Tekniikka FAQ
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
Tekniikka FAQ
Usein Kysytyt Kysymykset (ja joissain tapauksissa vastaukset)
Tähän aiheeseen tallennetaan useimmin kysytyt asiat sekä lyhyesti niihin vastaukset, jos tulee mieleen asia mikä voisi olla hyödyllinen lisätä tähän listaan, pistäkääpä yksityisviestiä tulemaan niin lisään kyssärin listalle.
(listasta klikkaamalla saat ko. aiheen suoraan auki selaamatta)
1. Mistä saan osia mällättyyn/projekti pyörääni?
2. Vaihdoin sliparin pyörääni, tarviiko viedä penkitettäväksi?
5. Miten pyörän metalliosat kiillotetaan peilikiiltäviksi?
6. Miten saan turbon/kaasut pyörääni?
7. Mistä voi ostaa kaikenmaailman kivoja nippeleitä prätkääni?
8. Miten kuristan XYZ pyöräni 25kW:iin että saan ajaa sillä?
9. Mistä löydän dynon/penkin pyörälleni?
10. Pyöräni ei käynnisty talven jälkeen, neuvoja?
11. Mistä saan tarroja?
12. Mistä löydän rakennusohjeita?
13. Miten laitan karvoja kypärään/katteisiin/muualle?
14. Tulpat antaa huonosti kipinää
15. Mistä saa tilattua halpoja renkaita?
16. Mitä hittoa noi E merkinnät oikein meinaa?
17. Mitä laki sanoo pyörän muokkaamisesta?
18. Haluan asentaa pyörääni Sigman tai kalibroida uuden nopeusmittarin, miten toimitaan?
19. Saako moottoripyörän rakennetta muuttaa?
Tähän aiheeseen tallennetaan useimmin kysytyt asiat sekä lyhyesti niihin vastaukset, jos tulee mieleen asia mikä voisi olla hyödyllinen lisätä tähän listaan, pistäkääpä yksityisviestiä tulemaan niin lisään kyssärin listalle.
(listasta klikkaamalla saat ko. aiheen suoraan auki selaamatta)
1. Mistä saan osia mällättyyn/projekti pyörääni?
2. Vaihdoin sliparin pyörääni, tarviiko viedä penkitettäväksi?
5. Miten pyörän metalliosat kiillotetaan peilikiiltäviksi?
6. Miten saan turbon/kaasut pyörääni?
7. Mistä voi ostaa kaikenmaailman kivoja nippeleitä prätkääni?
8. Miten kuristan XYZ pyöräni 25kW:iin että saan ajaa sillä?
9. Mistä löydän dynon/penkin pyörälleni?
10. Pyöräni ei käynnisty talven jälkeen, neuvoja?
11. Mistä saan tarroja?
12. Mistä löydän rakennusohjeita?
13. Miten laitan karvoja kypärään/katteisiin/muualle?
14. Tulpat antaa huonosti kipinää
15. Mistä saa tilattua halpoja renkaita?
16. Mitä hittoa noi E merkinnät oikein meinaa?
17. Mitä laki sanoo pyörän muokkaamisesta?
18. Haluan asentaa pyörääni Sigman tai kalibroida uuden nopeusmittarin, miten toimitaan?
19. Saako moottoripyörän rakennetta muuttaa?
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
Slipari/putki vaihdettu, pitääkö pyörä käydä säätämässä?
Tähän ei liene yksiselitteistä vastausta koska jotkin pyörämallit eivät ole moksiskaan, jotkut säätyvät automaattisesti oikein vaihdon jälkeen jne jne.
1. kaasarivehkeet:
putken vaihto avarampaan ajaa aina seosta laihemmalle kuin mitä se oli ennen vaihdosta. jos ei säädätä pyörää tämän jälkeen niin aika marginaaliseksi jää tehonsaavutus, äänet vain paranee.
jos siis putken vaihdosta haluaa saada kaiken hyödyn irti, mars mars penkittämään vehje ja säätämään kohdalleen (tämän voi teetättää ja useimmat mp-korjaamot varmasti jo tässä vaiheessa tämän osaavat).
2. ruiskut
ruiskut säätävät automaattisesti seosta mutta sama pätee täälläkin, jos haluaa saada kaiken irti pyörästään, oli siinä huutoputki tai ei, niin pitää asentaa ns. voimakomentaja.. esimerkiksi PowerCommander, tämä on polttoainejärjestelmän säätöyksikkö joka ohittaa ruiskun normaalin säädöt ja sillä voidaan muokata seoskarttaa tarpeen mukaan.
