ajamaan oppiminen

Valvojat: B1200, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, John, Bomber#1, ESKIL, btseppo

Avatar
ossi-
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Loka 08, 2002 12:00 am
Paikkakunta: zx6r, rm 250

Viesti Kirjoittaja ossi- » Ma Joulu 09, 2002 4:25 pm

sanokaa te jotka ajatte crossii: oppiiko crossipyörällä keulimaan hyvin..
onko crossipyörällä helpompi keulia kuin esim 650 XT Supermotolla?

Avatar
tomppa
Viestit: 428
Liittynyt: Ke Heinä 31, 2002 12:00 am
Paikkakunta: Ei Mitn...

Viesti Kirjoittaja tomppa » Ma Joulu 09, 2002 7:06 pm

Moton luulis olevan helpompi keulia koska on nelitahti,vaikka onhan niitä nelari crossejakin.Muuten varmaan melko samankaltaisia vehkeitä keulia.Vaikea kyl mennä vannomaan kun en oo supamotolla ajanu.

EIKUN VETOJA... :firing::firing::firing:
Mielipuolisuus on perinnöllistä. Saat sen lapsiltasi. <br>

Avatar
watergate
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Syys 30, 2002 12:00 am
Paikkakunta: Wikakasa

Viesti Kirjoittaja watergate » Ma Joulu 09, 2002 11:23 pm

Crossilla on helpompi nyppästä nokka ylös välitysten ansiosta. Keveytensä takia crossilla on myös "turvallista" harjoitella, sillä pääsee alkuun. :D
Ole ystävällinen ihmisille matkallasi huipulle, sillä törmäät heihin uudelleen matkallasi pohjalle.

TLS
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 18, 2002 12:00 am
Paikkakunta: TL1000s

Viesti Kirjoittaja TLS » Ma Joulu 23, 2002 11:58 pm

On se homma kylää niinkin,että ei kannata tehdä sitä virhettä että ostaa liian pienen/tehottoman pyörän jos aikoo kuitenkin siirtyä sen jälkeen isompaan.
On monelle käynyt niin että ostaa esim.just er vitosen ja kuukauden parin jälkeen se tuntuu jo ihan lussulta ja sitä paiskoo miten lystää ja isompaa tekis mieli.
Ja sitten vituttaa ostos.
Tämä siis sillä varauksella ,että on ees vähän ajanut jollain 2 pyöräsellä.
-ei se satu-

Sakuc
Viestit: 37
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 12:00 am
Paikkakunta: Jenkkilintta.

Viesti Kirjoittaja Sakuc » Ti Joulu 24, 2002 12:48 am

HulluoZMo kirjoitti:sanokaa te jotka ajatte crossii: oppiiko crossipyörällä keulimaan hyvin..
onko crossipyörällä helpompi keulia kuin esim 650 XT Supermotolla?
Motoissa ja enskoissa eronahan on yleensä vain vannekoko/jarrut..

Ei se hirveesti eroa, motoilla on vaan kivempi päristellä pikipinnoitteeella 17" kumien vuoksi..

Juu.. ja s-motot on järjettömän helppoja keulia.

Avatar
ossi-
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Loka 08, 2002 12:00 am
Paikkakunta: zx6r, rm 250

Viesti Kirjoittaja ossi- » Ti Joulu 24, 2002 11:36 am

sit ku sais vielä joulupukilta 2 vuotta lisää ikää lahjaksi ni olis kiva :)

dogi
Viestit: 64
Liittynyt: Su Marras 25, 2001 1:00 am
Paikkakunta: Huristin ja P

Viesti Kirjoittaja dogi » Ti Joulu 24, 2002 12:39 pm

Miten niin kaksi. Mun laskujen mukaan sä tarvitset kusi vuotta lisää ikää päästäksesi oikean pyörän vietäväksi :)

T. Dogi

Avatar
ossi-
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Loka 08, 2002 12:00 am
Paikkakunta: zx6r, rm 250

Viesti Kirjoittaja ossi- » Ti Joulu 24, 2002 1:04 pm

täytän kesäl 15.. niin täst pari vuotta lisää ni olisin 16 ja sit sais sentään kevarin alle.. isosta pyörästä ja no kevaristakin vain haaveillaan vasta :cry:

Lemmy
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Heinä 30, 2002 12:00 am
Paikkakunta: Kawasaki

Viesti Kirjoittaja Lemmy » Ti Joulu 24, 2002 1:09 pm

[quote="dogi"]Miten niin kaksi. Mun laskujen mukaan sä tarvitset kusi vuotta lisää ikää päästäksesi oikean pyörän vietäväksi :)

T. Dogi[/quote]

Pojaat...
Kannattaa muistaa että homma ei ole todellakaan hallinnassa jos pyörä alkaa viedä kuskia... :upto::P:lol::lol::lol:

fiketsu
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Elo 05, 2002 12:00 am
Paikkakunta: tm125, wre125
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiketsu » Ke Joulu 25, 2002 3:48 am

Ei se nyt niinkään yksioikoista ole että piikillä tai pienemmälläkin vehkeellä olisi helpompi tai turvallisempi montulla, ehkä jopa päinvastoin. Esim 250 2t on huomattavasti helpompi ajaa pehmeillä radoilla kuin piikki koska vääntöä on aivan eri lailla, ei tarvitse huudattaa ollenkaan. Voisi kuvitella ettei piikki niin lähde hansikkaasta mutta totuus siinäkin toinen, hieman väsynyt kuski, kierrokset kokoajan tapissa että pyörä yleensä etenee, sinne joku häikkä, esim ottaa yhäkkiä pitoa jostain ja kyllä siinä lähtee kokemattomalta piikkikin käsistä.

