Ulostulo signaali vaihde anturilta

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Avatar
Ernie
Viestit: 664
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2002 1:00 am
Paikkakunta: boosted gsxr1000

Ulostulo signaali vaihde anturilta

Viesti Kirjoittaja Ernie » Ti Huhti 21, 2009 11:40 am

Tyhmä kysyy olemattomia, miten saan output signaalin (GND tai +12V)GPS sensorilta?

Sensorille tulee +5V ja se maadoittaa jokaisen vaihteen eri arvoisten vastuksien kautta jolloin jokaisella vaihteella on eri jännite (suuremmalla vaihteella pienempi jännite). Nyt tuolta pitäisi siis saada boostcontrollerille input signaalit eri vaihteilta omansa. Kuitenkin siten että jännitteen ei häiriinny.

edit: Ääh, liian työlästä, teen se helpoimmalla tavalla. Riipaisen kaikki vastukset pois ja käytän kontaktipintoja pelkän maan ohjaamiseen ja laitan jonkun vaihteen vastuksen ECU:n päähän.


E: otsikkoa täsmennetty
Viimeksi muokannut Ernie, Ti Huhti 21, 2009 7:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

nobody4ever
Viestit: 355
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: myyty

Re: Ulostulo signaali GPS anturilta

Viesti Kirjoittaja nobody4ever » Ti Huhti 21, 2009 3:00 pm

Ernie kirjoitti:Tyhmä kysyy olemattomia, miten saan output signaalin (GND tai +12V)GPS sensorilta?

Sensorille tulee +5V ja se maadoittaa jokaisen vaihteen eri arvoisten vastuksien kautta jolloin jokaisella vaihteella on eri jännite (suuremmalla vaihteella pienempi jännite). Nyt tuolta pitäisi siis saada boostcontrollerille input signaalit eri vaihteilta omansa. Kuitenkin siten että jännitteen ei häiriinny.

edit: Ääh, liian työlästä, teen se helpoimmalla tavalla. Riipaisen kaikki vastukset pois ja käytän kontaktipintoja pelkän maan ohjaamiseen ja laitan jonkun vaihteen vastuksen ECU:n päähän.
Siis mitä? Sulla on anturin syöttö 5 volttia ja haluat siitä 12 pihalle? Höh... jos se mekaaninen on niin et mitenkään.

Ja mitä häh? Siis sulla on anturi jossa on:

a: syöttö +5 volttia
b: Signaali
c: GND

Jos se tommonen on niin siitähän sinä rohkeasti otat signaalijohdosta ohjauksen controllerille. Tuskin se piiri liikaa kuormittuu siitä.. jos contorolleri on mikro-ohjaimella varustettu niin yleensä se mikro-ohjain kuormittaa aika minimaalisesti.
edit: vielä vähempi häiriöitä tulee jos kyseessä on raaka analoginen signaali :D Sitä ei pikkukuormat heiluttele :lol:


Millanen se nyt sitten lienee onkaan koko kotkaus huono huudella täältä kun ei tiedä edes mistä kamppeesta puhutaan :D

Avatar
Ernie
Viestit: 664
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2002 1:00 am
Paikkakunta: boosted gsxr1000

Viesti Kirjoittaja Ernie » Ti Huhti 21, 2009 3:31 pm

Vaihtoehdot oli kuten mainittu 12V TAI GND.

Ja ei ole analoginen input tuossa laitteessa, eli pitäisi olla puhdas maa. Mutta kuten editoin jo niin teen sen helpoimman kautta.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ti Huhti 21, 2009 4:06 pm

Mikä boost-controlleriboksi huolii gps-signaalin? Mun käsittääkseni gps-sensorilta tulee ulos jotakin raakakoordinaatti-dataa jollakin taajuudella. Gps-sensorin pitäisi siis maadoittaa jotakin vaihteiden vastuksia?

nobody4ever
Viestit: 355
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: myyty

Viesti Kirjoittaja nobody4ever » Ti Huhti 21, 2009 5:02 pm

ruuvi kirjoitti:Mikä boost-controlleriboksi huolii gps-signaalin? Mun käsittääkseni gps-sensorilta tulee ulos jotakin raakakoordinaatti-dataa jollakin taajuudella. Gps-sensorin pitäisi siis maadoittaa jotakin vaihteiden vastuksia?
En tiedä käsitänkö minä väärin.. vai sinä.. mutta tässä ei taida olla kysymys satelliittipaikantimesta :D

nobody4ever
Viestit: 355
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: myyty

Viesti Kirjoittaja nobody4ever » Ti Huhti 21, 2009 5:03 pm

Ernie kirjoitti:Vaihtoehdot oli kuten mainittu 12V TAI GND.

