ajamaan oppiminen
Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo
- tomppa
- Viestit: 428
- Liittynyt: Ke Heinä 31, 2002 12:00 am
- Paikkakunta: Ei Mitn...
- watergate
- Viestit: 81
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2002 12:00 am
- Paikkakunta: Wikakasa
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Syys 18, 2002 12:00 am
- Paikkakunta: TL1000s
On se homma kylää niinkin,että ei kannata tehdä sitä virhettä että ostaa liian pienen/tehottoman pyörän jos aikoo kuitenkin siirtyä sen jälkeen isompaan.
On monelle käynyt niin että ostaa esim.just er vitosen ja kuukauden parin jälkeen se tuntuu jo ihan lussulta ja sitä paiskoo miten lystää ja isompaa tekis mieli.
Ja sitten vituttaa ostos.
Tämä siis sillä varauksella ,että on ees vähän ajanut jollain 2 pyöräsellä.
On monelle käynyt niin että ostaa esim.just er vitosen ja kuukauden parin jälkeen se tuntuu jo ihan lussulta ja sitä paiskoo miten lystää ja isompaa tekis mieli.
Ja sitten vituttaa ostos.
Tämä siis sillä varauksella ,että on ees vähän ajanut jollain 2 pyöräsellä.
-ei se satu-
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 12:00 am
- Paikkakunta: Jenkkilintta.
Motoissa ja enskoissa eronahan on yleensä vain vannekoko/jarrut..HulluoZMo kirjoitti:sanokaa te jotka ajatte crossii: oppiiko crossipyörällä keulimaan hyvin..
onko crossipyörällä helpompi keulia kuin esim 650 XT Supermotolla?
Ei se hirveesti eroa, motoilla on vaan kivempi päristellä pikipinnoitteeella 17" kumien vuoksi..
Juu.. ja s-motot on järjettömän helppoja keulia.
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti Heinä 30, 2002 12:00 am
- Paikkakunta: Kawasaki
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma Elo 05, 2002 12:00 am
- Paikkakunta: tm125, wre125
- Viesti:
Ei se nyt niinkään yksioikoista ole että piikillä tai pienemmälläkin vehkeellä olisi helpompi tai turvallisempi montulla, ehkä jopa päinvastoin. Esim 250 2t on huomattavasti helpompi ajaa pehmeillä radoilla kuin piikki koska vääntöä on aivan eri lailla, ei tarvitse huudattaa ollenkaan. Voisi kuvitella ettei piikki niin lähde hansikkaasta mutta totuus siinäkin toinen, hieman väsynyt kuski, kierrokset kokoajan tapissa että pyörä yleensä etenee, sinne joku häikkä, esim ottaa yhäkkiä pitoa jostain ja kyllä siinä lähtee kokemattomalta piikkikin käsistä.
Puolikkaalla ajo sensijaan on hyvinkin rauhallista kun pitää järjen päässä eikä yritä yli omien rajojen. Suurin riski puolikkaalla piikkin verrattuna tehojen puolesta on varmaa on juuri että alkaa olla hieman väsynyt, ei jaksa ajaa kunnolla ja menee töyssyissä rytmi sekaisin, rykäsee vahingossa kaasun pohjaan ja sillon se mopo kyllä lähtee takuuvarmasti hansikkaasta.. tosin kokemuksesta tiedän sanoa että tämäkin on helppo juttu piikillä kun on sopivan väsynyt ;)
Ja siitä ajmaan oppimisesta, itse opin ekana vuotena ehdottomasti eniten kun aloin harrastaa kunnolla crossiradalla ajoa, sitä ennnen olin kyllä ajanut vuosia jossain hiekkamontuilla muttei sitä voi ollenkaan verrata kunon radalla ajoon. Siinä tulee oikeen semmonen vaihe että huomaa että nyt alkaa ajo sujua, ei enään kaatuile tyhmästi helppoihin mutkiin jne. Kuntoa kyllä pitää sitten treenata jos meinaa että siitä hommasta jotain tulee, liian moni loukkaantuminen johtuu vain ja ainoastaan siitä että väsyneenä ajetaan ja tulee tyhmiä virheitä.
