mutta en sitten uskaltanut, kun en noin paljon tiennyt ton koneen kestävyydestä.
varmaan tän luettuani olisin ollut rohkeampi tarjouksissani.

motoprojektiksi suunnittelin, ilman turboa tosin.

hieno projekti. ei ainakaan ihan samanlainen kun ne ainaiset iöt ja muut.

Vastaa Viestiin