Ja ei ole analoginen input tuossa laitteessa, eli pitäisi olla puhdas maa. Mutta kuten editoin jo niin teen sen helpoimman kautta.
Ollrait... tässä tapauksessa ei varmaankaan sinun anturiasi voi käyttää controllerin ohjakseen.

Jatkakaa... :freak2:

Avatar
Ernie
Viestit: 664
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2002 1:00 am
Paikkakunta: boosted gsxr1000

Viesti Kirjoittaja Ernie » Ti Huhti 21, 2009 5:24 pm

ruuvi kirjoitti:Mikä boost-controlleriboksi huolii gps-signaalin? Mun käsittääkseni gps-sensorilta tulee ulos jotakin raakakoordinaatti-dataa jollakin taajuudella. Gps-sensorin pitäisi siis maadoittaa jotakin vaihteiden vastuksia?
Mun mittausten mukaan anturille menee +5V, joka menee maihin vastusten kautta. Lisäksi anturille menee vapaan vaihteen tieto.

Voin olla ja varmaan olenkin väärässä mutta käsitykseni mukaan ECU toimii jotenkin niin että se vertaa tuota vastuksen läpi menevää jännitettä esim. puhtaaseen maa tietoon. Eli anturi itsessään ei syötä mitään dataa.

Näitä modattuja sensoreita myydään isossa maailmassa mutta en todellakaan maksa pelkästä työstä 50dollaria+muut kulut. Samassa maailmassa olen huomannut mainittavan ylös/alasvetovastuksen mutta ei paljoa valaise kun ei ole omaa alaa.

nobody4ever
Viestit: 355
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: myyty

Viesti Kirjoittaja nobody4ever » Ti Huhti 21, 2009 6:01 pm

Ernie kirjoitti:
ruuvi kirjoitti:Mikä boost-controlleriboksi huolii gps-signaalin? Mun käsittääkseni gps-sensorilta tulee ulos jotakin raakakoordinaatti-dataa jollakin taajuudella. Gps-sensorin pitäisi siis maadoittaa jotakin vaihteiden vastuksia?
Mun mittausten mukaan anturille menee +5V, joka menee maihin vastusten kautta.
Meneehän se toki maihin sen vastuksen kautta. Jännite on eri jokaisen vastuksen jälkeen.

Montako vaihdetta sen sun controllerisi pitäisi tunnistaa?

Eihän se ECU tarvitse kuin muuttuvan jännitetason josta lukee vaihteen. Tosin nyt tämä ei päde siihen sun controlleriin jos siinä on vain yksi kanava ja se haluaa tiedon 1 tai 0 eli 12V tai GND.

Esimerkiksi:
vaihde
1. 0,5V
2. 1V
3. 1,5V
4. 2V
5. 2,5V
6. 3V
Ei se varmasti tarkasti näillä lukemilla mene mutta tuo onkin vain vertaus. Ei mikro-ohjaimen tarvitse verrata sitä mihinkään.
Se riippuu ihan siitä miten mikro-ohjain on ohjelmoitu.

No mutta mitäpä minä tässä lätisen... en edes tiedä sun vekottimestas mitään speksejä tai fyysistä olomuotoa.
Onnea rojektille.

Avatar
Ernie
Viestit: 664
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2002 1:00 am
Paikkakunta: boosted gsxr1000

Viesti Kirjoittaja Ernie » Ti Huhti 21, 2009 6:15 pm

Olet ihan oikeilla ajatuksilla.

Controllerissa on kaksi digitaalista inputtia. Sen pitäisi tunnistaa kakkonen ja kolmonen. Lisäksi pitäisi saada se input 2 pysymään maissa kuutosvaihteelle asti.

