Ulostulo signaali vaihde anturilta
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
- Ernie
- Viestit: 664
- Liittynyt: Pe Helmi 01, 2002 1:00 am
- Paikkakunta: boosted gsxr1000
Ulostulo signaali vaihde anturilta
Tyhmä kysyy olemattomia, miten saan output signaalin (GND tai +12V)GPS sensorilta?
Sensorille tulee +5V ja se maadoittaa jokaisen vaihteen eri arvoisten vastuksien kautta jolloin jokaisella vaihteella on eri jännite (suuremmalla vaihteella pienempi jännite). Nyt tuolta pitäisi siis saada boostcontrollerille input signaalit eri vaihteilta omansa. Kuitenkin siten että jännitteen ei häiriinny.
edit: Ääh, liian työlästä, teen se helpoimmalla tavalla. Riipaisen kaikki vastukset pois ja käytän kontaktipintoja pelkän maan ohjaamiseen ja laitan jonkun vaihteen vastuksen ECU:n päähän.
E: otsikkoa täsmennetty
Sensorille tulee +5V ja se maadoittaa jokaisen vaihteen eri arvoisten vastuksien kautta jolloin jokaisella vaihteella on eri jännite (suuremmalla vaihteella pienempi jännite). Nyt tuolta pitäisi siis saada boostcontrollerille input signaalit eri vaihteilta omansa. Kuitenkin siten että jännitteen ei häiriinny.
edit: Ääh, liian työlästä, teen se helpoimmalla tavalla. Riipaisen kaikki vastukset pois ja käytän kontaktipintoja pelkän maan ohjaamiseen ja laitan jonkun vaihteen vastuksen ECU:n päähän.
E: otsikkoa täsmennetty
Viimeksi muokannut Ernie, Ti Huhti 21, 2009 7:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: myyty
Re: Ulostulo signaali GPS anturilta
Siis mitä? Sulla on anturin syöttö 5 volttia ja haluat siitä 12 pihalle? Höh... jos se mekaaninen on niin et mitenkään.Ernie kirjoitti:Tyhmä kysyy olemattomia, miten saan output signaalin (GND tai +12V)GPS sensorilta?
Sensorille tulee +5V ja se maadoittaa jokaisen vaihteen eri arvoisten vastuksien kautta jolloin jokaisella vaihteella on eri jännite (suuremmalla vaihteella pienempi jännite). Nyt tuolta pitäisi siis saada boostcontrollerille input signaalit eri vaihteilta omansa. Kuitenkin siten että jännitteen ei häiriinny.
edit: Ääh, liian työlästä, teen se helpoimmalla tavalla. Riipaisen kaikki vastukset pois ja käytän kontaktipintoja pelkän maan ohjaamiseen ja laitan jonkun vaihteen vastuksen ECU:n päähän.
Ja mitä häh? Siis sulla on anturi jossa on:
a: syöttö +5 volttia
b: Signaali
c: GND
Jos se tommonen on niin siitähän sinä rohkeasti otat signaalijohdosta ohjauksen controllerille. Tuskin se piiri liikaa kuormittuu siitä.. jos contorolleri on mikro-ohjaimella varustettu niin yleensä se mikro-ohjain kuormittaa aika minimaalisesti.
edit: vielä vähempi häiriöitä tulee jos kyseessä on raaka analoginen signaali Sitä ei pikkukuormat heiluttele
Millanen se nyt sitten lienee onkaan koko kotkaus huono huudella täältä kun ei tiedä edes mistä kamppeesta puhutaan
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: myyty
En tiedä käsitänkö minä väärin.. vai sinä.. mutta tässä ei taida olla kysymys satelliittipaikantimestaruuvi kirjoitti:Mikä boost-controlleriboksi huolii gps-signaalin? Mun käsittääkseni gps-sensorilta tulee ulos jotakin raakakoordinaatti-dataa jollakin taajuudella. Gps-sensorin pitäisi siis maadoittaa jotakin vaihteiden vastuksia?
