Alustan laittoa/säätöä? GSX-R 1000

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Vastaa Viestiin
Ride-
Viestit: 1040
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 12:00 am
Paikkakunta: K4 gixxeri ja CB Honda

Alustan laittoa/säätöä? GSX-R 1000

Viesti Kirjoittaja Ride- » Ke Huhti 22, 2009 12:00 pm

GSX-R 1000 K3/K4 kyseessä

Jos tuohon hommaan ryhtyy, niin mitä yleensä operaatio sisältää? Mistä kannattaa maksaa ja kuinka paljon?

Kannattaako keulaan vaihtaa aftermarket-patruunat vai shimmittää vakiot? Onko vakio takaiskari hyvä vai kannattaako päivittää uudempaan/aftermarket?

Budjettihommaa tietysti, uutta Öhlinsiä ei lähdetä ostamaan...
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Kuva

Avatar
Ernie
Viestit: 664
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2002 1:00 am
Paikkakunta: boosted gsxr1000

Viesti Kirjoittaja Ernie » Ke Huhti 22, 2009 12:14 pm

Mikä on pyörän käyttötarkoitus? Rataa, kiihdytystä vai kadulla ajelua?

Ride-
Viestit: 1040
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 12:00 am
Paikkakunta: K4 gixxeri ja CB Honda

Viesti Kirjoittaja Ride- » Ke Huhti 22, 2009 2:26 pm

Pääasiassa katua. Tarkoituksena myös käydä mahd. monta ratapäivää kesällä ja joitain 1/4-mailin vetoja.
Mutta alustan säädöissä tarkoituksena saada mukava ja nopea ajaa mutkaan.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Kuva

Avatar
Plaaf
Viestit: 1936
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Ei se ikinä ole valmis..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Plaaf » Ke Huhti 22, 2009 3:09 pm

Ride- kirjoitti:Pääasiassa katua. Tarkoituksena myös käydä mahd. monta ratapäivää kesällä ja joitain 1/4-mailin vetoja.
Mutta alustan säädöissä tarkoituksena saada mukava ja nopea ajaa mutkaan.
Luulisi tuon vakion kelpaavan.. Jos vauhtia on liikaa vakioalustalle niin sitten suosittelen jo ihan öhlinsin hankkimista!

Ride-
Viestit: 1040
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 12:00 am
Paikkakunta: K4 gixxeri ja CB Honda

Viesti Kirjoittaja Ride- » Ke Huhti 22, 2009 3:38 pm

Plaaf kirjoitti: Luulisi tuon vakion kelpaavan.. Jos vauhtia on liikaa vakioalustalle niin sitten suosittelen jo ihan öhlinsin hankkimista!
Kyse ei ollut siitä etteikö vakioalustalla kerkeäisi paikasta toiseen... Mutta mikäs estää roplaamasta alustaa jos siitä vaikka sais mukavamman/paremman ajaa mutkaan?
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Kuva

Avatar
Plaaf
Viestit: 1936
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Ei se ikinä ole valmis..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Plaaf » Ke Huhti 22, 2009 4:04 pm

Ride- kirjoitti:
Plaaf kirjoitti: Luulisi tuon vakion kelpaavan.. Jos vauhtia on liikaa vakioalustalle niin sitten suosittelen jo ihan öhlinsin hankkimista!
Kyse ei ollut siitä etteikö vakioalustalla kerkeäisi paikasta toiseen... Mutta mikäs estää roplaamasta alustaa jos siitä vaikka sais mukavamman/paremman ajaa mutkaan?
Se, että yleensä se menee päin vittua!

Jos on joku joka tietää asiasta niin sitten sitä kylla kannattaa ropailla.

Avatar
Turder
Viestit: 149
Liittynyt: Ma Elo 13, 2007 12:00 am
Paikkakunta: SP-2, RSV4
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turder » Ke Huhti 22, 2009 5:58 pm

Ainakin esijännitykset aluksi kuntoon. Sitten vasta jotain muita säätöjä. Sitten jos alat säätelemään niin säädä vain yhtä asiaa kerralla. Helpommin erottaa vaikutukset ja osaa sitten siitä jatkaa.