Mutta luulen että helpoin on toteuttaa se tosiaan siten että hoidan nuo vastukset pois anturista, teen ECU:lle "TRE" modin laittamalla esim 5. vaihteen vastusarvon sille ja käytän nuo kontaktipinnat anturista maan ohjaamiseen controllerille.

nobody4ever
Viestit: 355
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: myyty

Viesti Kirjoittaja nobody4ever » Ti Huhti 21, 2009 6:42 pm

Ernie kirjoitti:Olet ihan oikeilla ajatuksilla.

Controllerissa on kaksi digitaalista inputtia. Sen pitäisi tunnistaa kakkonen ja kolmonen. Lisäksi pitäisi saada se input 2 pysymään maissa kuutosvaihteelle asti.

Mutta luulen että helpoin on toteuttaa se tosiaan siten että hoidan nuo vastukset pois anturista, teen ECU:lle "TRE" modin laittamalla esim 5. vaihteen vastusarvon sille ja käytän nuo kontaktipinnat anturista maan ohjaamiseen controllerille.
Ookkei. Eli sun täytyy ny vaan saada bitit oikeaan järjestykseen. Se 1 ja 0. Siihen tarvitset vain mielikuvitusta ja hermoja :)
Hmh.. mitenkähän on tuon sun anturis laita.. jos siinä on syöttö 5 volttia sen lähtökään ei voi olla maksimissaan kuin sen 5 volttia (jos se on perusmekaaninen).

Jos controlleri vaatii 1 ja 0 tunnistukseen 12 volttia ja GND niin lienet ei piisaa tuo 5 volttia tilan 1 tunnistukseen.

edit: onko manuaalissa mainittu kanavien logiikka? esim. jos kanavassa a = 1 ja kanavassa b = 0 ymmärtää controlleri sen vaihteena 1.
Tai vastaavasti jos bitit on toisinpäin a = 0 ja b = 1 tämä voisi olla vaihde 2.
Sillä vaan kysyn että sulla on logiikka tiedossa millä pitää mennä?

nobody4ever
Viestit: 355
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: myyty

Viesti Kirjoittaja nobody4ever » Ti Huhti 21, 2009 7:12 pm

Tuosta ylös/alasvetovastuksesta... sillä voidaan tarkoittaa esimerksi että jos controllerissa on 2 sisääntuloa. Ne on voitu vetää "ylös" eli tilaksi saattaa bitti 1 ylösvetovastuksella sisäisesti. Inputtien tilat on luonnostaan jotakin valmiiksi.. 1 tai 0.

Tuohon analogisen vaihdeanturin lähdön väliin ja controllerissa olevan digataalisen inputin väliin on mahdollista tehdä "väli controlleri" :D Ikääinkuin adapteriksi jolla saadaan analoginen jännite muutettua tilatiedoiksi 1 ja 0 näitten kahden digitaalisen kanavan välillä oikeassa järjsetyksessä miten ikinä haluaakaan.

esim.
0,5v = 1 ja 0
1,0v = 0 ja 1
1,5v = 1 ja 1
2,0v = 0 ja 0

Sillä saataisiin jo 4 vaihdetta tunnistettua. Täytyy vain tietää se looginen järjestys ensin ennenkö alkaa adapteria rakentamaan

:)

Avatar
Ernie
Viestit: 664
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2002 1:00 am
Paikkakunta: boosted gsxr1000

Viesti Kirjoittaja Ernie » Ti Huhti 21, 2009 7:13 pm

nobody4ever kirjoitti:
Ernie kirjoitti:Olet ihan oikeilla ajatuksilla.

Controllerissa on kaksi digitaalista inputtia. Sen pitäisi tunnistaa kakkonen ja kolmonen. Lisäksi pitäisi saada se input 2 pysymään maissa kuutosvaihteelle asti.