Näissä asioissa auttavat asiantuntevat mp-korjaamot, yhteystiedot saat parhaiten puhelinluettelosta tai oman pyöräsi maahantuojalta (jonka yhteystiedot saat kans 0100100:sta )
Tähän ei liene yksiselitteistä vastausta koska jotkin pyörämallit eivät ole moksiskaan, jotkut säätyvät automaattisesti oikein vaihdon jälkeen jne jne.
1. kaasarivehkeet:
putken vaihto avarampaan ajaa aina seosta laihemmalle kuin mitä se oli ennen vaihdosta. jos ei säädätä pyörää tämän jälkeen niin aika marginaaliseksi jää tehonsaavutus, äänet vain paranee.
jos siis putken vaihdosta haluaa saada kaiken hyödyn irti, mars mars penkittämään vehje ja säätämään kohdalleen (tämän voi teetättää ja useimmat mp-korjaamot varmasti jo tässä vaiheessa tämän osaavat).
2. ruiskut
ruiskut säätävät automaattisesti seosta mutta sama pätee täälläkin, jos haluaa saada kaiken irti pyörästään, oli siinä huutoputki tai ei, niin pitää asentaa ns. voimakomentaja.. esimerkiksi PowerCommander, tämä on polttoainejärjestelmän säätöyksikkö joka ohittaa ruiskun normaalin säädöt ja sillä voidaan muokata seoskarttaa tarpeen mukaan.
Näissä asioissa auttavat asiantuntevat mp-korjaamot, yhteystiedot saat parhaiten puhelinluettelosta tai oman pyöräsi maahantuojalta (jonka yhteystiedot saat kans 0100100:sta )
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
kiillottaminen:
irrota osa jonka aiot kiillottaa ensin (jos mahdollista, runko hieman hankala poistaa mut sekin hemmetin paljon helpompi kiillottaa ilman moottoria.
puhdista osa _perusteellisesti_ liuottimella liuota ensin kaikki vanha rasva/piki/paska muu pois pinnasta.
sitten maalit pois, maalinpoistoaineena mainio on esim K-raudassa myytävä rakennuskemian "maalinpoistoaine", hyvin nimetty eikö? samaa kamaa kuin kuuluisa nitro mors mutta halvempi eikä tartte ostaa puolta litraa kerralla ellei tartte niin isoa purkkia. noudata pakkauksen ohjetta ja USKO KUN SANOTAAN siinä purkissa että ei saa joutua paljaalle iholle tai muihin herkkiin kohtiin. toi kirvelee niin perkeleesti.
vesihiomapaperia seuraavaks käteen, jotkut aloittaa jopa niin karheasta kuin 280 mutta se jättää jo melkoisia naarmuja jotka on vaikeita saada pois hienommalla paperilla. itse käytin näitä kokoja 600-800-1200-2000. hio kunnes pinta on tasainen, vaihda hienompaa ja hio taas kunnes pinta on tasainen, 2000 ei välttämättä tarvitse ellei halua olla oikein oikein pikkutarkka.
lisäys: palautteena tullut vihje joka tekee duunista kyllä rankempaa mutta tulee tosiaan parempi jälki kun jaksaa tehdä, eli aloittaa yhdensuuntaisesti yhdellä paperilla, sitten hienompaan siirryttäessä kääntää suunnan 90 astetta, eli poikittain edelliseen verrattuna ja jatkaa siihen suuntaan kunnes kaikki edellisen kiekan jäljet on hävinnyt.. näin tietää että koko pinta on varmasti käsitelty.. huono puoli on siinä että joutuu hiomaan enemmän.
Sitten tullaan hauskaan osaan, ota porakone ja huopa/rättilaikka ja laita siihen kiillotustahnaa (näitä on yleensä paria karkeutta, itse vain käyttänyt yhtä.. jos käyttää ensin karkeaa niin voi ehkä skipata kokonaan ton 2000 vesihiomapaperin?) ja sitten eiku laikka laulamaan.. ensin ei näytä tapahtuvan mitään mutta kun kiillotettava osa alkaa lämpenemään niin alkaa tapahtua. paina kiillottaessa, tää ei ole mitään tissiposkien vellipöksyjen hommaa.