Puolikkaalla ajo sensijaan on hyvinkin rauhallista kun pitää järjen päässä eikä yritä yli omien rajojen. Suurin riski puolikkaalla piikkin verrattuna tehojen puolesta on varmaa on juuri että alkaa olla hieman väsynyt, ei jaksa ajaa kunnolla ja menee töyssyissä rytmi sekaisin, rykäsee vahingossa kaasun pohjaan ja sillon se mopo kyllä lähtee takuuvarmasti hansikkaasta.. tosin kokemuksesta tiedän sanoa että tämäkin on helppo juttu piikillä kun on sopivan väsynyt ;)

Ja siitä ajmaan oppimisesta, itse opin ekana vuotena ehdottomasti eniten kun aloin harrastaa kunnolla crossiradalla ajoa, sitä ennnen olin kyllä ajanut vuosia jossain hiekkamontuilla muttei sitä voi ollenkaan verrata kunon radalla ajoon. Siinä tulee oikeen semmonen vaihe että huomaa että nyt alkaa ajo sujua, ei enään kaatuile tyhmästi helppoihin mutkiin jne. Kuntoa kyllä pitää sitten treenata jos meinaa että siitä hommasta jotain tulee, liian moni loukkaantuminen johtuu vain ja ainoastaan siitä että väsyneenä ajetaan ja tulee tyhmiä virheitä.

Avatar
ossi-
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Loka 08, 2002 12:00 am
Paikkakunta: zx6r, rm 250

Viesti Kirjoittaja ossi- » Ke Joulu 25, 2002 12:21 pm

toi että väsyneenä yrittää ajaa täysillä ja kaatuu helposti homma on totta..
mulla alkaa paikat väsyä jo kun vedän täysii 6-8 kierrosta Urusvuoren radalla, olkapäät, ranteet, selkä ja niska tulee ainakin mulla ekana kipeeksi ja sit tulee sellasii ihan älyttömii kaatumisii, mul on niin useamman kerran käyny ja päätin että pidän aina 5 kierroksen välein 5-15 min tauon ja se sit kans toimii, ei tuu niin usein sellasii kaatumisii et, just lähtee pompuista rytmi, keulii ympäri :-?:) jne..

motocrosshan eroaa oikeastaan paljon endurosta, me kesällä serkun kanssa vedetään helposti neljä tuntia putkeen mettässä, molemmilla pärrä alla.. siinä ei väsy paljon yhtään, vaikkei sitä meijän mettässä sähläämistä voi kyl puhtaaksi enduroks kutsuu.. ainoo vaan että illalla rupee kädet tärisee sairaasti, ja mä kuulemma ajan crossia unissanikin :D
niin pointti oli vaan että moni luulee että crossiradalla ajaminen niin lujaa kuin pystyy on samanlaista ja yhtä leppoisaa kuin maantiellä ajaminenkin, mutta asiahan ei todellakaan ole näin..

niin ja määhän ajan 80cc ,ett sanoin oman näkemykseni 80cc :llä ajamisesta eli ne tiedä miten homma sujuu piikillä tai kakspuokilla..

Wolfheart
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Syys 30, 2002 12:00 am
Paikkakunta: Yamaha YZ 125cc
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wolfheart » Ma Joulu 30, 2002 11:48 am

Kyllähän muuten ottaa just päähän se maallikkoveljien ja sisarten käsitys moottoriurheilulajien helppoudesta. Itekin tuli nuorempana DT:llä vedeltyä Luodesuon crossiradalla ja helvetti jotta viiskin kierrosta putkeen ja alko jo tuntumaan aika huolella... Pitun rankka laji se on. Pitää kyllä hattua nostaa niille jotka kunnon kisaa tosissaan ajaa, siinä saa olla vähän saatanan rautanen kunto!
~ One More Beer And Heavy Metal And I'm Just Fine ~

Avatar
Junnu
Viestit: 709
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 1:00 am
Paikkakunta: SXF 250, Pro RC, Monkey

Viesti Kirjoittaja Junnu » Ti Maalis 11, 2003 4:38 pm

Tehoon tottuu, se on fakta. Dukesta helpompaa ajettavaa on vaikea löytää. Tietysti voi ostaa mopon mutta siitä nyt ei ole kellekkään mitään iloa. Sitäpaitsi 250 cc crosissa on saman verran tehoa kun dukessa.

Neero
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Husse (viel

Viesti Kirjoittaja Neero » To Touko 22, 2003 2:07 pm

Periaatteessahan on sama minkä pyörän ostaa (jotkut turbo ärrät lukuunottamatta :blah: ), kunhan aluksi ajaa järjen kanssa.

Useimmat kaatumiset kun varmaan tulee siitä omien taitojen ylittämisestä..

Turbo pyörää en itse ainakaan viittis kokeilla, kun luulen että viimeistään se turbon viive yllättäis.

e2k
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 12:00 am
Paikkakunta: KTM Duke II

Viesti Kirjoittaja e2k » To Touko 22, 2003 8:43 pm

ajat, ajat ja ajat.. kyllä se taito siinä samalla tulee :)

Vastaa Viestiin