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: myyty
- Ernie
- Viestit: 664
- Liittynyt: Pe Helmi 01, 2002 1:00 am
- Paikkakunta: boosted gsxr1000
Mun mittausten mukaan anturille menee +5V, joka menee maihin vastusten kautta. Lisäksi anturille menee vapaan vaihteen tieto.ruuvi kirjoitti:Mikä boost-controlleriboksi huolii gps-signaalin? Mun käsittääkseni gps-sensorilta tulee ulos jotakin raakakoordinaatti-dataa jollakin taajuudella. Gps-sensorin pitäisi siis maadoittaa jotakin vaihteiden vastuksia?
Voin olla ja varmaan olenkin väärässä mutta käsitykseni mukaan ECU toimii jotenkin niin että se vertaa tuota vastuksen läpi menevää jännitettä esim. puhtaaseen maa tietoon. Eli anturi itsessään ei syötä mitään dataa.
Näitä modattuja sensoreita myydään isossa maailmassa mutta en todellakaan maksa pelkästä työstä 50dollaria+muut kulut. Samassa maailmassa olen huomannut mainittavan ylös/alasvetovastuksen mutta ei paljoa valaise kun ei ole omaa alaa.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: myyty
Meneehän se toki maihin sen vastuksen kautta. Jännite on eri jokaisen vastuksen jälkeen.Ernie kirjoitti:Mun mittausten mukaan anturille menee +5V, joka menee maihin vastusten kautta.ruuvi kirjoitti:Mikä boost-controlleriboksi huolii gps-signaalin? Mun käsittääkseni gps-sensorilta tulee ulos jotakin raakakoordinaatti-dataa jollakin taajuudella. Gps-sensorin pitäisi siis maadoittaa jotakin vaihteiden vastuksia?
Montako vaihdetta sen sun controllerisi pitäisi tunnistaa?
Eihän se ECU tarvitse kuin muuttuvan jännitetason josta lukee vaihteen. Tosin nyt tämä ei päde siihen sun controlleriin jos siinä on vain yksi kanava ja se haluaa tiedon 1 tai 0 eli 12V tai GND.
Esimerkiksi:
vaihde
1. 0,5V
2. 1V
3. 1,5V
4. 2V
5. 2,5V
6. 3V
Ei se varmasti tarkasti näillä lukemilla mene mutta tuo onkin vain vertaus. Ei mikro-ohjaimen tarvitse verrata sitä mihinkään.
Se riippuu ihan siitä miten mikro-ohjain on ohjelmoitu.
No mutta mitäpä minä tässä lätisen... en edes tiedä sun vekottimestas mitään speksejä tai fyysistä olomuotoa.
Onnea rojektille.
- Ernie
- Viestit: 664
- Liittynyt: Pe Helmi 01, 2002 1:00 am
- Paikkakunta: boosted gsxr1000
Olet ihan oikeilla ajatuksilla.
Controllerissa on kaksi digitaalista inputtia. Sen pitäisi tunnistaa kakkonen ja kolmonen. Lisäksi pitäisi saada se input 2 pysymään maissa kuutosvaihteelle asti.
Mutta luulen että helpoin on toteuttaa se tosiaan siten että hoidan nuo vastukset pois anturista, teen ECU:lle "TRE" modin laittamalla esim 5. vaihteen vastusarvon sille ja käytän nuo kontaktipinnat anturista maan ohjaamiseen controllerille.
Controllerissa on kaksi digitaalista inputtia. Sen pitäisi tunnistaa kakkonen ja kolmonen. Lisäksi pitäisi saada se input 2 pysymään maissa kuutosvaihteelle asti.
Mutta luulen että helpoin on toteuttaa se tosiaan siten että hoidan nuo vastukset pois anturista, teen ECU:lle "TRE" modin laittamalla esim 5. vaihteen vastusarvon sille ja käytän nuo kontaktipinnat anturista maan ohjaamiseen controllerille.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: myyty
Ookkei. Eli sun täytyy ny vaan saada bitit oikeaan järjestykseen. Se 1 ja 0. Siihen tarvitset vain mielikuvitusta ja hermojaErnie kirjoitti:Olet ihan oikeilla ajatuksilla.