kun hiomatahnalla on saatu niin hyvä pinta kun on mahdollista saada (melkein peilikirkas) siirrytään viimeistelyyn eli purkki mothersin kiillotustahnaa tai esim autoglymin metal polishia ja sitten hinkkaamaan.. puhdista ensin pinnat kiillotustahnan jämistä ja sitten ota puhdas rätti, siihen vähän tahnaa ja pyörivällä liikkeellä jynssäämään (ei tartte painaa lujaa, tahna tekee hommat, ei sormi) kun tahna muuttuu mustaks töhnäks, ota rätistä puhdas kohta ja putsaa pois, ota puhdas kohta uudestaan ja toista kunnes pinnasta ei lähde enää tummaa mössöä, sitten lisää tahnaa purkista ja hieromaan.. repeat ad peilikirkas pinta.
juuri toissapäivänä tätä tehdessä todettiin että ultimaalisen peilipinnan saaminen vaatii 10-20 näitä kiillotustahna-rätissä-ja-kädessä-rakkuloita kiillotuskertoja.. sitten se on _ihan_ peili.. tiedätte mitä tarkoita kun kesällä nähdään tuo pyörä
Sitten tullaankin kiistakapulaan, jotkut sanovat että ei pidä lakata, toiset vannoo sen nimeen. homman ydin on kuitenkin tässä: hapen (eli ilman) pääseminen paljaalle kiillotetulle alumiinipinnalle on estettävä, muuten se tummuu (happi ja alumiini reagoi, alumiini oksidoituu alumiinioksidiksi (valkoista) joka "himmentää" pinnan). itse kiillotustahnassa on jonkinverran suojaa mutta se yksin ei riitä, joko vaha tai lakka on laitettava päälle.
vaha pitää uusia aina kun pesee vahaa liuottavilla aineilla pyörää, lakkaa ei mutta se saattaa kellastua/hilseillä, etenkin jos pyörä seisoo ulkona parkissa (auringonvalon ultraviolettisäteet tekee kyllä tehtävänsä..).
ei muuta kuin kiillottelemaan.. verrataan sitten rakkuloita kesällä
irrota osa jonka aiot kiillottaa ensin (jos mahdollista, runko hieman hankala poistaa mut sekin hemmetin paljon helpompi kiillottaa ilman moottoria.
puhdista osa _perusteellisesti_ liuottimella liuota ensin kaikki vanha rasva/piki/paska muu pois pinnasta.
sitten maalit pois, maalinpoistoaineena mainio on esim K-raudassa myytävä rakennuskemian "maalinpoistoaine", hyvin nimetty eikö? samaa kamaa kuin kuuluisa nitro mors mutta halvempi eikä tartte ostaa puolta litraa kerralla ellei tartte niin isoa purkkia. noudata pakkauksen ohjetta ja USKO KUN SANOTAAN siinä purkissa että ei saa joutua paljaalle iholle tai muihin herkkiin kohtiin. toi kirvelee niin perkeleesti.
vesihiomapaperia seuraavaks käteen, jotkut aloittaa jopa niin karheasta kuin 280 mutta se jättää jo melkoisia naarmuja jotka on vaikeita saada pois hienommalla paperilla. itse käytin näitä kokoja 600-800-1200-2000. hio kunnes pinta on tasainen, vaihda hienompaa ja hio taas kunnes pinta on tasainen, 2000 ei välttämättä tarvitse ellei halua olla oikein oikein pikkutarkka.
lisäys: palautteena tullut vihje joka tekee duunista kyllä rankempaa mutta tulee tosiaan parempi jälki kun jaksaa tehdä, eli aloittaa yhdensuuntaisesti yhdellä paperilla, sitten hienompaan siirryttäessä kääntää suunnan 90 astetta, eli poikittain edelliseen verrattuna ja jatkaa siihen suuntaan kunnes kaikki edellisen kiekan jäljet on hävinnyt.. näin tietää että koko pinta on varmasti käsitelty.. huono puoli on siinä että joutuu hiomaan enemmän.
Sitten tullaan hauskaan osaan, ota porakone ja huopa/rättilaikka ja laita siihen kiillotustahnaa (näitä on yleensä paria karkeutta, itse vain käyttänyt yhtä.. jos käyttää ensin karkeaa niin voi ehkä skipata kokonaan ton 2000 vesihiomapaperin?) ja sitten eiku laikka laulamaan.. ensin ei näytä tapahtuvan mitään mutta kun kiillotettava osa alkaa lämpenemään niin alkaa tapahtua. paina kiillottaessa, tää ei ole mitään tissiposkien vellipöksyjen hommaa.