Puolikkaalla ajo sensijaan on hyvinkin rauhallista kun pitää järjen päässä eikä yritä yli omien rajojen. Suurin riski puolikkaalla piikkin verrattuna tehojen puolesta on varmaa on juuri että alkaa olla hieman väsynyt, ei jaksa ajaa kunnolla ja menee töyssyissä rytmi sekaisin, rykäsee vahingossa kaasun pohjaan ja sillon se mopo kyllä lähtee takuuvarmasti hansikkaasta.. tosin kokemuksesta tiedän sanoa että tämäkin on helppo juttu piikillä kun on sopivan väsynyt ;)
Ja siitä ajmaan oppimisesta, itse opin ekana vuotena ehdottomasti eniten kun aloin harrastaa kunnolla crossiradalla ajoa, sitä ennnen olin kyllä ajanut vuosia jossain hiekkamontuilla muttei sitä voi ollenkaan verrata kunon radalla ajoon. Siinä tulee oikeen semmonen vaihe että huomaa että nyt alkaa ajo sujua, ei enään kaatuile tyhmästi helppoihin mutkiin jne. Kuntoa kyllä pitää sitten treenata jos meinaa että siitä hommasta jotain tulee, liian moni loukkaantuminen johtuu vain ja ainoastaan siitä että väsyneenä ajetaan ja tulee tyhmiä virheitä.
- ossi-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Ti Loka 08, 2002 12:00 am
- Paikkakunta: zx6r, rm 250
toi että väsyneenä yrittää ajaa täysillä ja kaatuu helposti homma on totta..
mulla alkaa paikat väsyä jo kun vedän täysii 6-8 kierrosta Urusvuoren radalla, olkapäät, ranteet, selkä ja niska tulee ainakin mulla ekana kipeeksi ja sit tulee sellasii ihan älyttömii kaatumisii, mul on niin useamman kerran käyny ja päätin että pidän aina 5 kierroksen välein 5-15 min tauon ja se sit kans toimii, ei tuu niin usein sellasii kaatumisii et, just lähtee pompuista rytmi, keulii ympäri
jne..
motocrosshan eroaa oikeastaan paljon endurosta, me kesällä serkun kanssa vedetään helposti neljä tuntia putkeen mettässä, molemmilla pärrä alla.. siinä ei väsy paljon yhtään, vaikkei sitä meijän mettässä sähläämistä voi kyl puhtaaksi enduroks kutsuu.. ainoo vaan että illalla rupee kädet tärisee sairaasti, ja mä kuulemma ajan crossia unissanikin
niin pointti oli vaan että moni luulee että crossiradalla ajaminen niin lujaa kuin pystyy on samanlaista ja yhtä leppoisaa kuin maantiellä ajaminenkin, mutta asiahan ei todellakaan ole näin..
niin ja määhän ajan 80cc ,ett sanoin oman näkemykseni 80cc :llä ajamisesta eli ne tiedä miten homma sujuu piikillä tai kakspuokilla..
mulla alkaa paikat väsyä jo kun vedän täysii 6-8 kierrosta Urusvuoren radalla, olkapäät, ranteet, selkä ja niska tulee ainakin mulla ekana kipeeksi ja sit tulee sellasii ihan älyttömii kaatumisii, mul on niin useamman kerran käyny ja päätin että pidän aina 5 kierroksen välein 5-15 min tauon ja se sit kans toimii, ei tuu niin usein sellasii kaatumisii et, just lähtee pompuista rytmi, keulii ympäri
motocrosshan eroaa oikeastaan paljon endurosta, me kesällä serkun kanssa vedetään helposti neljä tuntia putkeen mettässä, molemmilla pärrä alla.. siinä ei väsy paljon yhtään, vaikkei sitä meijän mettässä sähläämistä voi kyl puhtaaksi enduroks kutsuu.. ainoo vaan että illalla rupee kädet tärisee sairaasti, ja mä kuulemma ajan crossia unissanikin
niin pointti oli vaan että moni luulee että crossiradalla ajaminen niin lujaa kuin pystyy on samanlaista ja yhtä leppoisaa kuin maantiellä ajaminenkin, mutta asiahan ei todellakaan ole näin..
niin ja määhän ajan 80cc ,ett sanoin oman näkemykseni 80cc :llä ajamisesta eli ne tiedä miten homma sujuu piikillä tai kakspuokilla..
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2002 12:00 am
- Paikkakunta: Yamaha YZ 125cc
- Viesti:
Kyllähän muuten ottaa just päähän se maallikkoveljien ja sisarten käsitys moottoriurheilulajien helppoudesta. Itekin tuli nuorempana DT:llä vedeltyä Luodesuon crossiradalla ja helvetti jotta viiskin kierrosta putkeen ja alko jo tuntumaan aika huolella... Pitun rankka laji se on. Pitää kyllä hattua nostaa niille jotka kunnon kisaa tosissaan ajaa, siinä saa olla vähän saatanan rautanen kunto!
~ One More Beer And Heavy Metal And I'm Just Fine ~
- Junnu
- Viestit: 709
- Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 1:00 am
- Paikkakunta: SXF 250, Pro RC, Monkey
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 12:00 am
- Paikkakunta: Husse (viel