Mutta luulen että helpoin on toteuttaa se tosiaan siten että hoidan nuo vastukset pois anturista, teen ECU:lle "TRE" modin laittamalla esim 5. vaihteen vastusarvon sille ja käytän nuo kontaktipinnat anturista maan ohjaamiseen controllerille.
Ookkei. Eli sun täytyy ny vaan saada bitit oikeaan järjestykseen. Se 1 ja 0. Siihen tarvitset vain mielikuvitusta ja hermoja :)
Hmh.. mitenkähän on tuon sun anturis laita.. jos siinä on syöttö 5 volttia sen lähtökään ei voi olla maksimissaan kuin sen 5 volttia (jos se on perusmekaaninen).

Jos controlleri vaatii 1 ja 0 tunnistukseen 12 volttia ja GND niin lienet ei piisaa tuo 5 volttia tilan 1 tunnistukseen.

edit: onko manuaalissa mainittu kanavien logiikka? esim. jos kanavassa a = 1 ja kanavassa b = 0 ymmärtää controlleri sen vaihteena 1.
Tai vastaavasti jos bitit on toisinpäin a = 0 ja b = 1 tämä voisi olla vaihde 2.
Sillä vaan kysyn että sulla on logiikka tiedossa millä pitää mennä?
Siinä saa määrittää kummallekin kanavalle oman polariteetin, eli 12V tai GND tiedon.

Input 1 kumoaa input 2:n JOS ovat päällä yhtäaikaa, eli IN1 tiedon pitää katketa ennenkuin IN2 tulee aktiiviseksi.

Muuta ei logiikasta ole mainittu.

nobody4ever
Viestit: 355
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: myyty

Viesti Kirjoittaja nobody4ever » Ti Huhti 21, 2009 7:32 pm

Eli jos laitetaan kanavat niin että ne lukee tietoa +12 volttia.

Niin 2 vaihteella input 1 = 12v ja input 2 = gnd (käytänössä kai vedetty alasvetoastuksella jo maihin eli ei tarte maattoa erikseen)
Tämä siis vaihteelle 2.

Sitten vaihteella 3 input 1 = gnd (-||-) ja input 2 = 12v.
Ja taas siis tämä oli kolmonen.

Nyt tästä ylöspäin sun pitäis saada tilat pysymään 3 vaihteen kaltaisena?

Jos se noin menee niin ei muutakun rakentelemaan :upto:

Avatar
Ernie
Viestit: 664
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2002 1:00 am
Paikkakunta: boosted gsxr1000

Viesti Kirjoittaja Ernie » Ti Huhti 21, 2009 8:37 pm

Seuraava kyssäri onkin että mikä sen 12V sinne inputtiin ohjaa kun sen pitää tulla tuon anturin kautta jossa jo liikkuu se jännite X per vaihde.

Rautalanka malli ohjeestasi voisi selventää ajatusta.

nobody4ever
Viestit: 355
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: myyty

Viesti Kirjoittaja nobody4ever » Ti Huhti 21, 2009 8:56 pm

Ernie kirjoitti:Seuraava kyssäri onkin että mikä sen 12V sinne inputtiin ohjaa kun sen pitää tulla tuon anturin kautta jossa jo liikkuu se jännite X per vaihde.

Rautalanka malli ohjeestasi voisi selventää ajatusta.
Niin... siis tuossa aikaisemmin kommentoinkin tuosta sun anturistasi jossa on syöttö 5 volttia. Sen anturinhan se pitäisi syöttää sille controllerille se 12v jotta tunnistaa tilan 1 jos se controlleri on asetettu tunnistamaan se vaihde siitä 12 voltist eikä maatosta. Etkös sanonut että sen saa asetettua tunnistamaan maattoa tai 12 volttia?

Jotenkin tuntus tuossa tilanteessa että se sun anturin max. 5 volttia ei riitä sille controllerille. Joten jos saat tehtyä sen kotkauksen niin että ohjailet sillä anturilla vaan maadoitusta niin saat sen controllerin toimimaan.

Saisko siitä sun anturista tehtyä jonkinmoisen kompromissin? Että saisit sen inputin 1 maihin 2 vaihteella ja 3,4,5,6 vaihteella inputin 2 maihin?
Siis jotenkin niiin että saisit ne vastukset pois siitä anturista ja signaalijohdon löis suoraan maihin niin se menis sieltä kautta maihin aina eri vaihteilla?

Kohta mä olen niin pihalla että ei tästä ota pirukaan selvää pian :D

Vastaa Viestiin