kun hiomatahnalla on saatu niin hyvä pinta kun on mahdollista saada (melkein peilikirkas) siirrytään viimeistelyyn eli purkki mothersin kiillotustahnaa tai esim autoglymin metal polishia ja sitten hinkkaamaan.. puhdista ensin pinnat kiillotustahnan jämistä ja sitten ota puhdas rätti, siihen vähän tahnaa ja pyörivällä liikkeellä jynssäämään (ei tartte painaa lujaa, tahna tekee hommat, ei sormi) kun tahna muuttuu mustaks töhnäks, ota rätistä puhdas kohta ja putsaa pois, ota puhdas kohta uudestaan ja toista kunnes pinnasta ei lähde enää tummaa mössöä, sitten lisää tahnaa purkista ja hieromaan.. repeat ad peilikirkas pinta.
juuri toissapäivänä tätä tehdessä todettiin että ultimaalisen peilipinnan saaminen vaatii 10-20 näitä kiillotustahna-rätissä-ja-kädessä-rakkuloita kiillotuskertoja.. sitten se on _ihan_ peili.. tiedätte mitä tarkoita kun kesällä nähdään tuo pyörä
Sitten tullaankin kiistakapulaan, jotkut sanovat että ei pidä lakata, toiset vannoo sen nimeen. homman ydin on kuitenkin tässä: hapen (eli ilman) pääseminen paljaalle kiillotetulle alumiinipinnalle on estettävä, muuten se tummuu (happi ja alumiini reagoi, alumiini oksidoituu alumiinioksidiksi (valkoista) joka "himmentää" pinnan). itse kiillotustahnassa on jonkinverran suojaa mutta se yksin ei riitä, joko vaha tai lakka on laitettava päälle.
vaha pitää uusia aina kun pesee vahaa liuottavilla aineilla pyörää, lakkaa ei mutta se saattaa kellastua/hilseillä, etenkin jos pyörä seisoo ulkona parkissa (auringonvalon ultraviolettisäteet tekee kyllä tehtävänsä..).
ei muuta kuin kiillottelemaan.. verrataan sitten rakkuloita kesällä
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
turbot ja kaasut:
jos etsit lyhyttä ja helppoa ohjetta, unohda koko homma.
turbot eivät ole yksinkertaisia eivätkä halpoja, kaasut ovat teknisesti hankalimpia viritysvehkeitä mitä pyöriin voi ruuvata.
vastapainoksi, millään muulla tapaa ei litraiseen prätkään saa yhtä paljon hauskaa kuin yllämainituilla
tässä ensin lyhyet kuvaukset molemmista:
http://auto.howstuffworks.com/question259.htm
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm
jos itse meinaat alkaa rakentamaan turboa/kaasuja niin alan kirjallisuuteen tutustumistuminen voisi olla hyvä idis ja sitten jonkun joka on jo aiemmin näitä tehnyt ja suostuu opastamaan projektissa sais mukaan, sen verran isot panokset kuitenkin tässä hommassa (tee väärin ja voit rikkoa turbon ja jopa moottorinkin siinä samalla)
Maximum Boost: Designing, Testing & Installing Turbocharger Systems
Corky Bell
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 77-2283617
Supercharging, Turbocharging and Nitrous Oxide Performance Handbook: Performance Handbook
Earl Davis, Diane Davis
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 77-2283617
Jollei halua kaikkea tehdä itse niin voipi ottaa yhteyttä esim. seuraaviin firmoihin jotka tekevät moottoripyöriin turbosarjoja:
Raaseri http://www.raaseri.fi/vara.htm heiltä saa proboost sarjoja, raaseri on kankaanpäällä.
Viaber http://www.viaber.com/ joka edusta mc expressenin turbosarjoja suomessa, viaber sijaitsee sipoossa, helsingin itäpuolella.
Foorumin kaasu -jutut:
http://bomber.fi/forum/viewtopic.php?t=7663
jos etsit lyhyttä ja helppoa ohjetta, unohda koko homma.
turbot eivät ole yksinkertaisia eivätkä halpoja, kaasut ovat teknisesti hankalimpia viritysvehkeitä mitä pyöriin voi ruuvata.
vastapainoksi, millään muulla tapaa ei litraiseen prätkään saa yhtä paljon hauskaa kuin yllämainituilla
tässä ensin lyhyet kuvaukset molemmista:
http://auto.howstuffworks.com/question259.htm
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm
jos itse meinaat alkaa rakentamaan turboa/kaasuja niin alan kirjallisuuteen tutustumistuminen voisi olla hyvä idis ja sitten jonkun joka on jo aiemmin näitä tehnyt ja suostuu opastamaan projektissa sais mukaan, sen verran isot panokset kuitenkin tässä hommassa (tee väärin ja voit rikkoa turbon ja jopa moottorinkin siinä samalla)
Maximum Boost: Designing, Testing & Installing Turbocharger Systems
Corky Bell
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 77-2283617
Supercharging, Turbocharging and Nitrous Oxide Performance Handbook: Performance Handbook
Earl Davis, Diane Davis
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 77-2283617
Jollei halua kaikkea tehdä itse niin voipi ottaa yhteyttä esim. seuraaviin firmoihin jotka tekevät moottoripyöriin turbosarjoja:
Raaseri http://www.raaseri.fi/vara.htm heiltä saa proboost sarjoja, raaseri on kankaanpäällä.