Itse ainakin jäykensin alustaa K5:ssa kautta linjan (jousen esijännitys ja vaimennukset). Esijännitykseen pari kiekkaa, vaimennuksiin muutamia naksuja, ei kuitenkaan mitkään kivirekisäädöt. Lopputulos oli paljon parempi kuin alkuperäissäädöt. Värkkäsin kaverin kanssa nuo esijännitykset joten kuten tontille, aika hankala oli niitä painaumia mittailla tarkasti. Sitten vaan ajoa, muutoksia ja taas ajoa. No pain no gain. :firing:

Ohjeita ja vinkkejä löytyy esim. ratafoorumeilta, me tehtiin muistaakseni orgista löydettyjen ohjeiden perusteella.

Avatar
MustaSurma
Viestit: 567
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...

Viesti Kirjoittaja MustaSurma » To Huhti 23, 2009 4:34 am

Ihan ekana kannattaa laittaa ne vakiosäädöt jonnekkin paperille ylös. Ihan vaan sen takia että jos jossain vaiheessa ryssii, ja mopotin muistuttaa käytökseltään kengurua, niin on ainakin jokin "system restore point" käytössä.



Tässä on muutama ihan pätevä linkki, jotka kannattaa vilkaista läpi:

http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm

http://www.sportrider.com/tech/motorcyc ... index.html

http://www.saunalahti.fi/~earthend/data ... rogram.doc


ja ihan jees EXEL-taulukko:

http://www.bajahill.net/documents/jousi ... ittaus.xls
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Ride-
Viestit: 1040
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 12:00 am
Paikkakunta: K4 gixxeri ja CB Honda

Viesti Kirjoittaja Ride- » Pe Huhti 24, 2009 12:46 am

Kiitokset linkeistä, jonkin verran tuli jo opiskeltua tuolta..

Mutta eteenpäin: Kattelin tuossa sattumalta Racetechin sivuja ja totesin että edukkaasti (töiden kautta) sais keulaan hieman jäykemmät jouset ja Gold Valve -kitin. Onko näistä kellään kokemuksia? Tai siis kannattaako sijoittaa näihin katukäyttöä varten....
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Kuva

Avatar
MustaSurma
Viestit: 567
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...

Viesti Kirjoittaja MustaSurma » Pe Huhti 24, 2009 2:37 am

Ride- kirjoitti:Kiitokset linkeistä, jonkin verran tuli jo opiskeltua tuolta..

Mutta eteenpäin: Kattelin tuossa sattumalta Racetechin sivuja ja totesin että edukkaasti (töiden kautta) sais keulaan hieman jäykemmät jouset ja Gold Valve -kitin. Onko näistä kellään kokemuksia? Tai siis kannattaako sijoittaa näihin katukäyttöä varten....
Joo, ole hyvä vain.

Tuota, kokeile ensin säätää tuo oma alusta kuntoon. Jos ei jousivakiot ole päin hanuria niin en kyllä näe syytä vaihtaa jousia / muita palikoita - ellet sitten aja oikeeta kovaa. Tuo vakioalustakin riittää yllättävän pitkälle, kunhan sen ensin saa kohdalleen. Tai näin ainakin isot pojat väittää, tiedä siitä sitten...

...mutta mielestäni mp-tuen tai .org:in ratapäivät ovat se paras paikka säätää tuota alustaa. Ihan siitäkin syystä, että sieltä varikoilta löytyy niitä kisakettuja, joilla on ihan oikeaa know-how:ta alustan säätämisestä + että ei tarvitse arvailla siellä radalla, että missähän kunnossa se seuraava mutka on... Muutoin tuo omatoiminen alustan säätäminen julkisilla kaduilla saattaa olla turhauttavan epätoivoista räpeltämistä.

...niin, jos niitä jousia sun muita shimmauksia haluat tehdä, niin eihän se pahitteeksi ole tietenkään, ja hipo-osathan tuovat aina lisää streetrespektiä - vaikkei se sitä alkuperäistä tilannetta muuttaisikaan muutakuin hinnan osalta. Meinaan, senkin keulan/alustan joutuu säätämään... :upto:
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Vastaa Viestiin