Controllerissa on kaksi digitaalista inputtia. Sen pitäisi tunnistaa kakkonen ja kolmonen. Lisäksi pitäisi saada se input 2 pysymään maissa kuutosvaihteelle asti.
Mutta luulen että helpoin on toteuttaa se tosiaan siten että hoidan nuo vastukset pois anturista, teen ECU:lle "TRE" modin laittamalla esim 5. vaihteen vastusarvon sille ja käytän nuo kontaktipinnat anturista maan ohjaamiseen controllerille.
Hmh.. mitenkähän on tuon sun anturis laita.. jos siinä on syöttö 5 volttia sen lähtökään ei voi olla maksimissaan kuin sen 5 volttia (jos se on perusmekaaninen).
Jos controlleri vaatii 1 ja 0 tunnistukseen 12 volttia ja GND niin lienet ei piisaa tuo 5 volttia tilan 1 tunnistukseen.
edit: onko manuaalissa mainittu kanavien logiikka? esim. jos kanavassa a = 1 ja kanavassa b = 0 ymmärtää controlleri sen vaihteena 1.
Tai vastaavasti jos bitit on toisinpäin a = 0 ja b = 1 tämä voisi olla vaihde 2.
Sillä vaan kysyn että sulla on logiikka tiedossa millä pitää mennä?
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: myyty
Tuosta ylös/alasvetovastuksesta... sillä voidaan tarkoittaa esimerksi että jos controllerissa on 2 sisääntuloa. Ne on voitu vetää "ylös" eli tilaksi saattaa bitti 1 ylösvetovastuksella sisäisesti. Inputtien tilat on luonnostaan jotakin valmiiksi.. 1 tai 0.
Tuohon analogisen vaihdeanturin lähdön väliin ja controllerissa olevan digataalisen inputin väliin on mahdollista tehdä "väli controlleri" Ikääinkuin adapteriksi jolla saadaan analoginen jännite muutettua tilatiedoiksi 1 ja 0 näitten kahden digitaalisen kanavan välillä oikeassa järjsetyksessä miten ikinä haluaakaan.
esim.
0,5v = 1 ja 0
1,0v = 0 ja 1
1,5v = 1 ja 1
2,0v = 0 ja 0
Sillä saataisiin jo 4 vaihdetta tunnistettua. Täytyy vain tietää se looginen järjestys ensin ennenkö alkaa adapteria rakentamaan
Tuohon analogisen vaihdeanturin lähdön väliin ja controllerissa olevan digataalisen inputin väliin on mahdollista tehdä "väli controlleri" Ikääinkuin adapteriksi jolla saadaan analoginen jännite muutettua tilatiedoiksi 1 ja 0 näitten kahden digitaalisen kanavan välillä oikeassa järjsetyksessä miten ikinä haluaakaan.
esim.
0,5v = 1 ja 0
1,0v = 0 ja 1
1,5v = 1 ja 1
2,0v = 0 ja 0
Sillä saataisiin jo 4 vaihdetta tunnistettua. Täytyy vain tietää se looginen järjestys ensin ennenkö alkaa adapteria rakentamaan
- Ernie
- Viestit: 664
- Liittynyt: Pe Helmi 01, 2002 1:00 am
- Paikkakunta: boosted gsxr1000
Siinä saa määrittää kummallekin kanavalle oman polariteetin, eli 12V tai GND tiedon.nobody4ever kirjoitti:Ookkei. Eli sun täytyy ny vaan saada bitit oikeaan järjestykseen. Se 1 ja 0. Siihen tarvitset vain mielikuvitusta ja hermojaErnie kirjoitti:Olet ihan oikeilla ajatuksilla.
Controllerissa on kaksi digitaalista inputtia. Sen pitäisi tunnistaa kakkonen ja kolmonen. Lisäksi pitäisi saada se input 2 pysymään maissa kuutosvaihteelle asti.