Viaber http://www.viaber.com/ joka edusta mc expressenin turbosarjoja suomessa, viaber sijaitsee sipoossa, helsingin itäpuolella.
Foorumin kaasu -jutut:
http://bomber.fi/forum/viewtopic.php?t=7663
Viimeksi muokannut FAQ, Su Tammi 25, 2004 7:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
kuristaminen:
Yleensä kysymyksessä on 18-21 vuotiaat (vai mitkä ne rajat nyt olikaan) joilla ei vielä ole täyttä A-korttia jolla voi ajaa rajoittamattomia moottoripyöriä ( joidenkin mielestä ennen tätä voi ajaa vain mopolla tai piikillä ).
Pyörän kuristamiseen on noin alkajaisiksi kaksi tapaa:
1. osta pyörä ja "virallinen" kuristussetti suoraan kaupasta, tällöin vältät enimmät ongelmat katsastuksen kanssa eikä sitä tarvitse mittauttaa erikseen jälkeenpäin että saat ajaa sillä, paperit tulevat suoraan 25kW merkinnöillä.
2. kurista-itse. tämä voidaan sitten tehdä monella tavalla, yleisimpiä ovat:
- kaasuttimen virtauksen rajaaminen eri tavoin
- imukurkkujen rajoittaminen fyysisesti
- kaasukahvan liikkeen rajoitus
Varmaan on muitakin tapoja, en ole koskaan rajoitetulla ajanut joten paremmin tietävät valaiskoon minua yksityisviestillä.
Eli, ekaks, puhelin käteen ja soitto oman pyörän maahantuojalle kysymään onko omaan pyörään kuristussarjaa, jos on niin se kiinni, jossei ole niin pitää tehdä "käsin" ja mittauttaa jossain että varmasti tuli tarpeeks kuristettua ja sitten katsastamaan muutosta ja saamaan merkinnät papereihin.
Yleensä kysymyksessä on 18-21 vuotiaat (vai mitkä ne rajat nyt olikaan) joilla ei vielä ole täyttä A-korttia jolla voi ajaa rajoittamattomia moottoripyöriä ( joidenkin mielestä ennen tätä voi ajaa vain mopolla tai piikillä ).
Pyörän kuristamiseen on noin alkajaisiksi kaksi tapaa:
1. osta pyörä ja "virallinen" kuristussetti suoraan kaupasta, tällöin vältät enimmät ongelmat katsastuksen kanssa eikä sitä tarvitse mittauttaa erikseen jälkeenpäin että saat ajaa sillä, paperit tulevat suoraan 25kW merkinnöillä.
2. kurista-itse. tämä voidaan sitten tehdä monella tavalla, yleisimpiä ovat:
- kaasuttimen virtauksen rajaaminen eri tavoin
- imukurkkujen rajoittaminen fyysisesti
- kaasukahvan liikkeen rajoitus
Varmaan on muitakin tapoja, en ole koskaan rajoitetulla ajanut joten paremmin tietävät valaiskoon minua yksityisviestillä.
Eli, ekaks, puhelin käteen ja soitto oman pyörän maahantuojalle kysymään onko omaan pyörään kuristussarjaa, jos on niin se kiinni, jossei ole niin pitää tehdä "käsin" ja mittauttaa jossain että varmasti tuli tarpeeks kuristettua ja sitten katsastamaan muutosta ja saamaan merkinnät papereihin.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
putiikkeja mistä saa kaikkea kivaa
http://www.mgm-bikes.de/
http://www.streetworks.co.uk/
http://www.sportbikeshop.com/
http://www.streetfighterdirect.com/
http://www.street-machines.net/
http://www.pferrer.de/
http://www.bimbos-fighter.de/
http://www.mcet.de/
http://www.glow-special.de/
http://airtech-streamlining.com/prod.htm
http://www.gimbel-motorradtechnik.de/
http://www.nylonalloys.co.uk/homepage.htm
http://www.pyramid-plastics.co.uk/pyramid_plastx.html
http://www.powerbronze.co.uk/
http://www.mmperformance.de/hp.htm
http://www.alphatechnik.de/
http://www.pro-bike.de/index.shtml
http://www.oem-uk.com/
http://www.bigbike.de/
http://www.spondon.de/
http://www.ram.mc/
http://www.rizoma.com/
http://www.mgm-bikes.de/
http://www.streetworks.co.uk/
http://www.sportbikeshop.com/
http://www.streetfighterdirect.com/
http://www.street-machines.net/
http://www.pferrer.de/
http://www.bimbos-fighter.de/
http://www.mcet.de/
http://www.glow-special.de/
http://airtech-streamlining.com/prod.htm
http://www.gimbel-motorradtechnik.de/
http://www.nylonalloys.co.uk/homepage.htm
http://www.pyramid-plastics.co.uk/pyramid_plastx.html
http://www.powerbronze.co.uk/
http://www.mmperformance.de/hp.htm
http://www.alphatechnik.de/
http://www.pro-bike.de/index.shtml
http://www.oem-uk.com/
http://www.bigbike.de/
http://www.spondon.de/
http://www.ram.mc/
http://www.rizoma.com/
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
Purkaamolista
Crash Bike Center
Hyvinkää
(019) 415810
Moto Osat
Sammonkatu 64
Tampere
(03) 255 7444
MP-Osat Ky
Orimattila
(03) 777 5556
MP-Purkaamo
Teollisuustie 25
Pirkkala
(03) 368 5708
Motoclinic
Raittitie 26
Helsinki
(09) 389 4642
MP-Purkaamo
Tuulilasintie 21
Helsinki
(09)3883912
Piikki/crossi-Purkaamo Motopalvelu
Orimattila
(03) 777 2255
Sekä pohjoismaiden suurin MP-purkaamo
MP SpinningWheel
Ruotsi
+46 70 6300415
http://www.spinnin-wheel.se/
Raaseri Oy
0400-596149
Kankaanpää
Lisäksi yksityishenkilöt, jotka ilmoittelevat säännöllisesti Keltainenpörssissä.
0400-597167 Alastaro
listaan voi varmaan vielä lisätä:
suomen mp palvelu
Jeminen
0400-555885
vaikka ei varsinainen purkaamo olekkaan mutta jotain purkuosia sieltä varmaan löytyy
Crash Bike Center, Hyvinkää
puh: kertokaa jos tiedätte
näitten lisäksi osia voi kysellä autovahinkokeskuksesta jonne ns. lunaripyörät ja osat tulevat.
Crash Bike Center
Hyvinkää
(019) 415810
Moto Osat
Sammonkatu 64
Tampere
(03) 255 7444
MP-Osat Ky
Orimattila
(03) 777 5556
MP-Purkaamo
Teollisuustie 25
Pirkkala
(03) 368 5708
Motoclinic
Raittitie 26
Helsinki
(09) 389 4642
MP-Purkaamo
Tuulilasintie 21
Helsinki
(09)3883912
Piikki/crossi-Purkaamo Motopalvelu
Orimattila
(03) 777 2255
Sekä pohjoismaiden suurin MP-purkaamo
MP SpinningWheel
Ruotsi
+46 70 6300415
http://www.spinnin-wheel.se/
Raaseri Oy
0400-596149
Kankaanpää
Lisäksi yksityishenkilöt, jotka ilmoittelevat säännöllisesti Keltainenpörssissä.
0400-597167 Alastaro
listaan voi varmaan vielä lisätä:
suomen mp palvelu
Jeminen
0400-555885
vaikka ei varsinainen purkaamo olekkaan mutta jotain purkuosia sieltä varmaan löytyy
Crash Bike Center, Hyvinkää
puh: kertokaa jos tiedätte
näitten lisäksi osia voi kysellä autovahinkokeskuksesta jonne ns. lunaripyörät ja osat tulevat.
Viimeksi muokannut FAQ, Pe Kesä 17, 2005 1:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
Mistä löydän dynon/penkin missä voin mittauttaa pyörän tehot/seokset.
Näissä asioissa auttavat asiantuntevat mp-korjaamot, yhteystiedot saat parhaiten puhelinluettelosta tai oman pyöräsi maahantuojalta (jonka yhteystiedot saat kans 0100100:sta )
Koska näitä on pitkin maata melkoinen liuta ja mielipiteet paremmuudesta vaihtelee yhtä paljon kuin merkkikannatus niin en ala listaamaan penkityspajoja täällä, parhaiten löytyy yllämainitulla tavalla, missä teetät huollot ja muut työt, kysy heiltä, iso tsänssi on että heillä on tai on sopimus jonkun lähelläolevan paikan kanssa että vievät sinne penkkiin.