Mutta luulen että helpoin on toteuttaa se tosiaan siten että hoidan nuo vastukset pois anturista, teen ECU:lle "TRE" modin laittamalla esim 5. vaihteen vastusarvon sille ja käytän nuo kontaktipinnat anturista maan ohjaamiseen controllerille.
Hmh.. mitenkähän on tuon sun anturis laita.. jos siinä on syöttö 5 volttia sen lähtökään ei voi olla maksimissaan kuin sen 5 volttia (jos se on perusmekaaninen).
Jos controlleri vaatii 1 ja 0 tunnistukseen 12 volttia ja GND niin lienet ei piisaa tuo 5 volttia tilan 1 tunnistukseen.
edit: onko manuaalissa mainittu kanavien logiikka? esim. jos kanavassa a = 1 ja kanavassa b = 0 ymmärtää controlleri sen vaihteena 1.
Tai vastaavasti jos bitit on toisinpäin a = 0 ja b = 1 tämä voisi olla vaihde 2.
Sillä vaan kysyn että sulla on logiikka tiedossa millä pitää mennä?
Input 1 kumoaa input 2:n JOS ovat päällä yhtäaikaa, eli IN1 tiedon pitää katketa ennenkuin IN2 tulee aktiiviseksi.
Muuta ei logiikasta ole mainittu.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: myyty
Eli jos laitetaan kanavat niin että ne lukee tietoa +12 volttia.
Niin 2 vaihteella input 1 = 12v ja input 2 = gnd (käytänössä kai vedetty alasvetoastuksella jo maihin eli ei tarte maattoa erikseen)
Tämä siis vaihteelle 2.
Sitten vaihteella 3 input 1 = gnd (-||-) ja input 2 = 12v.
Ja taas siis tämä oli kolmonen.
Nyt tästä ylöspäin sun pitäis saada tilat pysymään 3 vaihteen kaltaisena?
Jos se noin menee niin ei muutakun rakentelemaan
Niin 2 vaihteella input 1 = 12v ja input 2 = gnd (käytänössä kai vedetty alasvetoastuksella jo maihin eli ei tarte maattoa erikseen)
Tämä siis vaihteelle 2.
Sitten vaihteella 3 input 1 = gnd (-||-) ja input 2 = 12v.
Ja taas siis tämä oli kolmonen.
Nyt tästä ylöspäin sun pitäis saada tilat pysymään 3 vaihteen kaltaisena?
Jos se noin menee niin ei muutakun rakentelemaan
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: myyty
Niin... siis tuossa aikaisemmin kommentoinkin tuosta sun anturistasi jossa on syöttö 5 volttia. Sen anturinhan se pitäisi syöttää sille controllerille se 12v jotta tunnistaa tilan 1 jos se controlleri on asetettu tunnistamaan se vaihde siitä 12 voltist eikä maatosta. Etkös sanonut että sen saa asetettua tunnistamaan maattoa tai 12 volttia?Ernie kirjoitti:Seuraava kyssäri onkin että mikä sen 12V sinne inputtiin ohjaa kun sen pitää tulla tuon anturin kautta jossa jo liikkuu se jännite X per vaihde.
Rautalanka malli ohjeestasi voisi selventää ajatusta.
Jotenkin tuntus tuossa tilanteessa että se sun anturin max. 5 volttia ei riitä sille controllerille. Joten jos saat tehtyä sen kotkauksen niin että ohjailet sillä anturilla vaan maadoitusta niin saat sen controllerin toimimaan.
Saisko siitä sun anturista tehtyä jonkinmoisen kompromissin? Että saisit sen inputin 1 maihin 2 vaihteella ja 3,4,5,6 vaihteella inputin 2 maihin?
Siis jotenkin niiin että saisit ne vastukset pois siitä anturista ja signaalijohdon löis suoraan maihin niin se menis sieltä kautta maihin aina eri vaihteilla?
Kohta mä olen niin pihalla että ei tästä ota pirukaan selvää pian