PowerCommanderilla varustettuihin ruiskupyöriin suosittelen TuningLink -varustettua penkkiä, etenkin KX-Centeriä Tampereella
Näissä asioissa auttavat asiantuntevat mp-korjaamot, yhteystiedot saat parhaiten puhelinluettelosta tai oman pyöräsi maahantuojalta (jonka yhteystiedot saat kans 0100100:sta )
Koska näitä on pitkin maata melkoinen liuta ja mielipiteet paremmuudesta vaihtelee yhtä paljon kuin merkkikannatus niin en ala listaamaan penkityspajoja täällä, parhaiten löytyy yllämainitulla tavalla, missä teetät huollot ja muut työt, kysy heiltä, iso tsänssi on että heillä on tai on sopimus jonkun lähelläolevan paikan kanssa että vievät sinne penkkiin.
PowerCommanderilla varustettuihin ruiskupyöriin suosittelen TuningLink -varustettua penkkiä, etenkin KX-Centeriä Tampereella
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
tarramies -nikillä liikkuva hemmo tekee tarroja tarraleikkurilla.. kunhan ei ole liukuvärjättyjä tai rasteroituja niin homma onnistuu..
hartart@kolumbus.fi, 041 5832650
tarjouspyynnöt sekä yhteydenotot mieluiten sähköpostilla suoraan hänelle.
http://bomber.fi/forum/profile.php?mode ... ile&u=3401
http://bomber.fi/forum/viewtopic.php?p=66613#66613
hartart@kolumbus.fi, 041 5832650
tarjouspyynnöt sekä yhteydenotot mieluiten sähköpostilla suoraan hänelle.
http://bomber.fi/forum/profile.php?mode ... ile&u=3401
http://bomber.fi/forum/viewtopic.php?p=66613#66613
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
Erilaisia rakenna-itse ohjeita:
ledeillä tehtyjä kierrosmittareita:
- http://www.digitaler-drehzahlmesser.de/
ledeillä tehtyjä kierrosmittareita:
- http://www.digitaler-drehzahlmesser.de/
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
Karvoja katteisiin ja kypäriin:
monesti kysytään millä ihmeellä jengi on laittanut karvat kypäriin/prätkiin jnejne. helppo nakki. liimalla.
aivan oikein, mars mars kangasliikeeseen ( esim http://www.eurokangas.fi ) ja sieltä karvat kainaloon!
sitten liimaa, pikaliima tuntuu olevan paljon käytetty.. jos moposta meinaat koskaan enää tehdä karvattoman niin katso että käytät liimaa jonka voi poistaa jollain konstilla jälkeenpäin
monesti kysytään millä ihmeellä jengi on laittanut karvat kypäriin/prätkiin jnejne. helppo nakki. liimalla.
aivan oikein, mars mars kangasliikeeseen ( esim http://www.eurokangas.fi ) ja sieltä karvat kainaloon!
sitten liimaa, pikaliima tuntuu olevan paljon käytetty.. jos moposta meinaat koskaan enää tehdä karvattoman niin katso että käytät liimaa jonka voi poistaa jollain konstilla jälkeenpäin
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
Tällainen neuvo saatiin JakeT:ltä jos pyörässä on huono kipinä ja kaikki tulpat ja johdot yms on jo kokeiltu että toimii.
JakeT kirjoitti:vakiosytkävehkeet on aika syvältä, huono kipinä varsinkin väsyneellä akulla aiheuttaa sen, että kone pyörii huonosti, bensaa tulee kuitenkin, jos ei lähde, niin kastuu varmasti.
Puolat on yleensä ok, suurjännitejohdot on vanhoissa pyörissä yleensä poikki. joihinkin vanhoihin pystyi ne vaihtamaan, se auttaa vähän.
Yksi paha vika noissa sytkälaitteissa on tämä: yleensä ruiskuboxi/sytkäboxi katkoo puolien maata, eli plussa tulee suoraan akulta kun virta on päällä. Tämä suoraan akulta on kuitenkin vähemmän suora, eli välissä on yleensä pääsulake, joku pienempi sulake, tappokytkin, virtalukko, sivujalan rele, pari kolme liitinkampaa ja muutama metriä piuhaa joka seikkailee sen akunseudun ja ohjaustangon väliä. Laittakaas virrat päälle pyörään ja mitatkaa volttialueella puolan plusjohdosta verrattuna akun plus navan jännite. TL suzukissa jännitehäviö oli 1.5volttia ja jos laittoi pitkät valot päälle niin enemmän. Tuota samaa virtapiuhaa kuormittaa ruiskuissa polttoainepumppu yms anturia yms ruiskusuutinta.
Eli ilman starttausta puolalla on ~10.5 volttia, jolla ei kipinää paljon tule, starttihetkellä jännite putoaa vielä enemmän kuin akun napajännite putoaa lisää ja polttoainepumput yms ottaa sähköä.
Ratkaisu on auton rele. yksi sulake ja pätkä johtoa. Akulta vedetään sulakkeen kautta releelle, releeltä tämä uusi plussa sitten puolille. puolien vanha plus johto irroitetaa ja laitetaan ohjaamaan tätä relettä. Avot, käyttämällä kunnon kokoista piuhaa, puolille saadaan sama jännite kuin akulla. eli 12volttia, joka on helvetisti enemmän starttihetkellä kuin 10.5.
TL muuttui kolmen startin pyörästä kerralla starttaavaksi, tyhjäkäynti on tasaisempaa, tlplanetilla ehdotin tätä modia kun olin sen itse tehnyt, useampi jätkä on sen tehnyt pitkin jenkkejä ja jokainen kiittää, ettei tulppia enää karstotu ja lähtee käyntiin tosi hyvin. Sparkko modiksi sitä kutsuvat. Pari jätkää käytti TLR:n ja TLS:n tehopenkissä. Back to back testaus eli ottivat modin pois ja taas takaisin. TLR muistaakseni 1.7 hp enemmän tehoa, TLS vähän vähemmän.
Toimii helvetin hyvin. Saman voi tehdä ajovaloihin, ei niistäkään yleensä löydy vanhassa hapettuneessa systeemissä kuin joku 10.5 ajovalolta. Tämmöistä sarjaa myy biltemakin ns valonvahvistimena.
Luulin, että 954 olisi paremmin tehty, ja vi...:nono, kai se on tehtävä siihenkin. Kaikki bensapumput ja puolat ja ruiskusuuttimet on samassa linjassa kuin moni ruiskun anturi, aika hanu sähkösuunnitelma:nono
JakeT.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 1:00 am
- Viesti:
fblade kirjoitti:Tässä vinkki kaikille teille, joilla on esim. ratamoposta ostetut minivilkut. Jos vallesmanni tms. pysäyttää tiellä ja rupeaa mussuttamaan E-merkinnöistä niin voitte valistaa asiakaspalvelijaa seuraavalla tarinalla:
E11 50R-000124 (Tämä merkintä löytyy eräästä minivilkusta, merkintätapa on kuitenkin sama kaikissa) Merkintä pitää muuten löytyä aina vilkun lasista.
E = ECE regulations
e = EU Direktiivin määräys (Merkintää vaaditaan harvoin)
11 = maakoodi (11=UK) Hyväksyntä suoritettu UK:ssa
Muut maakoodit:
1 for Germany
2 for France
3 for Italy
4 for the Netherlands
5 for Sweden
6 for Belgium
7 for Hungary
8 for the Czech Republic
9 for Spain
10 for Serbia and Montenegro
11 for the United Kingdom
12 for Austria
13 for Luxembourg
14 for Switzerland
16 for Norway
17 for Finland
18 for Denmark
19 for Romania
20 for Poland
21 for Portugal
22 for the Russian Federation
23 for Greece
24 for Ireland
25 for Croatia
26 for Slovenia
27 for Slovakia
28 for Belarus
29 for Estonia
31 for Bosnia and Herzegovina
32 for Latvia
34 for Bulgaria
36 for Lithuania
37 for Turkey
39 for Azerbaijan
40 for The former Yugoslav Republic of Macedonia
42 for the European Community (Approvals are granted by its Member States using their respective ECE symbol)
43 for Japan
45 for Australia
46 for Ukraine
47 for South Africa
48 for New Zealand
50 = ECE säännöstön numero: tässä tapauksessa 50 (dokumentti löytyy täältä http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 50rv1e.pdf )
R = merkintä siitä, että kyseessä on "ECE Regulations"
000124 on itse hyväksymisnumero, jos spedeä kiinnostaa, niin ottaa yhteyttä maahan missä hyväksyntä on annettu.
täältä löytyy muita hyväksyntöjä, jos tulee ongelmia
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html
On se hyvä että ihmisillä on asema, missä he voivat tehdä itsestään tarpeellisia ja perustella oman olemassaolonsa kiusaamalla muita.